הלילה הגורלי בו מושכות המדינה עברו מידי מפא"י למפלגת הליכוד מציין 45 שנים. מעט מאוד אנשים זכו להיות בקרבת מנהיג המפלגה הנבחרת, מנחם בגין שרשם רגע היסטורי בתולדותיה של המדינה. אחד מהם הוא עו"ד אלישע פלג המכהן כיום כסגן ראש עיריית ירושלים. דרכו של פלג בליכוד החלה כשנתיים לפני הבחירות התשיעיות לכנסת. פלג, אז סטודנט למשפטים בן 24, עבד כדובר מטה הבחירות לכנסת מטעם הליכוד והיה מתלווה למנחם בגין, כדובר המפלגה. בפעם הראשונה הוא חושף כאן את הסיפורים הקטנים מאותו לילה גורלי, וביניהם מה קרה בנושא האבטחה, שנראה שכיום היה מי שמשלם על כך.
3 צפייה בגלריה
דובר ומאבטח. פלג (משמאל) לצד בגין בערב הנצחון
דובר ומאבטח. פלג (משמאל) לצד בגין בערב הנצחון
דובר ומאבטח. פלג (משמאל) לצד בגין בערב הנצחון
(צילום: דוד רובינגר)

"בליל הבחירות אף אחד לא האמין שהוא יזכה", נזכר פלג, "אולי בגלל זה הוא היה ללא אבטחה. היה בסך הכל שוטר אחד שעמד במצודת זאב שסידר את התנועה. בשעה 22:00 כשחיים יבין הודיע בטלויזיה על ה'מהפך', בגין עוד שהה בביתו, וכאשר נשמע המונח ההיסטורי עוד ועוד כתבים החלו לזרום למצודה ולהצטרף לאלה שכבר היו במקום. אני הכנתי בינתיים את הבמה והמיקרופונים, ובמקביל אני בטלפון עם בגין שאמר לי 'נחכה עוד קצת, זה רק מדגם'.
"בסביבות חצות כשבגין עוד התכונן לשאת את נאום הניצחון, ניגש אליי מנהל המוזיאון האצ"ל, אברהם תאורי, ודוחף לי ליד אקדח שעד לפני רגע עוד ניגב את הגריז שבו היה עטוף. זה היה נשק אמיתי, מוצג במוזיאון האצ"ל ששימש את אנשי המחתרת. ביד השניה שלי נתן לי חמישה כדורים ואמר לי: 'תשמור על ראש הממשלה'. כך בנוסף לתפקידי כדובר המפלגה שימשתי במשך שעות כמאבטח אישי של בגין עד שהגעו אנשי השב"כ מאוחר בלילה, אז החזרתי את הנשק והקליעים לתאורי. זאת היתה חוויה מטורפת". אגב, הקוד של היחידה לאבטחת אישים שניתן לבגין בהמשך, כך חושף פלג, היה 'נוף אחד'.
3 צפייה בגלריה
עיכב את הנאום עד שתגיע. עליזה ומנחם בגין
עיכב את הנאום עד שתגיע. עליזה ומנחם בגין
עיכב את הנאום עד שתגיע. עליזה ומנחם בגין
(צילום: דוד רובינגר)
"בגין סירב לשאת את נאום הניצחון עד שאישתו עליזה תגיע למצודת זאב, וכך נותרו מאות פעילים, עיתונאים ופוליטיקאים שהמתינו לדבריו כשבזמן הזה הם קוראים 'בגין לשלטון'. למצודת זאב, בגין הגיע באחת וחצי ואז לחצתי עליו להתחיל את הנאום, והוא אמר 'מחכים לעליזה, תהיה רגוע הכל בסדר'. בינתיים הוא לחץ ידיים לכל עסקני הליכוד, אמר 'שלום ותודה רבה' בשיא צניעותו. ואז סוף סוף עליזה באה והוא התחיל את הנאום עם הכבוד הפולני בתחילה הוא העריף שבחים על אישתו ילדיו ונכדיו כשהיא עומדת לצידו, ולאחר מכן התחיל לנאום".
עוד מספר פלג כי לאחר הבחירות בגין הציע לו לבוא לעבוד ישירות תחתיו. "מי שניהל את כל העניינים יחיאל קדישאי, (מנהל לשכתו של בגין- מ.ש) הציע לי להיות הדובר של בגין אבל נאלצתי לסרב כיוון שאני לא יכול לעשות זאת במקביל להיותי דובר של סיעת לע"מ".
3 צפייה בגלריה
אלישע פלג
אלישע פלג
אלישע פלג
(צילום: רפי קוץ)

נזיפה מויצמן

לפלג יש לא מעט סיפורים ואנקדוטות סביב אותה מערכת בחירות הסטורית. באחד המקרים הוא גם העלה את הסעיף ליושב ראש מטה הבחירות במפלגה ומי שהיה כבר ידוע ב'טמפרמנט' שלו, עזר ויצמן.
"כחודש לפני הבחירות נערכה מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב . נכנסתי למעלית עם עזר ויצמן בקומה 14 בדרכנו למטה. הערתי לו על כך שפרסמנו על עמודים כפולים את הפרסומות של "הליכוד כוח אחד". טענתי שהציבור לא אוהב את זה, אנחנו יוצאים 'עממיים', ושכולם מדברים איפה הליכוד מבזבז כסף'. ואז ה'עזר' שבו עלה לו לראש: הוא עצר את המעלית בקומה 8, ואמר לי 'אל תבלבל לי את המוח אין לי כוח לשטויות שלך' . הוא הוציא אותי מהמעלית ואמר לי 'אני מחכה לך למטה'. עד שירדתי במדרגות את כל הקומות, הגעתי למטה וראיתי אותו מוקף אנשים, יושב ושותה קפה. כשראה אותי זרק לעברי,'כמה זמן לוקח לי להגיע?'.

הדיירת הסודית של בגין

מפגשיו הראשונים של פלג עם בגין, כך מסתבר, היו עוד לפני שהחלה מערכת הבחירות, וגם הם חושפים אגב עוד פרטים שטרם ראו אור. לפלג היתה חברה שאותה הוא הכיר בבסיס ענתות. שמה היה דדי סילבר, והיא שימשה כסמלת מבצעים בזמן שפלג היה קמב"ץ אוגדה בדרגת סגן. כשהיה קובע לאסוף אותה, היא מסרה לו את הכתובת ברחוב רוזנבויים 1, תל אביב. רק שהגיעה למקום האיסוף גילה הקצין הצעיר לתדהמתו שהיא גרה בביתו הפרטי של לא אחרים מאשר מנחם ועליזה בגין. "כשנה לאחר מכן נחשפו בערוץ 1 חובות של הליכוד ל 'קרן תל חי'", מציין פלג, "ומי שכיסה אותן היה חברו הטוב של מנחם בגין ואביה של דדי, נתן סילבר מטורונטו. זה מה שאיפשר לו להתמודד בבחירות ללא גיבנת על הגב".