חוברת הפעלה שחולקה לילדים חרדים בקרית יובל הצליחה לעצבן פעילי ציבור חילונים, ואף הגיעה השבוע לדיון במועצת העירייה. מתברר שבחודש האחרון הופקה מטעם הרשות המקומית חוברת לילדים שיועדה לתושבים בקרית יובל ובית וגן. המיזם, שכותרתו 'סיפור ירושלמי – מהפכה ירושלמית בהתהוות', נועד להאדיר את ההשקעה של העירייה במגזר החרדי.
2 צפייה בגלריה
הפרסום שחולק בקרית יובל וגרם למחאה
הפרסום שחולק בקרית יובל וגרם למחאה
הפרסום שחולק בקרית יובל וגרם למחאה
(צילום: פרטי)
כמו כן המיזם העניק חשיפה וכבוד לבכירים ברשות המקומית, ובהם ראש העירייה משה ליאון, המנכ"ל איציק לארי וראש מינהל החינוך החרדי שמוליק גרינברג. גם סגני ראש העירייה זכו לפרגון, ובהם צביקה כהן, אליעזר ראוכברגר, ישראל קלרמן ואברהם בצלאל. אולם מה שהרגיז פעילי ציבור חילונים הוא העובדה שהחוברת כללה איורים של בנים בלבד, מרביתם חובשי כיפות שחורות.

העתירה לבג"ץ והכניעה ההיסטורית

בעבר כבר נקבע כי גופים ציבוריים אינם יכולים להדיר נשים מפרסומים. ב־2012 החליטה 'אגד' שלא לפרסם דמויות של גברים על מודעות, לאחר שהחלטה לאסור פרסום תמונות נשים הובילה לעתירה לבג"ץ. ב־2018 הגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה תלונה ללשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) בטענה ל'הדרת נשים' מפרסומים בכלי תקשורת חרדיים. בתחילה טענו בלפ"מ: "איננו יכולים לכפות על כלי תקשורת לפרסם תשדירים שהם אינם חפצים בהם, לרבות מהטעם שהם כוללים נשים".
לאחר איום בעתירה משפטית, בלשכת הפרסום הממשלתית הודיעו כי הפרסומים שלהם יכללו גם נשים, והצהירו: "כלי תקשורת שיסרב לפרסם את המודעה או התשדיר – לא יבוצע הפרסום בכלי תקשורת זה". יודגש כי בפרסומים המיועדים לחרדים אומץ פטנט והוא שימוש בתמונות ובאיורים של מקומות תוך ויתור על דמויות של ילדים או גברים כדי שלא יידרש מהם לשלב נשים. בנוסף, ב־2019 קבעה ועדת הבחירות המרכזית כי גם בפרסומי בחירות אסור להדיר נשים.

"מציגים רק מגזר אחד בשכונה"

בהצעה לסדר שהגיש השבוע חבר המועצה אדיר שוורץ, בשם סיעת 'התעוררות', הוא טוען: "לא יעלה על הדעת שחוברת שמדברת על 'מהפכה ירושלמית' תציג צד של מגזר אחד בלבד. הצעדים האחרונים שנעשו בקרית יובל וסביבתה נועדו כולם לדחוק ממנה את הציבור החילוני והדתי־לאומי".
2 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')
חבר המועצה אדיר שוורץ, "התעוררות" מסר: "שוב הקואליציה בהובלת משה ליאון מוכיחה כי לנגד עיניה עומדים ההישגים והעשייה למען ציבור אחד בעיר - הציבור החרדי. החוברת שחולקה פונה למגזר אחד ויחיד וחוגגת אך ורק "הישגים" למענו, תוך דריסה והתעלמות משאר האוכלוסיה בקריית יובל. אני קורא לראש העירייה להצהיר שיפעל, ויעשה זאת במעשים, למען שמירה על צביונה החופשי והמגוון של שכונת קריית יובל. בירושלים צריך לנהוג באופן מאוזן כדי לשמור על כל האוכלוסיות שיש בה".
גם סגן ראש העירייה יוסי חביליו הביע מחאה כנגד היזומה. "אני לא חושב שנכון היה לפרסם את החוברת הזו", אמר, "הן לאור העובדה שמופיעות בה רק דמויות של גברים חרדים, והן לעניין חשש לתעמולת בחירות אסורה".
מהעירייה נמסר: "חברי מועצת העיר ירושלים כולם שומרים על הסטטוס קוו בעיר ומקדמים הלכה למעשה חיים משותפים. בירושלים יש מקום לכולם וכולם חיים זה לצד זה וכך נמשיך".