אם לא תהיה דחייה של הרגע האחרון, בשבוע הבא יוכרע בבית המשפט עתיד פרויקט הרכבל לכותל. אך רגע לפני ההכרעה, ל-mynet ירושלים הגיע מכתב ובו מתנערת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי מהפרויקט.
במענה לשאילתא לח"כ אלון טל, כתבה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "פרויקט הרכבל לעיר העתיקה הינו פרויקט תיירותי שקודם על ידיד משרד התיירות והרשות לפיתוח ירושלים. בכל האמור לסוגיה התחבורתית – עמדתנו היא כי אין לרכבל תפקיד תחבורתי משמעותי וכי הנזק יעלה על התועלת. על כן אין המשרד עליו אני אמונה מסתמך עליו. לצורך שירות לעיר העתיקה, מקדם משרד התחבורה את התוואי הזהוב של הרכבת הקלה, בהתאם לתכנית האסטרטגית להסעת המונים בירושלים. ברצוני לציין, לגבי ישימות הפרויקט בעתיד, כי יש לבחון ברגישות הראויה את הנזקים הנופיים של הפרויקט באגן העיר העתיקה ובנכסי מורשת החשובים לנו כל כך, ואת ההשלכות המדיניות והביטחוניות של קידומו".
3 צפייה בגלריה
המיזם יוקם? הרכבל
המיזם יוקם? הרכבל
המיזם יוקם? הרכבל
(הדמיה: הרל"י)
3 צפייה בגלריה
המענה לשאילתא
המענה לשאילתא
המענה לשאילתא

בעקבות עמדתה של שרת התחבורה, שלח ראש העירייה מכתב למזכיר הממשלה שענה: "לעמדתה של שרת התחבורה אין מעמד משפטי כיוון שהרכבל לכותל אושר על ידי הממשלה". תגובתו מסתמכת על היועץ המשפטי לממשלה.
עוד כתבות בנושא:
כזכור, בחודש פברואר הוציאו שופטי בג"ץ צו על תנאי, שמבקש מהמדינה לנמק מדוע אושר המיזם במסלול שמתאים לפרויקטים תיירותיים ולא במסלול שמיועד למיזמים בתחום התחבורה. את העתירה הגישו בשעתו הארגונים 'עמק שווה' ו'היהדות הקראית העולמית', אשר טוענים כי התוואי המאושר יפגע בקדושת בית העלמין הקראי באזור. גם עמותת 'אדם, טבע ודין' הצטרפה להגשת העתירה, בעקבות החשש מפגיעה שלא לצורך בסביבה.
ארגון עמק שווה מסר בתגובה: "כל הכבוד למרב מיכאלי שאמרה את האמת. מתחילת הקמפיין נגד הרכבל טענו שיש בעיה עם העדר עמדת משרד התחבורה. האסון לעיר העתיקה בדמות הרכבל חייב להיעלם מהעולם או לכל הפחות להיות מתוכנן עם גורמי המקצוע הרלוונטים".

מהתחנה הישנה לשער האשפות

היוזמה להקמת רכבל נולדה מתוך שאיפה לייצר פרויקט שגם יקטין את הצפיפות בדרך לאתר התיירות והדת הפופולרי ביותר בישראל וגם יהפוך בעצמו לאטרקציה תיירותית. אחד היתרונות המרכזיים של הרכבל הוא זמן ההקמה הקצר יחסית, בניגוד לאמצעי הסעת המונים אחרים. כמו כן היוזמה לא תפגע בשגרת החיים בעיר ולא תגרע נתיבים מכלי תחבורה אחרים. זמני הנסיעה ברכבל קבועים, והוא אמצעי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה שמפחית רעש וזיהום אוויר.
בתקופה שמלפני הקורונה הוערך מספר המבקרים בעיר העתיקה ובסביבתה הקרובה בכ־135 אלף איש בשבוע, מתוכם כ־24 אלף תיירים. הרכבל אמור להיות באורך של 1,400 מטר ולכלול 73 קרונות בעלות הקמה כוללת של יותר מ־200 מיליון שקל. כלי תחבורה זה יאפשר להסיע כ־3,000 נוסעים לשעה בכל כיוון, בקרונות של עשרה נוסעים ובמהירות של 21 קמ"ש.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של הרכבל בתחנה הישנה
הדמיה של הרכבל בתחנה הישנה
הדמיה של הרכבל בתחנה הישנה
(הדמיה: הרל"י)
הרכבל אמור לצאת ממתחם גבעת התנ"ך שליד תיאטרון החאן ולחלוף מעל גיא בן הינום, לעצור בהר ציון ולסיים ליד שער האשפות במתחם חניון גבעתי לשעבר. את הפרויקט מקדמים מספר גורמים, ובהם העירייה, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), משרדי התיירות ומשרדי ירושלים ומורשת.
מהעירייה נמסר כי אף שהמכרז לביצוע פרויקט הרכבל פורסם לפני זמן רב, "המכרז טרם התקדם לשלבים הבאים וממתין להחלטות בג"ץ".
פורסם לראשונה: 11:12, 26.11.21