הדיווחים לא מפסיקים להגיע: מצפון העיר, מערבה ודרומה. התושבים מבוהלים, ועכשיו התמונה מתחילה להיות ברורה — רחובות הבירה הפכו למרחב מחיה של חזירי הבר. "זה מלחיץ", מתאר אמיר ורש משכונת גילה. גם בעטרות מכירים היטב את החשש הזה. "צריך לשמור על הילדים כל הזמן שלא יקרה להם משהו", אומר תושב השכונה.
3 צפייה בגלריה
חזיר בר בעטרות
חזיר בר בעטרות
חזיר בר בעטרות
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף27 א' לחוק זכויות היוצרים)
כמעט בכל קבוצת וואטסאפ ובעמודי פייסבוק של ירושלמים יש לאחרונה דיווחים על חזירים. החודש למשל סבלו מהמפגע תושבים בגילה. "צריך לעשות פעולה אקטיבית כדי למגר את התופעה או כדי להרחיק אותם מהשכונה", אומר אריה לוי, חבר ההנהלה במינהל הקהילתי. "יש שיח מאוד ער בקבוצות הפנימיות שלנו וכמה אנשים כבר פגשו את החזירים, כולל ילדים. יש תחושה של לחץ בקרב תושבים ולצערנו זה לא מטופל. בכל פעם שאנחנו פותחים קריאה במוקד 106 הם אומרים לנו לפנות אל הווטרינר. אלא שהחזיר לא מחכה לווטרינר. לשמחתנו החזירים עדיין לא תקפו תושבים, אבל אנחנו מכירים את הסיפורים מחיפה, ואם לא יטפלו בזה היום זה יכול להגיע למצב דומה".
אמיר ורש, יו"ר הוועד של גבעת קנדה: "היה דיווח על ילד שהלך לבית כנסת בשש וחצי בבוקר באחד מחגי תשרי ומאוד נבהל מהחזיר שפגש בדרך. זה מאוד מבהיל והשכונה שלנו מוקפת בשני ואדיות שמתחברים. מסתבר שהחזירים עולים למעלה ונכנסים לשכונה מהכניסה הראשית ולא דרך איזו פרצה או בין הבניינים. פניתי לעירייה וביקשתי שיגדרו את הוואדי. היו גם פניות של תושבים למינהל הקהילתי, אבל לא יצא מהן שום דבר".
גם במלחה נתקלו בחזירים פנים אל פנים. לפני מספר שבועות ישב נער ירושלמי, בפארק ירושלים, כשלפתע הגיח לעברו חזיר. "זו הפעם הראשונה שאני רואה חזיר ברחוב", הוא כתב בפייסבוק. "כשמבחינים לפתע בחיית בר גדולה כזאת בלילה זה לא נעים".
בחודש יוני פרסם ברוך אפל מקרית יובל סרטון שצולם בסמוך לפארק, שבו רואים מרחוק בעל חיים מעיף שקי זבל. הוא ביקש מחברי קבוצת הפייסבוק 'ירושלמים וירושלמיות' להשיב באיזה סוג של כלב מדובר והמגיבים מיהרו להבהיר כי מדובר בחזיר בר.
גם בסנהדריה התלוננו לאחרונה על בעיה דומה. השכונה גובלת ביער ושם נצפו מספר פעמים חזירים כשהם חוצים את קו העצים לכיוון שכונות המגורים. החזירים לא פסחו גם על רמות, אחת השכונות הגדולות בעיר, והיו דיווחים על בעלי החיים שמסתובבים ומלחיצים את הילדים ואת ההורים. באחד המקרים תועד חזיר נובר באשפה, בגן הקיפוד שברמות ב', מקום פופולרי במיוחד בקרב ילדי האזור.
3 צפייה בגלריה
חזיר בר ברמות
חזיר בר ברמות
חזיר בר ברמות
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף27 א' לחוק זכויות היוצרים)
יו"ר המינהל הקהילתי ברמות, חגית הכהן וולף: "לאחר התלונה הראשונה תושב אחר ראה חזיר עם כמה מצאצאיו הולכים בתוך השביל ביער ותיעד אותם מחלון ביתו. הפצנו אז הודעה לתושבים שכל מי שנתקל בחזירים צריך לדווח מייד ל־106. הווטרינר העירוני אמר שהוא מטפל בזה יחד עם רשות הטבע והגנים. התושבים היו די מפוחדים ומבוהלים כאשר הם נתקלו בחזירים והם הפיצו תמונות שלהם בקבוצות הוואטסאפ הפנימיות של השכונה. לשמחתנו טיפלו בזה ומיגרו את התופעה עוד לפני שהיא התחילה להתפשט".
בגבעת זאב גם סובלים מהבעיה. אבירן אבו צדקה: "לאחרונה ביקרתי שם את המשפחה. הוצאתי את הכלב שלנו לטיול באזור גן הדינוזאור, וראינו חזיר בר ענק אוכל מהפחים. הכלב החל לנבוח והחיה באה אלינו. תפסתי את הכלב והתרחקנו. מדי פעם שאני יוצא לאותו אזור עם הכלב בלילה, הוא שם אוכל מהפחים".
3 צפייה בגלריה
חזיר בר בגילה
חזיר בר בגילה
חזיר בר בגילה
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף27 א' לחוק זכויות היוצרים)
בעטרות כבר זמן רב שהתושבים מתלוננים. אחד מהם דיווח על עשרות חזירים. "הם באים מהסביבה, רצים לכיוון הבתים שלנו, ולפעמים גם מתקרבים עד למדרגות הכניסה לבתים. המספר שלהם גדול ממש ואנחנו לא מצליחים להשתלט עליהם. זה מסוכן. כל הזמן צריך לשמור על הילדים ולדאוג שיקרה משהו", סיפר.
גם במבשרת ציון סובלים מהתגברות הבעיה בתקופה האחרונה, ואייל כהן, שמתגורר ביישוב, נדהם לגלות באחד מערבי הקיץ, להקה שמנתה יותר מ־15 פרטים ליד החצר שלו.
ראש המועצה יורם שמעון: "מדובר בתופעה אזורית חדשה, שהיא ככל הנראה נגרמה עקב שריפות החורש הגדולות שפקדו את האזור. המועצה פועלת במגוון מישורים בו־זמנית למניעת כניסת חיות בר לאזורי מגורים, בין היתר באמצעות גדרות ייעודיות, הצבת מכשולים, וכן התקנת מאגרי מים קטנים, במרחק של מאות מטרים מהיישוב - כדי לתת מענה לאותן חיות בר הזקוקות לנוזלים. עד כה הותקנו מאות מטרים של גדרות, ובימים הקרובים יותקנו מאות מטרים נוספים".

"התופעה רק תגדל"

מי שלא מופתע מהדיווחים הוא מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע עמיר בלבן: "חזירי בר שמסתובבים בשכונות הם תופעה מוכרת בירושלים. אני מקבל דיווחים על כל מיני היתקלויות של תושבים בחזירים. קיבלתי דיווח על חזירים בגילה וברמות. הם מגיעים לשולי השכונות בעיקר בעקבות אזורים מושקים. בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בגודל האוכלוסייה, ובהתאמה לכך יש יותר ויותר דיווחים ותצפיות. הצפי הוא שהמין הזה ילך ויתרבה. יש לו את כל הסיבות הטובות לעלות לערים, גם בגלל השטחים החקלאיים וגם בגלל העובדה שבסמוך לבתים יש הרבה מזון זמין בדמות פחי אשפה נגישים וגינון אינטנסיבי רטוב. זה מזמין חזירים אפילו ממקומות מרוחקים. רואים אותם בכל קיץ בכל הערים באזור ירושלים - בית שמש, מבשרת, כמעט בכל מקום. ייתכן שגם לשריפות הגדולות שהתרחשו בקיץ יש השפעה על כניסת יותר חזירים לעיר, יותר באזור מעלה החמישה, כיסלון ורמת רזיאל ובית מאיר".

הכישלון החיפאי

אף שבשנה האחרונה פעלה עיריית חיפה בניסיון להגביל את החזירים, במבחן התוצאה החזירים ממשיכים לנצח, ובגדול. דודו סוכוי (69), שבשבוע שעבר טייל עם כלבו בכרמל, נפגע באורח בינוני כשהותקף בידי חזיר בר. לפני כשלושה חודשים הגיש איתן אורלייב תביעה בסך 2.5 מיליוני שקלים נגד עיריית חיפה, לאחר שנפל וסבל מחבלה חמורה מרגלו בעקבות מפגש עם חזיר.
עד לאחרונה פעלה עיריית חיפה בעיקר במישור ההסברתי - היא קראה לתושבים לא להשאיר הרבה אוכל לחתולים והציבה שלטי אזהרה. בנוסף הוגדלה תדירות פינוי האשפה ובוצע קיבוע לקרקע של פחי אשפה גדולים, בעזרת שרשראות ברזל. בהמשך מונו 42 פקחים, שהונחו לחלק קנס בסך 730 שקל לכל מי שישאיר אוכל לחזירים. בימים אלה מושלמות עבודות גידור באזור דניה, בניסיון לחסום את דרכי הגישה של הפולשים.
ולידיעת ראש העירייה משה ליאון: לאקולוג של מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, ד"ר עמית דולב, יש טיפים שיעזרו להקטין את הבעיה, על סמך הניסיון בצפון בשנה האחרונה. "כשאין מזון - אין לחזיר מה לחפש", הוא אומר, אבל באותה נשימה הוא מבקש להבהיר: "זה קל להגיד ומסובך לבצע".
אז מה עושים?
"הטיפול מבוסס על שלושה חלקים - צמצום מקורות מזון, חסימה נתיבי כניסה לשכונה וטיפול בפרטים סוררים. צריך לבצע מיפוי מרחבי כדי לזהות את נתיבי הכניסה לשכונות ולחסום אותם. חייבים גם להקטין מוטיבציה - ברגע שאתה מבין שהחיה נמצאת בסבך השיחים ביום ונכנסת לקראת ערב, אם מפנים אשפה לקראת ערב עשית משהו משמעותי, כי צמצמת מאוד מזון זמין. העירייה צריכה גם להילחם במאכילים סדרתיים של חתולים וחיות בר כמו חזירים, שפנים גיריות ודורבנים".
מה לגבי גינות?
"החזירים נמשכים לקרקע לחה שמושקית, שם הם חופרים ומחפשים בקרקע בעלי חיים ופטריות. מומלץ לעבור לצמחייה מקומית הדורשת פחות השקיה".

חדש: פרויקטור חזירים

ובינתיים, ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" נודע שעיריית ירושלים תמנה בקרוב עובד שתפקידו יהיה לרכז את הטיפול בבעיית החזירים. גם בחיפה מונה לאחרונה 'פרויקטור חזירים', אולם שם מדובר בעובד של רשות הטבע והגנים שאת שכרו משלמת הרשות המקומית.
מכיכר ספרא נמסר: "התלונות בנושא חזירי הבר סביב העיר מוכרות לעירייה. השירות הווטרינרי פועל בשיתוף פעולה מלא עם רשות הטבע והגנים במטרה ללכוד את החזירים. על פי החלטת הנהלת העירייה, בתקופה הקרובה אף יגויס עובד ייעודי לנושא, אשר ירכז את הטיפול בסוגיה".