האם המהומות בשייח' ג'ראח עלול לחזור, וביתר שאת? מתברר כי בימין מתכוונים להמשיך ולנסות לרכוש קרקעות ונכסים ערביים במזרח העיר.
2 צפייה בגלריה
ליוייב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. יוצא לרוסיה
ליוייב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. יוצא לרוסיה
ליוייב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. יוצא לרוסיה
(צילום: פרטי)
כך, הפעיל החברתי ברוך ליוייב, טוען על התעניינות הולכת וגוברת של אולגרכים יהודים מרוסיה ומדינות ברה"מ לשעבר, לקנות אדמות בחלק המזרחי של העיר. לדבריו, רצון זה התעורר דווקא לאחר העימותים הקשים ליד מתחם שמעון הצדיק בשייח' ג'ראח.
בשבוע שעבר התקיימה פגישה בכיכר ספרא, בה השתתפו בכירים בעיריית ירושלים המזוהים עם הימין, יחד עם ליוייב. כמו כן נכחו נציגים של עמותה ידועה הפועלת לרכישת קרקעות במזרח ירושלים. מטרת הפגישה הייתה להבין מה החסמים העומדים בפני אותם אוליגרכים יהודים, אם וכאשר ירצו לרכוש קרקעות מידי תושבים ערבים ולבנות בהם, לדוגמה מוסדות דת.

תגובה למהומות

ליוייב, בן 36 מבית שמש, מוכר היטב בקהילה הקווקזית בישראל. בשנים האחרונות הוא מתחזק קשרים עם פוליטיקאים רבים, כוכן נחשב למומחה בפוליטיקה הרוסית וזו של מדינות חבר העמים לשעבר.
"אף אחד לא רוצה להתסיס את השטח, את זה צריך להבהיר", אומר ליוייב בשיחה עם מיינט ו"ידיעות ירושלים", למרות שהוא מודע היטב לרגישות הגדולה סביב הנושא. "אבל מדובר באנשים עם רגש יהודי חזק מאוד, שכסף לא מהווה בעיה אצלם. הם ראו שעושים הרבה בעיות ליהודים שרוצים לגור בעיר הקודש, ולא הבינו למה זה קורה. כעת הם מעוניינים להגדיל את האחיזה היהודית בשכונות מזרח העיר".
2 צפייה בגלריה
 ההפגנה מחוץ לבית המשפט על הבתים בשייח ג'ראח
 ההפגנה מחוץ לבית המשפט על הבתים בשייח ג'ראח
ההפגנה מחוץ לבית המשפט על הבתים בשייח ג'ראח
(צילום: יואב דודקביץ')
ליוייב טוען שהמהלך השאפתני והשנוי במחלוקת, צריך להיעשות בזהירות תוך התחשבות גם בפוליטיקה הישראלית אך גם בזו הרוסית. "עד שלא נכנסתי לנושא הזה של רכישת קרקעות במזרח ירושלים, לא הבנתי כמה זה מסובך", הוא אומר. "גם בפוליטיקה הרוסית צריך לנהל את זה בחוכמה וזהירות, כי הנושא של שייח' ג'ראח הגיע עד לשם בזמן המהומות. אנשי העסקים היהודיים שאנחנו מעוניינים להביא לכאן, הם מצמרת העשירים ברוסיה. גם להם יש רשת ענפה של קשרים ואינטרסים שהם צריכים לשמור עליה".
השבוע מתכנן ליוייב לטוס למוסקבה ומספר שבועות לאחר מכן כבר לארגן סיור של נציגי האוליגרכים בשכונות המזרח. "הם אכן רוצים לקנות קרקעות ולהעבירם לידי ידיים יהודיות. כמו כן הכוונה, לפחות אצל האנשים שאיתם דיברתי, היא לבנות בחלק המזרחי של העיר משהו סמלי כמו ישיבה או בית כנסת, בניין שיישאר למשך מאות שנים. הם רוצים להשאיר כאן חותם למשך דורות רבים".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים