העיר שחולקה לה יחדיו: מצד אחד, רחוב יפו השבוע כמעט שומם, מרבית החנויות סגורות והתנועה אפסית. מצד שני, מאה שערים חיה ותוססת, המקוואות מלאים, מתפללים זורמים לבתי הכנסת, ותלמודי התורה אינם מפסיקים לקבל תלמידים.
7 צפייה בגלריה
מאה שערים השבוע
מאה שערים השבוע
מאה שערים השבוע
(צילום: יצחק טסלר)
את הזלזול של תושבי מאה שערים בסגר ובהוראות הממשלה היה אפשר לראות כבר בבית המדרש של חסידי סאטמר ברחוב יואל. ביום שני, סמוך לשמונה בבוקר, מאות נכנסו ויצאו כדי להתפלל שחרית. לאף אחד מהם לא היתה מסכה על הפנים, או על הסנטר, או אפילו ביד. היחידים שהסתובבו באזור עם מסכות היו עובדי ניקיון מטעם העירייה.
בתוך מאה שערים הרוב המוחלט של החנויות היה סגור השבוע, אך אלפי ילדים וילדות נעו ברחובות, בדרך לגני הילדים והחיידרים, בתי הספר ותלמודי התורה. בשכונה גם היו אוטובוסים ורכבי הסעה שקלטו ילדים שלומדים באזורים אחרים, או כאלה שהביאו ילדים אל מוסדות החינוך הפתוחים. התחנה הראשונה שלנו היתה בית ספר לבנות, שבחזיתו שלט דהוי ועליו המילים 'בית פאני'. כמעט אף אחת מהתלמידות והמורות שנכנסו למקום לא חבשה מסכה, וגם לא היה שום ניסיון לשמור מרחק. לא הרחק משם, בבית הספר לבנות 'חכמת לב', המורה עמדה בכניסה וגערה בבנות - אבל לא בגלל היעדר המסכות אלא משום שהן דיברו בקול.
7 צפייה בגלריה
בית פאני
בית פאני
בית פאני
(צילום: יצחק טסלר)
7 צפייה בגלריה
רחוב יפו השבוע
רחוב יפו השבוע
רחוב יפו השבוע
(צילום: יצחק טסלר)
בלב השכונה ליד 'כיכר השבת' נמצא 'בניין זופניק', שבו שוכנים בית הדין של העדה החרדית וגם תלמוד תורה 'בית יוסף צבי' של חסידות דושינסקי. מאות ילדים נכנסו למקום - רובם הגיעו ברגל, אך קבוצה של כ־50 זאטוטים הובאה באוטובוס הסעות שלווה על ידי אחד מאנשי ההוראה. הוא לא חבש מסכה, הקפיד לחייך לילדים, וגם וידא שהם יורדים מהאוטובוס בזהירות. בדרך למבנה הוא החזיק בעדינות בידיהם של שני ילדים קטנים, אבל עזב אותם כאשר ראה, ליד שלולית שיצר הגשם, ילד שמתיז מים בעזרת המטרייה. הוא התקרב אליו במהירות, גער בו ביידיש, הניף יד בתנועת איום, אבל עצר רגע לפני שהשלים את ה'פליק'. הילד כמובן לא חיכה להסבר נוסף ורץ לתוך הכיתה. מאחוריו הסתכל בו בהשתאות אחד התלמידים, כשמעל ראשו בלטה מטרייה גדולה וצהובה ועליה הלוגו של 'באטמן'.
7 צפייה בגלריה
שטרן'ס מקווה
שטרן'ס מקווה
שטרן'ס מקווה
(צילום: יצחק טסלר)
לא רחוק משם נמצאים 'הישיבה הגדולה ותלמוד תורה מאה שערים' שגם הוא פתוח, ובצמוד אליו 'שטרן'ס מקווה', שדרך הדלת הפתוחה שלו רואים בקלות גברים מסתופפים ללא מסכות או ריחוק. כאשר אחד מתושבי השכונה זיהה כי מצלמים את המקום הוא החל לצרוח "תסתלקו" ומייד הזעיק תגבורת בטלפון, כדי להפסיק את המשך התיעוד.

פארסת האכיפה

בדיחה על חשבון כולנו. כך מתארים לא מעט גורמים את אופייה של אכיפת התקנות על ידי המשטרה במגזר החרדי בירושלים. ואותה בדיחה עצובה החלה באוגוסט, אז קיימה חסידות בעלז חתונה של אלפים - כל זאת תחת עיניהם הפקוחות של קציני משטרה, שממש השקיפו על המתרחש אך לא העיזו לפזר את ההתקהלות האסורה.
(אכיפת הנחיות הקורונה השבוע בירושלים. צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
בית ספר לבנות 'חכמת לב'
בית ספר לבנות 'חכמת לב'
בית ספר לבנות 'חכמת לב'
(צילום: יצחק טסלר)
המסר חלחל היטב לציבור החרדי, ומאז ההפרות רק הלכו והתגברו. באותם ימים נמתחה ביקורת ציבורית רחבה על המשטרה, ובמערכת הבריאות אף כינו את התחתונה "פיגוע בריאותי". במחוז הבינו שהם חייבים להתייחס והודיעו על פתיחה בחקירה. חצי שנה לאחר מכן החומר מחכה בפרקליטות, כשבפועל לא נעשה עדיין דבר.
חג הסוכות, חודשיים לאחר מכן. בחסידויות הקיצוניות החלו להקים סוכות ענק ברחבי מאה שערים. בבניין חסידות תולדות אהרון נצפו מאות אנשים במהלך שעות החג. מחוץ לבניין היה אפשר לשמוע את קול התפילות ואת השירה ההמונית. וכאן נמשכה הבדיחה ושמה 'אכיפה' - כוחות משטרה הוצבו ברחוב שבטי ישראל, שסמוך לבניין החסידות, אך לא נכנסו לתוכו.
7 צפייה בגלריה
אחת מהסוכות במאה שערים
אחת מהסוכות במאה שערים
אחת מהסוכות במאה שערים
(צילום: לירן תמרי)
עוד באותו חודש נפטר רב מוכר בחסידות תולדות אהרון. על פי הנחיות משרד הבריאות, באותם ימים היה ניתן לקיים לוויה בהשתתפות של 20 איש בלבד. ומה קרה בפועל? תחת אבטחה משטרתית יצאו קרוב למאה חסידים למסע הלוויה משכונת מאה שערים לעבר הר הזיתים. רובם, אגב, לא עטו מסכות. יצוין, כי במחלקה לחקירת שוטרים נפתחה בנוגע לפעילות האכיפה במגזר החרדי. מפקד מחוז ירושלים גם הורה להדיח קצין, כאשר על פי ממצאי החקירה הוא הפחית מחומרת האירועים וההפרות במגזר החרדי והעביר דיווחים לא מהימנים לפיקוד הבכיר במשטרה.
7 צפייה בגלריה
תושב מאה שערים ממתין לשוטרים עם אבנים
תושב מאה שערים ממתין לשוטרים עם אבנים
תושב מאה שערים ממתין לשוטרים עם אבנים
(צילום: פרטי)
למרות ההדחה, גם השבוע לא מטפלים בהפרות החמורות, בייחוד במאה שערים. אז נכון, יום לאחר פרסום תחקיר עיתונאי שעסק בתיעוד ההפרות פשטו כוחות משטרה על מספר מוקדים בשכונה שבהם הן תועדו. אלא שלאחר זמן קצר הכוחות עזבו את המקום. במשטרה אף פרסמו הודעה כי שוטרי המחוז "פעלו בנחישות". הבעיה היא שתיעוד אחר שפורסם הראה כי לאחר שכוחות המשטרה נרגמו באבנים בידי תושבים מקומיים הם נסוגו לאחור ופשוט עזבו את השכונה.
ומה אומרים במחוז השבוע על נושא האכיפה במגזר? ראשית, הם סירבו להגיב לטענה על חוסר האכיפה שלהם בכל הקשור למוסדות חינוך ובתי כנסת, שפעלו גם השבוע. באשר לחתונת הענק של בעלז הם השיבו: "המשטרה קיימה פגישות מקדימות עם מארגני החתונה במטרה למנוע הפרה של התקנות. לאחר שהפרו את התקנות נרשמו קנסות במקום, ובהם ארבעה קנסות בסך 5,000 שקל למארגנים. בנוסף נפתחה במשטרה חקירה בגין עבירות רישוי ובסיומה התיק הועבר לעיון הפרקליטות. כמו כן הם לא הגיבו לשאלה כמה דוחות חולקו בעיר בפועל למפירי הסגר במגזר.
(שוטר נפגע מאבן שהושלכה לעבר ניידת משטרה בשכונת עזרת תורה. צילום: דוברות המשטרה)
יו"ר ארגון ההורים בירושלים, אריק קפלן, זעם השבוע על היעדר האכיפה: "כפי שרצו להעלות קנסות על מפירי הסגר וזה בוטל, כך מפחדים לאכוף את הסגר בקהילות מסוימות מאוד. הכל פוליטי ומכוון ל־23 במרץ".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים