הנולדת לא קיימת: בגלל עניין טכני נמנע מתינוקת בת שבועיים מירושלים טיפול רפואי, כך טוענים השבוע בני הזוג נתנאל ולילך וייס מירושלים. לפני שבועיים וחצי נולדה לבני הזוג בת. יומיים לאחר הלידה, כאשר ניסו לעדכן את פרטיה ושמה הטרי באתר משרד הפנים, קפצה להם הודעה לפיה לא ניתן להמשיך בתהליך כיוון שהפרטים מבית החולים טרם עודכנו במערכת. "פניתי אל בית החולים שערי צדק ואמרו לנו שאין מה לעשות והתהליך של עדכון הפרטים יכול להימשך חודש", סיפר וייס, "הטענה שלהם היא שזו מערכת שפועלת לפי הספר ומותר למשרד הפנים לעדכן את הפרטים עד חודש אחר כך".
1 צפייה בגלריה
נתנאל ולילך וייס
נתנאל ולילך וייס
נתנאל ולילך וייס
(צילום: באדיבות המצולמים)
בתחילה, ההורים הטריים התייחסו קצת בשעשוע אל המצב המוזר, אלא שכאשר העניין הטכני הזה החל לסבך את השירותים שמקבלת הילדה, הם החלו להילחץ. "הבת שלי איבדה מהמשקל שלה חצי קילו בתוך שבועיים, שנחשב הרבה מאוד. בטיפת חלב אמרו לנו שחייבים לקחת אותה לרופא. ניסינו לעשות זאת, אבל אי אפשר היה לקבוע תור לילדה כי מבחינת קופת החולים היא לא בכלל קיימת. כדי לפתור את העניין, עשינו קומבינה וקבענו תור לבת הגדולה. במקומה, הבאנו את הבת הקטנה. הרופאה במקום הנפיקה כרטיס זמני רק כדי שהיא תוכל לבדוק אותה".
אלא שהסיפור לא נגמר כאן. בהמשך לבדיקה, הרופאה שלחה את ההורים לצילום אולטרסאונד. "ניגשנו לעשות זאת, אבל אמרו לנו שאי אפשר לקבוע לה תור ואי אפשר להנפיק לה התחייבות כי היא לא קיימת", אמר וייס בחצי צחוק וחצי תסכול, "אשתי קיבלה מענק לידה מביטוח לאומי, כלומר משרד ממשלתי אחד כן מכירים בכך שנולדה לנו ילדה, אבל שלוחות אחרות לא. זה מאוד מוזר. בינתיים לנו אין מענה. לא נתקלתי מעולם בדבר כזה, ואני לא מצליח להבין איך יכול להיות שנמנע מהבת שלי טיפול רפואי בגלל פאדיחה שלא קשורה אלי בשום צורה. והכי מתסכל - שאני אפילו לא יודע מי אחראי לזה מבחינת החוק". גורמים המערכת הבריאות טענו שלא ניתן לטפל בפציינט שפרטיו אינם מצויים במערכת. בעקבות פניית mynet ו"ידיעות ירושלים", משרד הפנים הנפיק לתינוקת תעודת לידה וקופת החולים הנפיקה להם כרטיס זמני.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הליך קליטת נולד במרשם האוכלוסין עשוי לארוך כשבועיים שלושה. כלומר בית החולים קולט את הנולד ומעביר את פרטיו לרשות האוכלוסין. חלק מבתי החולים עושים זאת אונליין וחלקם מעבירים את המסמכים והרישום נעשה על ידי הרשות. כך קורה לגבי עשרות אלפי נולדים בשנה. הורים שמסיבה כזו או אחרת מבקשים לרשום באופן מידי, רשאים לפנות ללשכת רשות האוכלוסין עם הודעת הלידה והרישום נעשה במקום.
"אין מדובר באשמה של גוף זה או אחר ופניה של ההורים לאחת מלשכות מינהל האוכלוסין, במקום לעיתונות, היתה מאפשרת לבדוק את הסוגיה".
מבית החולים שערי צדק נמסר: "אנחנו מעבירים למשרד הפנים תוך 48 שעות מכל לידה את הנתונים למשרד הפנים לצורך רישומם. ההודעה שקופצת באתר משרד הפנים לא קשורה לבית החולים ואין כל עיכוב בהעברת המידע למשרד הפנים".