התרומה שכמעט הפכה לחובה: בשנים 2018 ו־2019 גבה התיכון לאומנויות תרומות הורים שלא כדין. מדובר בכספים בהיקף של מאות שקלים מכל הורה, שנגבו כחלק אינטגרלי מתשלומי ההורים לבית הספר. התרומות נגבו באמצעות ההרשאה לחיוב החשבון המשמש לגבייה השוטפת של תשלומי ההורים. לדוגמה: מהורה שנדרש לשלם 6,000 שקל תשלומי הורים לבית הספר בשנת 2018 - נגבו באופן אוטומטי 6,900 שקל, שכוללים גם את תרומות ההורים.
1 צפייה בגלריה
התיכון לאומנויות
התיכון לאומנויות
התיכון לאומנויות
(צילום: מיקי אלון)
יתרה מכך - אף שבשנים אלה נגבה סכום זה מכ־600 הורים בבית הספר, כחצי מיליון שקל במצטבר, מפעילת המוסד החינוכי - 'העמותה לקידום החינוך לאומנויות בירושלים' - דיווחה לרשם העמותות כי לא קיבלה כל תרומה בשנים 2018 ו־2019.

הפתעה להורים

במהלך הקיץ האחרון קיבלו כלל ההורים בבית הספר קבלה מוקדמת עבור תשלום עתידי של התרומה. בקבלה נרשם כי התרומה תיגבה באמצעות הוראות הקבע. קבלה מוקדמת זו העלתה שאלות בקרב ההורים, שחלקם כלל לא ידעו כי סכום הכסף הזה נגבה מהם כתרומה באופן אוטומטי.
עוד בחדשות:
מספר הורים פנו עקב כך למפקח המחוז, דן גרוסמן, והוא הבהיר כי אופן הגבייה הזה אינו חוקי. המפקח פנה בכתב למנהל התיכון לאומנויות, תומר בליטי־דגן, והבהיר לו כיצד ניתן לגבות תרומות הורים: "אין לגבות תרומה באמצעות הוראת קבע קיימת אחרת. במקרה שלכם, לא ניתן להתרים הורים במסגרת גביית תשלומי הורים. זאת על מנת למנוע הטעיה, בין במזיד, בין בשוגג. בנוסף תרומה באמצעות תשלומי הורים, גם אם היא מרצון, גם אם ההורה הסכים, חתם וביקש, אינה חוקית". עוד הוסיף המפקח: "ועד הורים במוסד יכול לפנות להורים ולבקש תרומה. התרומה היא רשות. לא חלה על הורה החובה לתרום, וכך יש להציגה להורים. רוצה הורה לתרום, יתכבד ויאשר רצונו זה בתשלום יזום".

פניית המנהל

למרות הנחיה זו, שמבהירה כי האחריות על בקשת התרומות היא בידי ועד ההורים - פנה מנהל המוסד להורים בצורה ישירה בנוגע לתרומה - גם לציבור ההורים בכללו והן להורים באופן פרטני - וביקש מהם לתרום.
הפניות נעשו במהלך הקיץ האחרון. אז שלח מנהל בית הספר מייל ובו התייחס בצורה ישירה ומפורטת לגביית תשלומי ההורים. את דבריו פתח ב"שלום להורי התיכון לאמנויות. היום קיבלתם מכתב מוועד ההורים וברצוני להתייחס לנושא גם במספר משפטים". בהמשך המכתב הוא התייחס לנושא התרומות ולקושי הכלכלי שהביאה איתה הקורונה, ציין כי משפחות שחוו קושי כזה יוכלו לפנות אליו ולקבל פטור מהתרומה. הוא גם הוסיף שמשאר ההורים הוא מצפה לתרום. "משפחה שחווה קושי - תכתוב לי מייל קצרצר - ולא תצטרך לשלם את התרומה. אני מאוד מבקש מכל המשפחות שיכולות לעמוד בתשלום - לכבד את ההחלטה זו השנה השנייה ולאשר את התרומה", כתב המנהל.
המנהל גם התייחס למושג 'תרומה', וכתב: "אני מודה לוועד על המחויבות שלהם להסברת הנושא הזה, שבהחלט מעורר סימני שאלה בשל שמו הלא מוצלח". סמוך למייל הזה פנה גם ועד ההורים להורים, וכתב: "האמת היא שקוראים לזה תרומה מכיוון שזו הטרמינולוגיה שמשרד החינוך מבקש לנקוט. מדובר בתשלום נוסף, שבאמצעותו אנו ההורים מבקשים לרכוש שירותים נוספים לילדינו. היה ברור לנו שהשם מטעה, ועלול ליצור אי־הבנות וסימני שאלה, אבל זו החלופה שבחרנו בה". בהמשך הזכיר הוועד כי אכן מדובר בתרומה וולונטרית, וציין גם הוא את הדרך להימנע מתשלום - פנייה למנהל בית הספר והזדהות כמשפחה שחווה קשיים כלכליים.

דורשים תשובות

א', הורה בבית הספר שבשנים האחרונות נמנה עם ועד ההורים, טוען: "ההרגשה היא שאין לכאורה שקיפות בהתנהלות הכלכלית של בית הספר. לא פעם ולא פעמיים ביקשנו לקבל תשובות. גילינו שהורים משלמים מיליוני שקלים בשנה. כשביקשנו לדעת לאן הכספים יוצאים שלחו לנו דוחות של מאה אלף שקל. כשביקשנו לברר יותר - קיבלנו התחמקויות. כשהעמקנו קיבלנו מידע על מיליון שקל בלבד מתוך אותם חמישה מיליונים".
ההורים שואלים עוד איך קרה שלמרות תשלומי ההורים (שנגבו בצורה חוקית) מספר השעות שלומדים ילדיהם אינו עומד בתקן הנדרש. לטענתם, התלמידים מקבלים פחות שעות לימוד מהנדרש במקצועות המדעים ובמקצועות ההומנים.כדוגמה מעלה א' טענה שלפיה "בית הספר לקח לא פחות משישה מקצועות שונים - היסטוריה, אזרחות, תנ"ך, ספרות, גיאוגרפיה ולשון - ואיחד אותם לשיעור אחד. נכון", ממשיך ההורה, "זאת פרקטיקה שמתחילים להשתמש בה בבתי ספר בשנים האחרונות - אבל שם מאחדים שני מקצועות, לא שישה. בנוסף את מקצוע הלשון אסור לאחד - זה מופיע בחוזר מנכ"ל. בדקתי בשנה שעברה את מערכת השעות של הבן שלי, וגיליתי שבמקום 13 השעות שהוא אמור לקבל עבור כל המקצועות האלה - הוא מקבל רק שמונה".
לטענת ההורים, איחוד המקצועות הזה נעשה בכיתות שונות במהלך שלוש השנים האחרונות - עוד לפני הקורונה. הורה נוסף מה'אומנויות' טוען כי תלמידי החטיבה מקבלים פחות שעות מאלו שהם זכאים להן על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך. במסגרת לימודי מדעים "התלמידים אמורים לקבל 14 שעות לימוד. בפועל הם קיבלו שמונה שעות לימוד בלבד. כששאלנו לאן נעלמו השעות ללימוד מדעים, אמרו לנו שאותן שעות הופנו למקצועות האומנות. אמרנו שכבר שילמנו על 15 שעות אומנות – ולא קיבלנו תשובות".

העירייה: "המנהל לא פנה להורים"

מהעירייה נמסר: "מדובר בתרומת הורים שנקבעה מלכתחילה ביוזמת נציגות הורי בית הספר. דבר התרומה אושר על ידי משרד החינוך וכן אופן הגבייה. המנהל לא פנה להורים כלל, למעט בהתווית מדיניות מול נציגות ההורים בלבד, לפיה כספי התרומות יוקדשו לתמיכה במשפחות שנקלעו למצוקה בעקבות הקורונה. התיכון לאמנויות נותן שעות רבות ביותר מעל לתקן השעות, לפי שיקול הדעת הפדגוגי של בית הספר. שעות רבות ניתנות בקבוצות קטנות, בבחירת תלמידים ועוד. "לבית הספר יש מסורת ארוכה של הוראה איכותית, שמתבטאת בראיית התלמידים ובחתירה ללמידה משמעותית ולהישגים לימודיים מצויינים. לראיה - במקום מתקיימות קבוצות הרחבה במקצועות ההומניסטיקה ואף במדעים - לרמה של 10 יחידות לימוד".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים