האסון המשולש של משפחת שיף: בראש השנה נפטר מקורונה הרב מנשה יצחק מאיר שיף ז"ל והוא רק בן 47. הוא נולד וגדל בירושלים, כחלק מקהילת חסידי בעלז, ובשנים האחרונות התגורר באשדוד עם רעייתו ו־12 ילדיו.
2 צפייה בגלריה
הרב יוסף שיף ובנו מנשה יצחק מאיר ז"ל
הרב יוסף שיף ובנו מנשה יצחק מאיר ז"ל
הרב יוסף שיף ובנו מנשה יצחק מאיר ז"ל
( צילום: באדיבות חדשות JDN)
14 ימים לפני כן נפטר מהמגפה אביו, הרב יוסף שיף, תושב ירושלים. כעבור כשעתיים, כאשר הודיעו לאיטה שיף, רעייתו של הרב יוסף, שבעלה נפטר, היא התמוטטה. כל המאמצים להציל את חייה נכשלו, וההערכה היא שגם היא נפגעה מהווירוס.
עוד בחדשות:
מקורבים למשפחה אמרו השבוע כי כמו רוב חסידי בעלז, גם כשבני משפחת שיף נדבקו בנגיף הם לא נבהלו. מתוך 12 ילדים ארבעה כבר נשואים, והעובדה שגם ההורים וגם הילדים היו צעירים גרמה לתחושת ביטחון. בהמשך סבל הרב שיף מקשיי נשימה, ולאחר התייעצות הוחלט על אשפוז בבית חולים. בהמשך המצב החמיר, וביום ראשון בלילה, במוצאי ראש השנה, הודיעו לבני המשפחה על מותו של האב. זמן קצר לאחר מכן הוא הובא למנוחות בירושלים.
המוות הכה בתדהמה את המגזר החרדי בכלל, ואת חסידי בעלז בפרט. ביום שני הופצה במגזר תמונה קורעת לב שבה נראים שניים מילדיו של הרב שיף כשהם ממררים בבכי מעל גופתו העטופה בטלית. כמקובל במגזר, לא רק הלב נפתח אלא גם הכיס - ארגון הצדקה 'קופת העיר' פתח במבצע לגיוס של חצי מיליון שקל. הם קראו לציבור לסייע לאלמנה ולשמונת הילדים הצעירים, ובהם גם בת שעומדת להתחתן בקרוב.
מיום שני בצהריים ועד יום שלישי בבוקר נאספו 123 אלף שקל, וההערכה היא כי היעד יושג במהירות.
זו הפעם השנייה בתוך חודש שחסידות בעלז סובלת מטרגדיה משולשת. ב־18 באוגוסט נפטר מקורונה הרב דוד אוברלנדר והוא רק בן 35. הטרגדיה התרחשה ביום שבו מלאו 'שלושים' לפטירתו של אביו, הרב משה יוסף אוברלנדר ז"ל, תושב קרית בעלז, ומי שכיהן במשך שנים רבות כמנכ"ל החסידות. האב (60) נפטר מהנגיף, שבועיים בלבד לאחר שאחיו, הרב יחיאל אוברלנדר, מת מהמגפה בגיל 58.
הרב דוד אוברלנדר גדל בירושלים, ולאחר נישואיו עבר להתגורר באשדוד, שם נולדו לו ולרעייתו חמש בנות. הוא היה דמות חריגה בחסידות - בניגוד למצופה ממנו, הוא לא בחר במסלול ישיבתי־רבני אלא החליט לעסוק בהייטק. הוא הצטרף לחברת אינטל וחבריו לעבודה תיארו אותו כאדם חרוץ ואהוב, שהקפיד שלא לשנות את בגדיו ובלט בזכות הזקן העבות, הפאות הגדולות והמסולסלות והחיוך התמידי שלו.

ביקורת מבית

לצד הרחמים, יש בקרב לא מעטים בציבור החרדי גם ביקורת חריפה על אנשי בעלז ועל הדרך שבה הם מתמודדים עם הקורונה. בחודש מאי פרסם "ידיעות ירושלים" כי קיצונים בציבור החרדי בעיר מסרבים להיבדק. במשרד הבריאות הכחישו, אולם בהמשך התברר כי בקרב חסידי בעלז, שרבים מהם גרים בקרית בעלז וברוממה, וגם בשלוחות של החסידות, באשדוד וביישובים נוספים, יש רבים המסרבים לעבור בדיקה.
בכיר בחסידות הסביר כי כל אדם שמתגלה כחולה גורם ל'ביטול תורה', כלומר לסגירה כמעט מיידית של מוסדות החינוך שבהם הוא עובד, או שבהם לומדים ילדיו. יתרה מזאת, לאחר שמתברר כי יש חסיד בעלז חולה, הדבר גורם לביקורת חריפה מצד שאר הציבור החרדי וגם לדרישה של קופת החולים לעבור למלונית קורונה. עוד נחשף ב"ידיעות ירושלים" כי כאשר בכירי החסידות הבינו את ממדי המגפה הם החלו לחלק מכשירים למדידת החמצן בדם ובלוני חמצן, כדי למנוע אשפוז בבתי חולים. המטרה: לא לחשוף אותם בפני הרשויות, שכן אז רבים ייאלצו להיכנס לבידוד.
2 צפייה בגלריה
החתונה ההמונית, אמש
החתונה ההמונית, אמש
החתונה ההמונית בבעלז
(צילום: לירן תמרי)
בחודש מאי הובא למנוחות רב בכיר בחסידות שהיה חולה בקורונה, שלא הגיע לבית חולים ונפטר בביתו. במהלך הלוויה נצפו הרבי מבעלז ועוד עשרות מחסידיו כשהם ללא מסכות ולא שומרים מרחק. למרות ריבוי הטרגדיות - בבעלז הוחלט כי גם תפילות החגים ייערכו כרגיל, ומרבית החסידים ממשיכים להצטופף ללא מסיכות.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים