האם 'מתווה ליאון' המתגבש יגרום לזעזוע בקואליציה של ראש העירייה? כזכור, בשבוע שעבר נחשף ב"ידיעות ירושלים" לראשונה על קיומו של מתווה חדש שמתגבש בין משה ליאון לבין שותפיו החרדים ורבנים בכירים. על פי התוכנית, תתאפשר כניסה של מוסדות חינוך חרדיים לשכונות מעורבות כמו קרית יובל והגבעה הצרפתית. הפרסום הסעיר את הרוחות במערכת הפוליטית המקומית.
4 צפייה בגלריה
ליאון
ליאון
ליאון
(צילום: יואב דודקביץ')

מאיימים לפרוש

ראשון המגיבים היה חבר המועצה יוסי חביליו ('מצילים את ירושלים'), שעתיד להתמנות לסגנו של ליאון בעוד שנה. "אם המתווה יאושר אפרוש מהקואליציה", אמר השבוע חביליו. "הבהרתי לראש העירייה שהתוכנית לא מקובלת עלי ושלא אתן לפגוע בצביון השכונות בעיר. מיד לאחר הפרסום יצרתי קשר עם המינהלים הקהילתיים, ויחד הקמנו את המטה לשמירה על צביון השכונות המעורבות והחילוניות בעיר. אנחנו נעקוב וננטר כל פעילות, וכמובן נהווה חומה בצורה כנגד הנסיונות של החרדים לשנות את הצביון של השכונות".
חביליו דרש מראש העירייה תשובות לגבי כוונותיו, ולטענתו ליאון הכחיש את כוונתו להוציא לפועל מתווה חדש. בשבוע האחרון יצר חביליו קשר עם גורמים בכירים במינהלים הקהילתיים והקים פורום חדש שמטרתו למנוע הפרה של הסטטוס קוו בשכונות המעורבות.
4 צפייה בגלריה
קרית היובל. קרבות על הצביון
קרית היובל. קרבות על הצביון
קרית היובל. קרבות על הצביון
(צילום: שלומי כהן)
גם שותפתו לבלוק הפלורליסטי, חברת המועצה לורה ורטון ('מרצ'), הופתעה מהפרסום. "ביום ראשון נכנסתי לפגישה עם ראש העירייה וביקשתי הבהרות", אומרת ורטון. "הוא אמר לי שאין לי מה לדאוג, אבל אני לא מתכוונת להתקפל בנושא הזה או לוותר על הזכויות של הרוב החילוני בשכונות כמו קרית יובל. הם צריכים לקבל לידיהם את השטחים הציבוריים וליהנות מהשירותים שמגיעים להם מהעירייה".
"אני חושבת שהחרדים בקואליציה רוצים להציג את עצמם כפייטרים גדולים", היא ממשיכה, "אבל אני מתכוונת לחכות להם ולדרישות שלהם. אנחנו נדאג לצרכים של הציבור החילוני והמסורתי בשכונות המעורבות, ובמיוחד בקרית יובל, שם כידוע היו הרבה חיכוכים בין האוכלוסיות בעבר. אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים".
בניגוד לחביליו, ורטון לא מתחייבת לפרוש מהקואליציה במידה שהמתווה יאושר. "אני לא אוהבת לדבר סתם. אם נדע שהתוכניות אושרו, נצטרך ללמוד אותן לעומק ולראות איפה בדיוק יש מוסדות חרדיים. צריך להבין שקבוצה מסוימת לא יכולה להגיע לשכונה עם אופי אחר ואז לדרוש מהעירייה שיבנו גם לה מוסדות ושירותים. זכותו של כל אדם לעבור לגור היכן שהוא חפץ, אבל זאת לא סיבה לשנות אופי של שכונה שלמה. צריך להיות אחראים".

האופוזיציה: ליאון נכנע לחרדים

גם באופוזיציה לא שתקו מול החשיפה על תוכניתו המתגבשת של ראש העירייה. בפוסט שעלה בדף הרשמי של הסיעה בפייסבוק הואשם ליאון כמי שמשלם חובות פוליטיים על חשבון הציבור הציוני בשכונות.
"משה ליאון הוא ראש עירייה סקטוריאלי, שנשען על קואליציה חד־גונית חרדית וחרד"לית, שהפקיר את הציבור הציוני בירושלים", נרשם מטעמם. "ללא כיסא במועצה, הוא העניק את כל העמדות הבכירות בעירייה לסיעות החרדיות, הוא תלוי בהן ומשרת רק אותן. לאחרונה נחשף כי ליאון ושותפיו הקואליציוניים קידמו בחודשים האחרונים, בסודיות מוחלטת ובדיונים חשאיים שהוסתרו מהציבור, תוכנית לשינוי פני השכונות".
"במקום לפעול למען כלל תושבי העיר", המשיכו באופוזיציה, "ליאון פוגע בירושלים. במקום לדאוג לכל האוכלוסיות והמגזרים, ליאון משרת את שותפיו החרדים ונכנע לדרישותיהם.
4 צפייה בגלריה
לורה ורטון
לורה ורטון
לורה ורטון
(צילום: יואב דודקביץ')
"במקום לנהוג בשקיפות וביושרה, ליאון פועל מאחורי הגב של כולנו ומנסה להסתיר את האמת. יש מקום לכולם בירושלים, לא נשלים עם הפגיעה הקשה בשכונות. ניאבק לתת מענה לכולם, בלי לפגוע בצביון הקהילות המגוונות בעיר".
4 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: יואב דודקביץ')
מנגד, חבר מועצה מהסיעות החרדיות, שהעדיף בשלב זה להישאר בעילום שם, דווקא תומך במתווה המסתמן. "אני לא מבין מה רוצים מליאון. הוא לא הגיע לעיר ריקה ויצר את הרכב האוכלוסייה במו ידיו", אומר חבר המועצה. "קרית יובל והשכונות המוערבות נמצאות כבר שנים במאבקים. הוא הפעיל את ההיגיון והבין שאי אפשר להתעלם מאוכלוסייה הולכת וגדלה והחליט שהגיע הזמן לשרת גם את הצרכים שלהם".