בזמן שהמשטרה מתהדרת במאבקה בתופעת מרוצי המכוניות בהרי ירושלים – חברות פרטיות מציעות לכל מי שמעוניין נהיגה ברכב ספורט מהודר, חוויית נהיגה ולימוד טכניקות נהיגה שונות. ומה לגבי המהירות? בשיחות שערכנו עם כמה מבעלי חברות הרכב, הם הבטיחו שהמהירות תלויה בנהג ואחד מהם אף הוסיף: "הוא ייסע מהר, אין מה לדאוג".
2 צפייה בגלריה
נהגי המרוצים
נהגי המרוצים
נהגי המרוצים
(צילום: יואב דודקביץ')

מבצעים משטרתיים על בסיס קבוע

כבר תקופה ארוכה שהמשטרה מנסה להיאבק בתופעת מרוצי המכוניות שנערכים בכבישים של הרי ירושלים. חשוב לציין כי מרוצים אלה הן יוזמות פרטיות, שאינן קשורות לחבילות שמציעות החברות המוזכרות בכתבה.
רק לפני כמה חודשים ביצעו שוטרים סמויים מבצע אכיפה מיוחד, שמטרתו אחת: לנסות לשים סוף לתופעה. המבצע התרחש בכבישים המובילים מעין כרם ליישובים אבן ספיר, נס הרים וצובה. באגף התנועה מאשרים כי פעילות האכיפה הממוקדת יועדה בעיקרה לטיפול באותה תופעה של תחרויות והשתוללויות בכביש.
התוצאות של המבצע היו חיוביות, כשבסופו של דבר חולקו כמה עשרות דו"חות, הן לנהגים והן לרוכבי אופנוע. העבירות המרכזיות שהתגלו היו חציית קו הפרדה רצוף, עקיפה בדרך לא פנויה, עקיפות מסוכנות אחרות וכן שימוש בסלולרי בזמן נהיגה.
באגף התנועה הזהירו כי לא מדובר במבצע אכיפה יחיד אלא בחלק מפעילות של אכיפה שמתבצעת באזור בתקופה האחרונה ותמשיך להתבצע. ואכן, לאחרונה נערך מבצע נוסף, כשבלשי אגף התנועה בירושלים פשטו על מפגש רכבים שבחלקם הגדול נעשו 'שיפורים' ושינויי מרכב בלתי חוקיים. התוצאה: 18 רכבים הורדו מהכביש.

"נהיגת אקסטרים סוחפת חושים"

במקביל למלחמה העיקשת של המשטרה בתופעה בולט טרנד חדש שמציע לכל המעוניין לנהוג במכונית מרוץ. כל מי שיקליד בגוגל את צירוף המילים "נהג מרוץ ליום אחד" יקבל רשימה ארוכה של חברות פרטיות שמציעות חוויית נהיגה אחרת, רובה באזור הרי ירושלים. בין היתר הם מכנים זאת באתרים "נהיגת אקסטרים סוחפת חושים", "מהירות גבוהה, יוקרה, הרגשה עילאית שקשה לתאר במילים", "היכרות עם מכונית על, האצות, בלימות ופניות מהנות במיוחד, אחיזה במהירות גבוהה", ו"שעתיים של נהיגה בכבישים הרריים מפותלים לאורך הנוף המרהיב של הרי ירושלים, תוך לימוד טכניקות נהיגה".

"חוויה חד־פעמית"

השבוע התקשרנו לכמה מהחברות הללו והצגנו את עצמנו כמי שמעוניינים לרכוש עבור חבר את השירות שאותו הן מציעות. "אנחנו האקדמיה למרוצים", התפארו בחברת IMRACING. "יש לנו קורסים, יש לנו חוויות חד־פעמיות. יש לנו גם משהו חווייתי, כמו מה שאפשר לעשות בגרמניה - נהיגה בכבישים אתגריים".
איפה אתם נוהגים?
"יש שתי אופציות - או כביש באזור הרי ירושלים, באזור לטרון, או במסלול סגור בערד או באר שבע. בירושלים יש שלושה רכבים לבחירה שהם רכבי ספורט חדשים ומשופרים לחוויית נהיגה, רכבי ספורט משופרים שמיועדים לתחרויות. אלה רכבים ששיפרו אותם ועשו אותם יותר טובים ויותר חזקים, גם מבחינה טכנית וגם מבחינת הביצועים שלהם. יש לנו רכבים שהם יפניים עם הנעה אחורית ו־260 כוח סוס, רכב מאוד מהנה. יש לנו רכב גרמני הרבה יותר אגרסיבי, רכב יחיד מסוגו בארץ, שעומד על 500 כוח סוס. הוא מטורף, מוגזם, עם השיפורים הכי טובים בארץ".
באילו מהירויות אפשר לנסוע?
"המהירויות מגוונות וזה תלוי בלקוח. אנחנו לא מגבילים. המטרה שלנו שהוא ייהנה. זו גם המטרה של המדריך להוציא אותו עם חיוך. הוא יודע איך להוציא אותו עם חיוך ומה היכולות של הרכב. המהירויות תלויות בלקוח, באיך שהוא נוהג - להגביל אנחנו לא מגבילים.
"אבל זאת חבילה שמעניקה רק טעימה של אדרנלין. יש חבילה משודרגת יותר שמעניקה יותר אדרנלין ומאפשרת למצות את החוויה במקסימום - זו חבילה של שעתיים. אחרי שעה שמי שיושב על הרכב למד וקלט את הכל, האדרנלין רק עולה כי אתה יכול ומסוגל לאתגר את עצמך יותר. אז המדריך לוקח אותו שלב קדימה, ויש לו עוד אקסטרה של חצי שעה של כיף. זה כבר מהירויות אחרות כי הוא כבר מבין את התגובות של הרכב, הוא למד המון טכניקות עם המדריך".

"זו נהיגת מרוצים, חד־משמעית"

השיחה הבאה היתה עם חברת 'איי דרים'. "זו נהיגת כביש אבל נהיגת מרוצים, כלומר מה שקורה זה שהוא מגיע ועולה עם מדריך צמוד על רכב שהוא בוחר לשעה של נהיגה", הסבירו לנו שם. "זו חוויה מאוד אקסטרימית, מאוד פאן, רכבים מאוד חזקים. בלטרון אנחנו נפגשים ומשם יוצאים יחד בכבישי נס הרים. בכל האזור הזה אנחנו נוסעים. זה לא מסלול סגור. אנחנו כבר 15 שנה עושים את הדבר הזה".
2 צפייה בגלריה
מבצע אכיפה של המשטרה
מבצע אכיפה של המשטרה
מבצע אכיפה של המשטרה
(צילום: דוברות המחוז)
כששאלנו לגבי המהירות, הסבירו לנו: "אין מה לדאוג מהבחינה של המהירות. אין מגבלה של מהירות. יש לנו יותר מ־20 לקוחות בימי שישי, ועוד 5 לקוחות קבועים מדי יום. בהתחלה היינו עושים הדרכות בחו"ל, כי זאת היתה הבעיה - אם היינו עושים בארץ, אי אפשר היה לעשות את זה במתחם שהוא לא סגור.
"אני אתן לך טיפ קטן: יש שני מסלולים בארץ שעושים הדרכות בשבת על רכבים שהם סתם - על מאזדה וכאלה. המהירויות שהוא יוכל להגיע במסלול שם זה גג 80 קמ"ש, קחי בחשבון. אי אפשר להגיע שם למהירות גבוהה. זאת הסיבה שאנחנו עושים את ההדרכות שלנו בכבישים שהם כביכול ציבוריים. בגלל שאנחנו עושים את זה בימי שישי מוקדם בבוקר או לפני כניסת שבת, אז אין שם בכלל תחבורה. אין שם בכלל צפייה ואין אכיפה. זה לא רק אנחנו שם - מלא רכבי ספורט נמצאים שם. הנהיגה מתבצעת במהלך כל השבוע, אבל ההמלצה היא על ימי שישי כי אז יש פחות תחבורה, הכבישים ריקים ואין אף אחד שם. אגב, מה שעושים בגרמניה וכאלה זה כבישים שהם ציבוריים, רק שבגרמניה מותר לנסוע על 300 קמ"ש, בארץ לא. אבל אין לנו אכיפה כשאנחנו עושים את ההדרכות".
בנוגע לתנאי הכביש המפותל, אמרו ב'איי דרים': "זה כמו מסלול והוא צריך להשלים אותו בזמן הקצר ביותר. זו חוויה מאוד חזקה, מאוד אקסטרימית. אלה סיבובים, עיקולים, זה לא קו ישר כדי ללחוץ על הדוושה ולהגיע ל־300 קמ"ש, זאת לא המטרה. אני אגיד לך ככה - אנחנו לא נעצור אותו מבחינת מהירות. זאת אומרת כמה שהוא יכול לנסוע, ככה הוא ייסע. כמובן, בגבולות הבטיחות שלי ושלו".
100, 150 קמ"ש?
"אין מספר. כמה שהוא יוכל לנסוע הוא ייסע. כל בנאדם מגיע למהירות אחרת".
מה שאתה אומר שזה אותו מסלול כמו שיש בחו"ל - עם פיתולים, עם סיבובים, עם הכל במהירויות גבוהות?
"את יכולה להיות בטוחה שהוא מגיע למספרים מאוד גבוהים במהירות. אני לא יכול להגיד את המהירות, אבל הוא מגיע למספרים מאוד גבוהים. לנסוע מהר - הוא ייסע מהר, אין מה לדאוג. אני אומר לך שוב, אנחנו 15 שנה עובדים, לא היתה לנו תלונה אחת, לא היתה לנו אף פעם עצירה של שוטר, או תאונה כלשהי. 15 שנה - כל יום אנחנו עובדים. יש לנו יותר מ־20,000 לקוחות, זה מטורף. זו נהיגת מרוצים, חד־משמעית. זו הנהיגה".

"תקיאי אחרי הפנייה השנייה"

גם בחברת 'Kobi Racing' פירטו בפנינו מה כלול בחבילה שלהם. "אנחנו נוסעים באזור נס הרים ואשתאול, כבישים מיוחדים שנבחרו לפעילות", אמרו לנו שם. "יש לך נהיגה ברכב מרוצים חוקי לכביש, 330 כוחות סוס, מושבי ספורט מיוחדים. זה משהו מאוד דומה לחוויה שמציעים בגרמניה, הכבישים קצת יותר קצרים, אבל זה מאוד דומה".
מה לגבי המהירות?
"במהירות יש קצב מצוין, קצב טוב מאוד. אם הסיבובים הם פניות של 60-50 קמ"ש, עושים אותם ב־100-90".
מה לגבי הדרכה?
"הדרכה עם מדריך מוסמך, נהג מרוצים מקצועי. הדרכה קצרה של כמה דקות. בסך הכל זו חוויה, זה לא עכשיו קורס שלם. חוויה מדהימה".
אני יכולה להצטרף לנסיעה?
"לא, יש שני מושבים, רק הנהג ומדריך. בינינו, גם לא כדאי לך להצטרף כי את מקיאה אחרי הפנייה השנייה".
בגלל המהירות?
"בגלל הסיבובים".
וזה מסלול של פיתולים, של סיבובים, לא ישר?
"כמו האלפים, לא מסלול סגור".

המחיר: בהתאם לסוג הרכב

כמה זה עולה ליום אחד? מבדיקת מיינט ו"ידיעות ירושלים" עולה כי מפעילי מכוניות האקסטרים גובים תשלומים שונים לחבילות השונות וככל שהרכב יוקרתי ומהיר יותר - כך מחיר הנסיעה בו עולה. בצי הרכבים ניתן למצוא רכבי ספורט של BMW, פורשה ואאודי, המחיר עבור נסיעה של 60־90 דקות יכול לנוע 1,000 ל־4,000 שקלים בממוצע.
ממשרד התחבורה נמסר: "נושא אכיפת חוקי התנועה בכבישים נמצא באחריות משטרת ישראל".
המשטרה: "במסגרת המאבק בקטל בכבישים, משטרת ישראל פועלת נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש בדגש לעבירות המהירות הגורמות לתאונות דרכים. מתחילת השנה נרשמו למעלה מ-51,000 אלף דוחות בגין עבירת המהירות באמצעות אכיפה יצירתית ומשפיעה של השוטרים בשטח, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים גלויים וסמויים. נמשיך לאכוף בנחישות במטרה להרתיע וליצור שינוי בתרבות הנהיגה, וכפועל יוצא להציל חיים".
תגובת נציג IMRACING: "הדברים המצוטטים בכתבה אינם נאמרו על ידי נציגנו. חברתנו פועלת במסגרת ומגבלת החוק ועל פי חוקי התנועה. חברתנו פועלת ומקדמת מזה עשור את המאבק בתאונות הדרכים וכן נהיגה נכונה ובטוחה. אנו מאחלים לכל קהל לקוחותינו נהיגה בטוחה וזהירה".
תגובת 'איי דרים': "יוסי ביטון בעל החברה, היה שותף לאורך השנים במיזמים גדולים למלחמה בתאונות הדרכים ואף הקים (עם עוד אנשים טובים) עמותה למאבק בתאונות הדרכים ומיישם את האג'נדה שלו באמצעות IDREAM. יעידו על כך לקוחות רבים לאורך השנים, הבאים מכל מגוון האוכלוסיה. אזור הפעילות של IDREAM מתאפיין בקטעים טכניים ואיטיים ואין בהם שום עבירה על חוקי המהירות וחובת הזהירות. כך אף הודגש וצויין. כל לקוח חותם על ציות מלא לכל חוקי התנועה ומתחייב לכבד את כל משתמשי הדרך ועל כך גאוות החברה".
תגובת "קובי רייסינג": "החברה בעלת מוניטין של שנים רבות בתחום הנהיגה הספורטיבית ומאחוריה מאות לקוחות מרוצים. אחת מאבני היסוד של החברה היא שמירה על חוקי התנועה, שכן זו סביבת העבודה שלנו. חברת 'קובי רייסינג' תמשיך לשמור על חוקי התנועה ויחד עם זאת לספק את החוויה המושלמת בתחום הנהיגה הספורטיבית, כפי שעשתה זאת לאורך שנות קיומה ולרעיה יעידו על כך מאות מלקוחות החברה. אנו מזמינים כל אחת ואחד להיכנס לאתר האינטרנט, דף הפייסבוק ועמוד האינסטגרם של החברה ולגלות עולם ספורטיבי חדש ומרענן, במגבלות המותרות, דווקא בימים אלו".