ניצחון זמני למתנגדים לפרויקט השנוי במחלוקת: בית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק הוציא אמש (שלישי) צו על תנאי לפרויקט בנית הרכבל לכותל המערבי ודרש מהמדינה לתת תשובות לשורה של שאלות. אורכו של תוואי הרכבל המדובר מתוכנן להיות כקילומטר וחצי בין מתחם התחנה הראשונה לבין מתחם קדם שבסילוואן עם תחנת ביניים בחניון הר ציון.
2 צפייה בגלריה
המיזם יוקם? הרכבל
המיזם יוקם? הרכבל
המיזם יוקם? הרכבל
(הדמיה: הרל"י)
עיקר הביקורת שהעבירו שופטי בג״צ הנה על כך שהתוכנית הובאה לאישור הוועדה לתשתיות לאומיות ולא עברה דרך הוועדה המחוזית לתכנון ובניה כפי שצריך לעבור כל פרויקט בנייה רגיל - ובכך בעצם נמנעה מהציבור הרחב האפשרות להגיש התנגדויות לתוכנית.
עוד מעלים השופטים את השאלה ״מדוע בכל מקרה לא תשונה התוכנית כך שתוואי הרכבל לא יפגע בקדושת בית העלמין הקראי ולא יגרום לחילולו״.
2 צפייה בגלריה
כך זה אמור להיראות
כך זה אמור להיראות
כך זה אמור להיראות
(הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)
לדברי העותרים, ״מאז הדיון האחרון שהתקיים בחודש יוני ניתנו ליזמים ארבעה הזדמנויות להסביר את טענותיהם. השאלות שהעלו השופטים בהחלטה מציפים פעם נוספת את הכשלים המרובים של הפרויקט, החל מאופן אישורו, התהליך עצמו והפגיעה בקבוצות מיעוטים כדוגמת העדה הקראית״.
פרויקט הרכבל - כתבות אחרונות:
מארגון ״עמק שווה״ שהיה בין העותרים נגד הפרויקט מסרו בתגובה: ״פרויקט הרכבל נולד בחטא והמשיך בחטא, אך נבלם. ירושלמים וישראלים רבים ועימם שורה ארוכה של ארגונים העלו את השאלות אותן שואל היום בית המשפט כבר לפני שלוש שנים אך זכו להתעלמות. הפגמים אותם סימן היום בג"ץ מוכיחים כי יש לשמור על ירושלים מאלו הרוצים להחריבה. אנו מצפים שיזמי הפרויקט יגלו אחריות יפנימו את הרמז שקיבלו ויפסיקו לבזבז משאבי ציבור ויגאלו את ירושלים מהפרויקט ההרסני״.
העתירה הוגשה על ידי הארגונים ״עמק שווה״, ״אדם טבע ודין״ והעדה הקראית העולמית. למדינה ניתן להשיב לשאלות עד ל-22 באפריל 2021.
פפה אללו ממתנגדי התוכנית: "הרכבל זה גימיק פוליטי, שמיועד רק על מנת כאילו לחזק את הריבונות של ישראל על עיר העתיקה ולתמוך בעמותת אלע״ד. רק שיקולים פסולים. אני מצפה שהתוכנית תפסל לגמרי והגיע זמן שהעירייה והרל״י יתחילו לחפש פתרונות אמיתיים לתחבורה ותיירות לעיר העתיקה- דבר שחסר".
פורסם לראשונה: 00:44, 24.02.21