"כשאני שומעת על האונס באילת, ברור לי שצריך להתחיל לשנות את השיח לבני נוער, מאל תשתו - לשתות נכון", את הדברים אומרת עידית רוזנהיים, תושבת העיר ובוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה. לאחר שהקימה מיזם שמטרתו לחנך נוער "לשתייה נכונה", היא הופתעה מההתנגדות הגורפת של מערכת החינוך, ולכן היא מנחילה את עקרונות השיטה שלה רק לצעירים בני יותר מ-18.
2 צפייה בגלריה
(אילוסטרציה: מיקי אלון)
"התוכניות שקיימות היום לדבר עם נוער על שתייה, היא שאם אתה מתחת ל-18 יש רק תוכניות מניעה. אין תוכנית שמתמודדת עם העובדה שבני הנוער שותים. אין לבני הנוער דרך לדעת איך לעשות את זה נכון. האמירה היא רק – זה לא חוקי. אבל העובדה היא שהם מתחילים לשתות, לפעמים כבר בגיל 11-13. בניתי תוכנית שתנסה ללמד איך לשתות בצורה מודעת ובריאה. ראיתי את ילדיי עושים את אותן טעויות אלכוהול כמוני בגילם".
מנתונים שהוצגו בעבר לוועדה לזכויות הילד בכנסת, עולה כי שיעור בני הנוער ששותים אלכוהול ירד בשנים האחרונות. במקביל, עלה שיעור בני הנוער שהפריזו בשתיית אלכוהול. המחקרים גם גילו כי הנזקים שנגרמים מצריכה לא מבוקרת של אלכוהול מגיל צעיר, כוללת סכנת התמכרות עתידית לאלכוהול או לסמים אחרים, וגם הסתברות גבוהה להתנהגות אלימה, מעורבות בתאונות דרכים ונזק בריאותי ישיר עקב שתייה מופרזת.
רוזנהיים (45) מסבירה כי התוכנית שלה כוללת עיסוק בשאלות החברתיות והפסיכולוגיות - הקשבה לגוף, עירנות ומודעות עצמית וגם מודעות ולהתנהגות הסובבים אותך. היא מלמדת איך מזהים נורות אדומות ואיך לא להגיע מסוכנים.
2 צפייה בגלריה
רוזנהיים  בבר השכנה. אוספת מידע על שתייה נכונה
רוזנהיים  בבר השכנה. אוספת מידע על שתייה נכונה
רוזנהיים בבר השכנה. אוספת מידע על שתייה נכונה
(צילום: ברק מאיר)
יש גם הסברים על האלכוהול עצמו - כולל טעימות של סוגי המשקאות השונים. "יש מקומות שמאוד נרתעים מהטעימות – לכן יש תוכנית עם ובלי טעימות", היא מנסה להרגיע.
נייר עמדה של איגוד רופאי הילדים מ-2018 קבע כי 28% מתלמידי כיתות ו' עד י"ב דיווחו ששתו משקה אלכוהולי אחד בחודש האחרון שקדם לסקר. כ-50% מתלמיד כיתות י"א-י"ב ענו ששתו לפחות משקה אחד בחודש האחרון. 17% מבני הנוער דיווחו על השתכרות ("שתייה בולמוסית") לפחות פעם אחת בחודש שקדם לשאלון. 10% מבני 11 שהשתתפו בבדיקה, אמרו כי שתו לפחות משקה אלכוהולי אחד בחודש שקדם לסקר, מה שמציב את ישראל במקום השני בעולם. בנוסף, השוואה בין־לאומית מעידה כי ישראל מתייחדת בשיעור גבוה של בני נוער השותים בגיל צעיר (11) לעומת מדינות אחרות שנבדקו.
על רקע הנתונים האלה, רוזנהיים מופתעת מכך שכל ניסיון שלה להנחיל את הידע לבני נוער, נתקל בהתנגדות גורפת. "הניסיונות להיכנס למערכת החינוך לא צלחו. אסור לנו לעשות זאת – אפילו לא בנוכחות ההורים. אנחנו נכנסים לכל מקום שמאפשר, קבוצות של בני 18-25 – מכינות, מדרשות, שנות שירות.
לגבי פרשת האונס באילת, היא טוענת: "האמירה של 'אם לא היה שם אלכוהול זה לא היה קורה' היא לא רלוונטית – העובדה היא שיש שם אלכוהול. זה לא משנה שאתה לא רוצה שיהיה שם אלכוהול – יש שם. לצערי, בני הנוער בישראל מתחילים לשתות, גם כשאומרים להם שוב ושוב שאסור".
לכל העדכונים - חדשות ירושלים