כאשר יש לפוליטיקאים הישראלים הזדמנות לעלות את ירושלים על ראש שמחתם, הם בדרך כלל לא יחמיצו אותה. הזדמנויות לצילום, ישיבות חגיגיות, הצהרות דרמטיות, סיסמאות בחירות, בכל מה שזה נוגע לרשתות החברתיות לא תמצאו איש ציבור בישראל שלא מחויב לירושלים עד שורשי נשמתו.
המציאות בשטח אינה זוהרת כמו התמונות בפייסבוק. ירושלים היא העיר הגדולה בארץ, בעלת 930 אלף תושבים מאוכלוסיות שונות ומגוונות. העיר נמצאת באשכול סוציו אקונימי 2, השכר הממוצע בה נמוך מהשכר הממוצע במשק, וכך גם שיעור ההשתתפות בתעסוקה. ירושלים היא עיר עם אתגרים חברתיים, כלכליים, תשתיתיים מורכבים מאין כמוהם. בפועל, עשרות החלטות ממשלה על תמיכה בירושלים לא קוימו. עשרות יחידות ממשלתיות ואלפי משרות שאמורים על פי חוק יסוד ירושלים להימצא בעיר, נמצאים בתל אביב. ההנהגה העירונית כיום מנותקת מהשטח ומונעת מאינטרסים זרים, מפלגים, סקטוריאליים. אלמלא הירושלמים, תושבי העיר הלוקחים יום יום אחריות על העיר שלהם, מי יודע היכן היינו.
2 צפייה בגלריה
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
(צילום: רפי קוץ)
המציאות הירושלמית היא תמיד שבירה, תמיד מורכבת ותמיד על סף התלקחות בטחונית ואסור לנו לרגע להפסיק לדאוג לה. ימי הקורונה מדגישים את כל זה ביתר שאת. אלפי עסקים ירושלמים נמצאים בימים אלו בסכנה ממשית ומאות אלפי ירושלמים עומדים בפני חוסר ודאות כלכלית ואף דאגה קיומית. באסטות וותיקות בשוק עלולות להיסגר, מסעדות לא יודעות כיצד לגמור את החודש, הוסטלים מלונות ומדריכי טיולים מתכוננים לעונה ללא תיירים ועם דאגות פרנסה. עיר הבירה במשבר.
בשיא משבר הקורונה גייסו פעילי התעוררות ו-"לב אחד" אלפי מתנדבים ומאות אלפי שקלים על מנת לסייע לירושלמים מבודדים ועריריים. האחריות החברתיות, המעורבות והאכפתיות שפגשנו בימים אלו מזכירים לנו שוב את עוצמתה של החברה והקהילה הירושלמית שאנחנו פוגשים מזה 12 שנים ב-"התעוררות", אך גם מזכירים לנו את אוזלת היד של המדינה בדאגה לעיר הבירה שלה.
2 צפייה בגלריה
ברקוביץ.
ברקוביץ.
ברקוביץ.
(צילום: יואב דודקביץ׳)
חברי הממשלה עסקו רבות בהסכם הקואליציוני, בתיקים ובכיבודים, ולצערי לא עסקו מספיק בירושלים. ממשלת ישראל יכולה וצריכה להשפיע על ירושלים. ירושלים צריכה אסטרטגיית יציאה ייעודית וייחודית ממשבר הקורונה. העיר זקוקה לתכנית כלכלית ארוכת טווח שאיננה קיימת כיום, בהנהגת העיר ובממשלה. זיהוי מנועי צמיחה חדשים, הסבות והכשרות לענפים בביקוש גבוה בעלי זיקה לעיר כמו הייטק וביוטק, השקעה ביצירת אזורי תעסוקה באזורים שונים בעיר ותמרוץ יצירת אזורים אלו, תוכנית לשיווק ומשיכת חברות, חיבור מטרופולוני ויצירת אזורי תעשייה חדשים, חיזוק היותה של ירושלים כעיר ממשל, והעברת עשרות יחידות ממשלתיות לירושלים שייצרו אלפי משרות חדשות והשפעה על הכלכלה המקומית ועוד.
יום ירושלים ומשבר הקורונה הם הזדמנות עבור הממשלה להוכיח לתושבי ירושלים שהעיר אינה בדד יושבת ושאת ירושלים אנחנו אכן מעלים על ראש שמחתנו, לא רק עולים אליה כדי לעשות סיבוב אלקטורלי. דווקא בממשלה הזו יש יותר שרים ירושלמים ומאזור ירושלים, שמבינים את הקשיים והמורכבות של עיר הבירה. אולי מכאן תבוא הבשורה?
יום ירושלים שמח לכל עם ישראל!
הכותב הוא יו"ר תנועת התעוררות בירושלים
פורסם לראשונה: 03:30, 23.05.20