עתירה מנהלית הוגשה היום (שני) לבית המשפט נגד עיריית ירושלים. במרכז העתירה עומד מיזם "מתחתנים בירושלים" אותו יזמה העירייה לפני שבועות ספורים. המיזם מאפשר לזוגות שחתונתם נדחתה או בוטלה בשל אילוצי הקורונה להינשא באחד הגנים המוכרים בעיר, כאשר העירייה תדאג לתשתית הבסיסית לקיום החתונה.
2 צפייה בגלריה
חתונה
חתונה
דורשים לאפשר לכולם להתחתן
(צילום: shutterstock)
אלא שעל פי הנטען בעתירה, העירייה מאפשרת את קיום החתונה לזוגות הרשומים ברבנות בלבד. בכך, המיזם מתעדף זוגות שבחרו להינשא על ידי הרבנות, על חשבונם של מי שלא יכולים להינשא ברבנות: חסרי דת, מי שיהדותם אינה מוכרת על ידי הרבנות, או זוגות להט"בים, כמו גם זוגות שבוחרים שלא להינשא ברבנות על רקע אידיאולוגי.
העתירה הוגשה על ידי מספר ארגונים: התנועה הרפורמית, ישראל חופשית, הבית הפתוח, אגודת הלהט"ב. עוד שותפים לעתירה זוג ירושלמי, חגי ומור, שעמדו להינשא בטקס רפורמי ביולי האחרון. חתונתם נדחתה בשל מגבלות הקורונה, ובני הזוג רצו להירשם למיזם, עד שגילו כי המיזם פתוח לזוגות הנישאים ברבנות בלבד.
בעתירה נטען כי התנהלות העירייה מהווה פגיעה קשה בשוויון ואפליה על רקע השקפה דתית ונטייה מינית, פגיעה בכבוד ובזכות לאוטונומיה של זוגות שאינם יכולים או אינם רוצים להינשא ברבנות, וכן פגיעה בחופש הדת של זוגות אלה והעובדה שקיימת אפליה במישור רישום הנישואים אינה יכולה להצדיק אפליה בחלוקת משאבים עירוניים.
בעתירה, מבוקש כי העירייה תחדל להפלות זוגות שנישאים מחוץ לרבנות וזוגות להט"ב השתתפות במיזם 'מתחתנים בירושלים'. כן התבקש בית המשפט לקיים דיון דחוף בעתירה נוכח לוח הזמנים הקצר וכן להוציא צו ביניים שימנע את מימוש המיזם כל עוד לא בוטלה האפליה, על מנת למנוע מצב שבו כל המועדים האפשריים לקיום הארועים בגנים ייתפסו על ידי זוגות הנישאים דרך הרבנות.
את העתירה הגישו בין היתר חגי ומור, זוג ירושלמי. חגי אמר בשיחה עם מיינט ירושלים: "כששמענו על המיזם של העירייה שמחנו מאוד - הסיטואציה עם הקורונה מאוד מורכבת, אנחנו לא יודעים אם נוכל לקיים את החתונה כמו שרצינו. נרשמנו, ואז ראינו פרסומים לפיהם החתונה אפשרית רק למי שמתחתן דרך הרבנות. זה מאוד אכזב אותנו - היינו שמחים להתחתן בצורה שהעירייה מציעה. במקום שקרוב לבית, נעים ויפה. היה מאכזב לראות את הפרסום".
2 צפייה בגלריה
חגי ומור
חגי ומור
חגי ומור
(צילום: פרטי)
הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית: "עיריית ירושלים אינה מפנימה שבישראל קיימת מציאות חדשה בה זוגות צעירים אינם מוכנים לקבל תכתיבים כיצד להינשא. כשם שעיריית ירושלים מכירה במעמדם של בני זוג גם ללא חתונה ברבנות לצורכי ארנונה, כך עליה לנהוג בהם בשוויון וללא אפליה, כאשר היא מבקשת לנצל את המרחב הציבורי ואת משאבי העיריה כדי לסייע לחתונתם לנוכח משבר הקורונה. ירושלים היא בירת ישראל וסמל בעבור כל אזרחי המדינה ואנו נאבק בכל גילוי של אפליה והדרה מצד העירייה".
ערן גלובוס, יו"ר שותף הבית הפתוח בירושלים: "התשובה להדרה הייתה ותמשיך להיות אהבה! אנו בבית הפתוח גאים להשתתף בקואליציית הארגונים בהובלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה.
"לא נעמוד מנגד כשעיריית ירושלים מבקשת לסמן (שוב) ירושלמים וירושלמיות סוג ב' ולחלק (שוב) משאבי ציבור באופן מפלה ופסול".
כזכור, לאחר שהודיעה העירייה כי זוגות שלא נרשמו באמצעות הרבנות לא יוכלו להינשא באתרים העירוניים, סיעת 'התעוררות' החליטה להקים מתחם חתונות אלטרנטיבי במתחם התחנה הראשונה. גם חבר מועצת העיר, עו"ד יוסי חביליו שלח מכתב לראש העירייה ובו דרש כי המיזם לא יוגבל רק לנישאים דרך הרבנות והודיע כי ישמח להנחות את טקס אלטרנטיבי בכיכר ספרא.
תגובת העירייה: "העתירה טרם התקבלה במשרדי העירייה, נגיב כמקובל בבית המשפט".