האם חנות שעונים בירושלים ניצלה לרעה צעיר אוטסיטס? פוסט שפורסם בפייסבוק ומסעיר בימים האחרונים את הרשת, מאשים את בעלי החנות כי הוליך שולל בחור אוטיסטס ועשה על גבו רווח תוך הפעלת לחץ מנטלי במטרה שירכוש מוצר שאינו מעוניין בו.
2 צפייה בגלריה
הקבלה והשעון
הקבלה והשעון
הקבלה והשעון
(צילום: מתוך הפוסט בפייסבוק)
"ביום חמישי ה-26 לאפריל, אחי, בחור בן 18 ילד מהחינוך המיוחד (אוטיסט 100% נכות), יצא במטרה לקנות שעון מעורר בחנות וראה שעון שמצא חן בעיניו״, כתב בפוסט אברהם רון. ״הוא להסתכל והחליט לרכוש את השעון המעורר בעלות של 80 ש״ח. המוכר ניסה למכור לו בנוסף שעון יד וביקש ממנו למדוד את השעון, כששאל מה מחיר השעון נענה לו 500 ש״ח. אחריי שמדד את השעון והתחיל להביע התעניינות המוכר שינה את דעתו ואמר לו שהשעון עולה 1580 ש״ח. אחי נבהל מהמחיר שהוא חלק משמעותי מקצבת הנכות שלו ואמר תודה וניסה לצאת מהחנות״.

״אחי חזר הביתה בוכה״

רון ממשיך לספר: ״המוכר בחנות התחיל לעשות מניפולציות ואמר שהוא כבר לבש את השעון והוא חייב לקנות ודרש ממנו לשלם. אחי לא ידע איך להגיב, הוא לא מסוגל להתנגד במיוחד בחברת אנשים שהוא לא מכיר ונתן לו את הכרטיס שבתוך דקה חוייב 1580 שקל. על הקבלה כמובן אין שום תיאור אלא רק סכום. אחי חזר הביתה בוכה בטראומה על מה שקרה, אין לי איך לתאר לכם בכתב איך נשבר לי הלב לראות דבר כזה הוא פשוט נשבר כל הבטחון שלו ירד לרצפה הוא לא מוכן לצאת מהבית לבד״.
״בתאריך ה-30 לאפריל אמא שלי נכנסה לחנות במטרה להחזיר את השעון והסבירה למוכר שהם רוצים להחזיר את השעון כמובן בתוך הקופסא ועם קבלה. המוכר התנגד וטען שאחי כבר לבש את השעון ואין אפשרות להחזיר. אמא שלי נשברה ואמרה לו שמי שיש לו לב לגנוב מילד כזה יפול. המוכר התנפל עליה בקללות שאני אחסוך לכם פה וגירש אותה מהחנות באיומים פיזיים אני כותב לכם את זה שבור״.
בתוך כך ל-mynet נודע כי בעקבות הפרסום, הגיעו למשפחה עוד מספר עדויות מלקוחות שונים על התנהלות בעייתית של מנהלי החנות. כמו כן נבדק החשד כי השעון שנמכר לצעיר מזויף.

הנהלת החנות: ״לא ניצלנו אותו, אנחנו מצטערים״

אל משפחתו של הצעיר, שמיוצגת על ידי משרד עו״ד אסף אמון, נשלחה תגובה מטעם מנהלי החנות שדוחים את הטענות ואף הציעו להעניק החזר כספי מלא ללא תמורה וללא החזרת השעון שנקנה. ״חנות התכשיטים שלנו הינה עסק משפחתי הקיים מזה עשרות שנים ומוכר כמוסד ירושלמי וותיק. שנים אנו מספקים שירות ומוצרים באופן אישי ובצורה המשפחתית ביותר ויעידו על כך אלפי לקוחות במשך השנים. מאז שיחותינו ופרסום הפוסט אנו מזועזעים ואבודים ולא תופסים את אשר קרה. בשנה האחרונה איבדנו את אבינו וסבינו אשר ייסד את החנות, עמוד תווך בקהילה הירושלמית, אשר בשנותיו האחרונות היה נכה ובעל מוגבלויות בעצמו. אנו בעלי מודעות רבה מאוד לבעלי מוגבלויות ואין מילים בפינו לתאר את הקושי בהאשמות אלו״. בעלי החנות הוסיפו: ״הצהרנו ומצהירים שוב, הילד בתפקוד גבוה מאוד ככל הנראה. בלתי אפשרי לזהות שהוא אוטיסט וחסר יכולת לקבל החלטות בעצמו. עובדה שהסתובב לבד, הלך לקניות עם כרטיס אשראי משלו. וגם אם כך הדבר, ובעל מוגבלות נכנס אלינו לחנות אין לנו זכות להפלות ולא למכור לו. הלקוח התעניין במוצר מרצונו החופשי ורכש אותו מרצונו החופשי בלבד. בכל מקרה אנו מצטערים אם פספסנו את המצב הרגיש. ודאי לא ניצלנו אותו. אנו מוכנים להחזר מלא ולמען הטעם הטוב של כולנו - להשאיר אצלכם את השעון, ללא תמורה! אנו מאמינים שבתקופה קשה זו, וודאי לכם קשה מנשוא לא פחות. נבקש בכל לשון של בקשה להתחשב בנו, עסק קטן שנאבק על הישרדותו הכלכלית בתקופה בה העסקים הקטנים נדרשים לכך הכי הרבה, ולאות סולידריות כפי שכתבתם אתם ״ואהבת לרעך כמוך״. אנו מוצפים בפניות של חברים ומכרים שמחזקים את ידנו, מכירים ומוקירים אותנו ויחד עם זאת אנו מלאי זעזוע על שמנו הטוב".
2 צפייה בגלריה
עו״ד אסף אמון
עו״ד אסף אמון
עו״ד אסף אמון
(צילום: באדיבות המשרד)
עו״ד אמון מסר ל-mynet כי: ״בכוונתינו לנקוט בכל האמצעים החוקים העומדים לרשותינו מול בית העסק ע״מ שמקרים דומים לא יישנו בעתיד. זכותו של כל צרכן לבטל עסקה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, קל וחומר כאשר מדובר באדם עם מוגבלויות, שלו החוק מאפשר לבטל עסקה בפרק זמן ארוך יותר. מצער לראות כי למרות שההורים ניגשו לבעל העסק ודרשו לבטל את העסקה, בעל העסק סירב ואטם את ליבו. אנו צריכים לשלב אנשים עם מוגבלויות בחברה ולא לנצל את חולשתם״. מפורטל ״שווים - חדשות לאנשים עם מוגבליות נמסר: "מדובר במקרה חמור ומצער. ברגע שהמידע הגיע לידינו עשינו את המירב כדי להביאו לידיעת הציבור הרחב. שווים ימשיך לפעול ללא לאות כדי להיאבק בתופעות של ניצול כלפי אנשים עם מוגבלות". אחד מהכתבים באתר, ג'וש ארונסון אמר כי "כאדם אוטיסט אני מתקשה לספור את כמות הפעמים שבהן ניסו לעקוץ או לנצל אותי. שמח שהייתה לי הזדמנות לפרסם את המקרה, ובכך אולי למנוע מקרים דומים בעתיד".
פורסם לראשונה: 21:01, 02.05.20