גורם במשטרת ירושלים מודה כי לאחרונה מופעלים "לחצים פסולים", כלשונו, "לחלק כמה שיותר קנסות בגין אי עטיית מסכה". לטענת אותו גורם, במטרה להקטין את מספר חולי הקורונה, "יש לחץ פסול להביא דוחות, שוטרים רוצים להסביר, לחלק מסכות ולא בהכרח לחלק קנסות. ההרגשה שמישהו במחוז רוצה להראות שהוא עושה עבודה. אני באופן אישי בעד אכיפה, אבל היא חייבת להיות מדודה, ברגע שאוכפים בלי הכרה - זה לחלוטין לא בריא".
1 צפייה בגלריה
מבצע אכיפה על אי עטיית מסיכה
מבצע אכיפה על אי עטיית מסיכה
שוטרים במהלך פעילות אכיפה
(צילום: שלו שלום)
בחודשים מרץ-יולי 2020 נרשמו בעיר 62% מכלל הקנסות על עבירה זו. לטענת הגורם, ההחלטה להגביר עוד יותר את הלחץ והקנסות, לא רק מקוממת את התושבים, אלא גם פוגעת במי שמחלקים את הקנסות.
"השוטרים ממורמרים כי הם יוצאים ומחלקים קנסות כל היום", הוא אומר, "מי שלא עומדים בציפיות מקבלים בראש וחלקם נשלחים לבית או בחזרה ליחידות האם. כל שעה דורשים מאתנו לדווח כמה דו״חות נתנו, זה הזוי. תשע שעות משמרת, דיווח על שעה. ככה מפעילים עלינו לחץ.
בנוסף הגורם מודה כי נוצרה מעין תחרות בתוך המחוז, בין המפקדות שהוקמו לאכיפת ההנחיות, מי מחלק יותר קנסות. הוא מציין כי לדעת הפיקוד הבכיר, "חלוקה של 3-6 דוחות במשמרת נחשבת ככישלון, רוב האנשים מסתובבים עם מסכות, רוב האנשים שומרים על הכללים - האכיפה איבדה פרופורציות״. השבוע חשף מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו״ח רשמי הקובע כי מחוז ירושלים מוביל את טבלת הקנסות, עם 21% מכלל הדוחות שניתנו בישראל. בין החודשים מרץ-יולי 2020 שוטרי ירושלים חילקו 23,518 דוחות בגין אי עטיית מסכה. מרכז המידע התייחס למתן קנסות משטרה שניתנו בגין יציאה אל המרחב הציבורי בניגוד לתקנות.
מהמשטרה נמסר: "אנו דוחים על הסף את הטענות, עובדה היא כי מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטית מסיכה כנדרש, מסתיימים באזהרה והסברה בלבד, ובפרט שהאזרח משתף פעולה. לצד זאת, במיעוטם נתקלים השוטרים באזרחים שמצפצפים על החוק באופן בוטה או שמתנגדים לאכיפה ומנסים להכשילה.
"יודגש כי אי ביצוע אכיפה בכלל בכל נושא, לעולם לא יהיה אפקטיבי במניעה, לא יוביל למשמעת אזרחית להנחיות ולכן לא יוכל למנוע הדבקה במרחב הציבורי. אנו קוראים לציבור להקפיד על קיום התקנות ולעטות מסיכה על הפנים במרחב הציבורי ולהישמע להוראות השוטרים, הכול למען הבריאות של כולנו וכדי שיחד נבלום כולנו את התפשטות הנגיף".