בשורת ענק לירושלים: הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים אימצה אמש (ד') את תוכנית אב תלפיות. התוכנית תועבר לוועדה המחוזית לצורך אישורה הסופי כמדיניות תכנון למרחב זה. "תכנית האב של תלפיות היא מהלך אסטרטגי מהחשובים שידעה העיר", מסבירים בעירייה. התוכנית החדשה מתייחסת לשינויים שחלו באזור בשנים האחרונות, בהן הפך אזור התעשייה תלפיות ממתחם תעשיית חרושת (Low tech) למתחם מגוון ושוקק חיים הכולל תעסוקה, מסחר, תרבות ומהווה מוקד משיכה לחברות הזנק (סטארט-אפ), זאת לצד תוספת מגורים ומבני ציבור וחיזוק האזור כמוקד עירוני.
כך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיותכך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיות
כך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיות
(הדמיה: מולכו אדריכלים)
במסגרת התוכנית בוצע ארגון מחדש של ייעודי קרקע ויצירת עירוב שימושים מלא – הוספת שטחים בהיקף של 1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומלאכה ומבני ציבור. כמו כן כוללת התוכנית תוספת של עד 8,600 יח"ד, תוך מתן דגש מיוחד לשילוב דירות קטנות וקביעת תמהיל מגוון בכדי לספק מענה לקהלים רחבים ככל הניתן ובמחזורי חיים שונים.
כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה העתידית במתחם יוקמו מבני ציבור וביניהם מבני חינוך (גנים, בתי ספר), בריאות, ספורט ומבני דת, לצד מוקדי תרבות ופנאי, שצ"פים, שדרות וריאות ירוקות נוספות לטובת הציבור.
כך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיותכך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיות
כך תיראה תוכנית האב החדשה בתלפיות
(הדמיה: מולכו אדריכלים)
התוכנית כוללת פרק תחבורתי מקיף במטרה לתמוך בתוספת הנסועה והתנועה הצפויות במרחב. חיבור הרכבת הקלה לקווי הרכבת הבינעירונית יהפוך את תלפיות מוקד נגיש לתושבי המדינה כולה. בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, תכנית האב נותנת עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים, עידוד תנועה לא ממונעת וצמצום השימוש ברכב הפרטי. בתחומי התוכנית ובאזורים הגובלים בה מתוכננים להיסלל שלושה קווים/שלוחות של הרכבת הקלה.
במקביל לעבודה על צירי הרכבת הקלה, מקודמים ויקודמו בשנים הקרובות מיזמים תחבורתיים בסביבת תלפיות, כדוגמת ההפרדה המפלסית בדרך חברון (מנהרת אשר וינר). סלילת המקטע הדרומי של ציר פייר קניג שימשיך את השדרה המרכזית שתקום בתלפיות ותחבר אותה לשדרת משה ברעם, אשר יהווה כניסה ויציאה נוספת למתחם. כמו כן מוקם חניון פייר קניג והעירייה מקדמת את הארכת כביש 16 בתוואי תת קרקעי מצומת בייט לשדרות משה ברעם. מיזמים אלו, יאפשרו זרימת תנועה מיטבית לרובע תלפיות המתחדש ולשכונות הסמוכות.
כך תיראה ההפרדה המפלסית ברחוב אשר וינרכך תיראה ההפרדה המפלסית ברחוב אשר וינר
כך תיראה ההפרדה המפלסית ברחוב אשר וינר
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
התוכנית מיסודו של האדריכל מולכו מקודמת על ידי עיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים והוגשה לאישור ועדות התכנון לאחר קיום תהליכי שיתוף ציבור מעמיקים עם תושבים במרחב השכונות הסובבות ועם בעלי העסקים והנכסים במתחם.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "שהחיינו והגיענו ליום הזה. אישרנו פה היום את אחת התוכניות החשובות של ירושלים לשנים הבאות, תוכנית שבה אנחנו בונים עתיד לעיר. תוכנית האב לרובע תלפיות מהווה בשורה אדירה לעיר והיא דוגמה מצוינת לתכנון מרחב עירוני מתקדם ושוקק חיים, הכולל מסחר ותעסוקה לצד מגורים, מבני ציבור ותרבות פנאי וזאת תוך ניצול מיטבי של משאב הקרקע המצומצם".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים