מכון שכטר נוסד בשנת 1984 בירושלים ביוזמתו של נגיד בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS) פרופ’ גרשון ד’ כהן וממשיכו הנגיד פרופ’ איסמר (יצחק) שורש, וכן ביוזמתם של שותפים מקרב מייסדי התנועה המסורתית בישראל. בהקמת המכון ביקשו המייסדים לאפשר לאזרחי מדינת ישראל ללמוד יהדות במסגרת אקדמית מקרבת המכבדת את הדרכים השונות ביהדות המודרנית ומתבססת על עמדה רוחנית של “כלל ישראל” באמצעות הפגשת לומדים מרחבי מדינת ישראל והתפוצות ומכל קצוות הקשת הדתית והחברתית.
3 צפייה בגלריה
סטודנטים במכון שכטר למדעי היהדות
סטודנטים במכון שכטר למדעי היהדות
סטודנטים במכון שכטר למדעי היהדות
(צילום: איתי נדב)
המכון נקרא על שם הרב ד”ר שניאור זלמן שכטר, מרצה ומחנך אשר חקר את גניזת קהיר ונחשב לאחד מגדולי ההוגים של היהדות הקונסרבטיבית.
בשנת 1990 נפתחה התוכנית ללימודים לקראת תואר שני כשלוחה של בית המדרש לרבנים באמריקה (JTS) אשר העניקה תואר שני במדעי היהדות לתלמידי רבנות שלמדו בבית המדרש לרבנים ע”ש שכטר.
בין הבוגרים הראשונים היו קבוצת מורים ומחנכים חילוניים מצפון הארץ שלמדו במכללת אורנים וחיפשו גישה מקרבת ליהדות. בשנת 2003 קיבל המכון הכרה מהמועצה להשכלה גבוהה לפעול כמוסד אקדמי ישראלי המוסמך להעניק תואר M.A. במדעי היהדות. מאז ועד היום הסמיך מכון שכטר יותר מ־1900 בוגרים מכל הקשת הדתית והחברתית בישראל.
מכון שכטר מציע מגוון תוכניות ומסלולים מתחומי מדעי היהדות, וכך יכולכל סטודנט למצוא את מסלול הלימוד המתאים לו ביותר.
3 צפייה בגלריה
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
(צילום: איתי נדב)
אחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר הוא לימודי ירושלים וארץ ישראל ותולדות הציונות: תוכנית זו מיועדת למתעניינים בתולדות ירושלים וארץ ישראל ולאלו שעיסוקם המקצועי קשור בלימודי ארץ ישראל, תולדותיה ותרבויותיה. מטרת הלימודים היא להכיר לעומק את היצירה התרבותית, הרב-לאומית והרב-גונית שבמרכזה ארץ ישראל וירושלים.

בתוכנית שלושה דגשים ייחודיים:

א. ירושלים, תולדותיה ותרבותה: מיקומו של מכון שכטר בירושלים וקרבתו לאתרים היסטוריים ותרבותיים רבים מאפשרים שילוב של לימודים פורמאליים על ירושלים לתקופותיה עם סיורים בשטח.
ב. המחקר הגיאוגרפי-היסטורי של ארץ ישראל לתקופותיה: הכרת המתודה המחקרית של הגיאוגרפיה ההיסטורית בכלל וייחודיותה של ארץ ישראל כנושא מחקר בפרט. העמקה בסוגה מחקרית זו נעשית תוך התייחסות לתקופות, לאזורים או לנושאים נבחרים.
ג. ארץ ישראל בהיבט ההגותי והתרבותי: עיסוק בתפיסות השונות של ארץ ישראל בהגות היהודית וביחס לארץ ישראל בתרבויות השונות שראו בה מוקד משיכה לאורך ההיסטוריה, היחס לארץ ישראל במחשבת המקרא, היחס לארץ ישראל בסידור התפילה, ארץ ישראל בהגות הדתית של שלוש הדתות, הרעיון הציוני, והיחס בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות.
נשיא מכון שכטר, פרופ’ דורון בר: “אני בעצמי עוסק בחקר ירושלים וכותב ספרים על העיר, בין היתר על הכותל המערבי אחרי 1967, על מוזיאון ’יד ושם’ ועל העלאת עצמותיו של בנימין זאב הרצל ב־1949 וחשיבות הר הרצל מבחינה ממלכתית. אני עוסק בנושאים הללו גם בהוראה שלי במכון שכטר, במסלול לימודי ירושלים וארץ ישראל. הסטודנטים במסלול לומדים על חשיבות ירושלים מבחינה לאומית ודתית, כולל התמקדות בגיאוגרפיה הייחודית של ירושלים, במסגרתה אנחנו מסיירים בעיר אחת לשבועיים. לומדים אצלנו מורי של”ח, מורי דרך ואנשים שמתעניינים בירושלים ובחשיבות שלה. אנחנו המקום היחיד בנוף האקדמי בארץ שמקדיש תואר שלם ללימודי ירושלים”.
3 צפייה בגלריה
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
סטודנטים ממכון שכטר בסיור בירושלים בהנחיית פרופ’ דורון בר
(צילום: איתי נדב)
הלימודים לתואר שני במכון שכטר מתקיימים ביום אחד בשבוע ומאפשרים לסטודנטים עובדים לשלב את לימודיהם עם תחום עיסוקם באין מפריע. המכון מציב לרשות הסטודנטים מגוון מלגות ומענקים לאנשי חינוך והוראה, עובדי מדינה, עובדי קהילה ועוד.
הסטודנטים בשכטר נהנים מיחס אישי של המרצים ומאווירה משפחתית. הכיתות הקטנות מאפשרות שיח פורה ומשמעותי והזדמנות לכל אחת ואחד מן הסטודנטים להביע את עצמו, לשאול שאלות ולקבל מענה.
רוצים לדעת מה אומרים עלינו הבוגרים שלנו?
כשמנסים להבין את הסיבות למה כדאיללמוד במכון שכטר מתקבלת רשימת נימוקים ארוכה מאוד, או כפי שסיכם זאת אחד מבוגרי המכון, ניצן אביב, בוגר המחזור הראשון של תוכנית מקב”י ונציג המסיימים בטקס הסיום שנערך ב־29 במאי 2018: “המרצים נפלאים, הקורסים מעניינים, ובמזכירות תמיד מתקבלים בסבר פנים יפות. האווירה נעימה ומשפחתית, השותפים ללימוד מדהימים… והדבר העיקרי שמייחד לדעתי את מכון שכטר הוא הרוח החופשית, מגוון הדעות, הנכונות לעסוק לא רק ביהדות מתוך מקורותיה, אלא גם לחקור עולמות אחרים”. וזו רק טעימה קטנה מן החוויה של הלומדים במכון שכטר.
אם תרצו לכמת את זה במספרים, הנה כמה נתונים:
  • 4 מתוך 5 סטודנטים העידו שימליצו במידה רבה על לימודים במכון שכטר.
  • 2 מתוך 3 סטודנטים דיווחו שהלימודים במכון שכטר תרמו להתפתחותם האישית והמקצועית!
  • 88% מדווחים על תרומת הלימודים במכון שכטר לעיסוק בזהות יהודית.
  • 90% מדווחים על תרומת המכון לרכישת ידע רחב ומעמיק על היהדות ורכישת כלים ללימוד טקסטים ומקורות.
  • 73% מדווחים כי בשכטר קיבלו יחס אישי ותמיכה מצוות המכון.
למידע נוסף ולהרשמה: 052-553-1697
info@schechter.ac.il
אברהם גרנות 4, ירושלים.