אחת התופעות המרנינות בשנים האחרונות בתחום התרבות היא העובדה שירושלים הפכה ללוקיישן המרכזי ביותר לצילומי סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה. אחרי 'עספור' ו'שטיסל' נולדו כאן גם 'לצוד פילים', 'מכתוב', 'הדילרים', 'החטאים' ועוד שורה ארוכה של יצירות שקצרה היריעה מלפרט.
8 צפייה בגלריה
חנן סביון. "ביצירה ככל שאתה מתבגר אתה יותר חד"
חנן סביון. "ביצירה ככל שאתה מתבגר אתה יותר חד"
חנן סביון. "ביצירה ככל שאתה מתבגר אתה יותר חד"
(צילום: דני שוורצמן)

דווקא מי שהיתה אמורה להיות סוג של ספינת הדגל של היצירות הללו, 'מלכת היופי של ירושלים' שמבוססת על ספרה של שרית ישי לוי, צולמה בעיר צפת, בגלל חילוקי דעות של יוצריה עם העירייה. ועדיין, לכבוד יום ירושלים ביקשנו מהיוצר והשחקן חנן סביון, שנולד כאן, להסביר לנו את התופעה, ועל הדרך גם לדבר על הלוקאל פטריוטיזם של יצירה דרך אתריה ונופיה המרהיבים של העיר. אגב, כשהצענו לסביון שהשאלות והתשובות בכתבה הזאת ייערכו בשיטת 'פינג פונג', הוא ביקש שנקרא לה, כמיטב המסורת הירושלמית, 'סטנגה'.
"לצלם וליצור בירושלים זה מתבקש. נראה לי טבעי לגמרי שהעיר תהיה נוף מרכזי בסדרות ובסרטים, בדיוק כמו שסרט צרפתי יצולם על פי רוב בפריז וסרט בריטי בלונדון ואיטלקי ברומא. זה קרה כאן קצת באיחור, כי רוב היוצרים מגיעים מהמרכז והם לא ירושלמים, אבל לירושלים יש מנעד כל כך רחב להציע, אם זה היסטוריה, אם זה המקומות המיוחדים, השילוב בין ישן לחדש. ירושלים מלאה בקיטובים. היא תמיד תספק לך לוקיישן יפה ומורכבות ותספק לך את הסחורה. והיא עיר ללא זמן, ובגלל זה היא כל כך אטרקטיבית למי שמחפש לספר סיפור. צילמנו את 'עספור' בירושלים, אני והחצי השני שלי גיא עמיר, וזה היה אצלנו משהו מובנה, בילט אין, כדי לספר סיפור שיש בו נוסטלגיה והווה ששזורים אחד בשני. 'עספור' צולמה ב־2010, אבל היא היתה יכולה להיות מסופרת גם בשנות ה־80, כי הבאנו שם סיפור על חברות ועל שכונה ועל רבדים שהם לא תלויי זמן ומקום".
8 צפייה בגלריה
ברקן ז"ל. "מחמאה אדירה"
ברקן ז"ל. "מחמאה אדירה"
ברקן ז"ל. "מחמאה אדירה"
(צילום: יח"צ)

יהודה ברקן ז"ל אמר ש'עספור' זו גירסה משודרגת של 'חגיגה בסנוקר' ו'צ'רלי וחצי:
"להיות שגור בפיו של ענק כמו יהודה ברקן ז"ל זו מחמאה אדירה, כבוד גדול. זה לא סוד שהמשאבים שלנו הם הדברים שגדלנו עליהם, אני לא אגיד 'סרטי בורקס', כי אני לא אוהב את המונח הזה, אבל בהחלט קומדיות עממיות. הבאנו את החויות שלנו מנוף ילדותנו. מוטי מ'עספור' הוא קצת צ'רלי מ'צ'רלי וחצי', ויהודה ברקן ז"ל בהחלט צודק כי היצירות האלה כולן מחוברות לאותו שורש".
מהו הסרט הישראלי (שצולם בירושלים) שהכי הרבה השפיע עליך?
"וואו. אני אבחר בסרט 'רק היום' של זאב רווח, מ־1976. זהו סרט שצולם בשוק מחנה יהודה, השוק של פעם, עם הדמות שלו 'ששון', שם שהולך איתו לאורך המון סרטים בשלל דמויות שהוא גילם. יש שם כל כך הרבה דמויות אייקוניות, שפה מיוחדת, שהיא קצת עברית וקצת ירושלמית ותמהיל מיוחד במינו. אני גם מתעקש לבחור סרט של רווח כי הוא חתום כמי שהביא את העם למסך ולהפך".
8 צפייה בגלריה
מתוך 'רק היום'. "תמהיל מיוחד במינו"
מתוך 'רק היום'. "תמהיל מיוחד במינו"
מתוך 'רק היום'. "תמהיל מיוחד במינו"
( צילום: יח"צ)

בית"ר ירושלים:
"בית"ר היא סיפור מרכזי בהרבה יצירות של גיא ושלי. אני אוהד בית"ר ושיחקתי בה במשך שמונה שנים עד לקבוצת הנוער. ב'עספור' בית"ר מאוד נוכחת, וכך גם ב'מכתוב', כשהילד, שמשחק בקבוצת הילדים, מחפש ומחכה לאבא שלו. סיימנו לכתוב עכשיו סדרה חדשה, 'באש ובמים', שחלק מרכזי בה הוא מסע היסטורי של אוהדים שמאמינים שבית"ר תעשה היסטוריה ותעפיל לליגת האלופות. ירושלים ובית"ר הם המקורות שלנו. גדלתי ליד השוק, ביליתי את רוב הילדות שלי ביציע העץ בימק"א, וכנער עברנו לגור בשכונת קרית מנחם, ואלה החומרים והמשאבים שאני משתמש בהם".
8 צפייה בגלריה
אורי מלמיליאן. "בית"ר זה משאב מרכזי"
אורי מלמיליאן. "בית"ר זה משאב מרכזי"
אורי מלמיליאן. "בית"ר זה משאב מרכזי"
(צילום: יוסי רוט)

גיא אמיר:
"האישה הלא רשמית שלי. אנחנו כבר 25 שנה עובדים יחד, ונורא קשה לדבר מהצד על מישהו שהוא חלק בלתי נפרד ממך. יש לנו על זה מופע סטנד־אפ, ואנחנו אומרים שם לקהל: 'אתם רגילים לקבל אותנו רק ביחד, אבל עכשיו אתם הולכים לקבל אותנו גם בנפרד. בואו קחו אותנו ותלמדו מי זה גיא ומי זה חנן'".
8 צפייה בגלריה
עם גיא עמיר. "האישה הלא רשמית"
עם גיא עמיר. "האישה הלא רשמית"
עם גיא עמיר. "האישה הלא רשמית"
(צילום: יאיר שגיא)

דרמה:
"עשינו לא מעט דרמות בקריירה שלנו. במסלול שלנו היה חשוב לנו לעשות את 'פצועים בראש' אחרי 'עספור', וגם סרטי הקולנוע 'מכתוב' ו'מחילה' הם דרמות. אנחנו אוהבים להצחיק ומשתמשים בזה גם כדי להיכנס ללב של האנשים. אבל הפרויקטים שלנו, גם 'באש ובמים', הם דרמות קומיות עם סיפורים אישיים, עם אקשן, עם בלגן ורגעים קומיים, כדי שיהיה תבלין שיהפוך את האוכל הזה לטעים. צריך סיפור טוב וצחוק כדי שיהיה ערך מוסף".
'עספור':
" רגע מכונן בחיים שלי ושל גיא. ברמה האישית זה הרגע הכי כן שלנו על המסך גם ברמת האותנטיות. הבאנו את עולמנו. אחרי שסיימנו לימודי משחק ב'ניסן נתיב', עשור אחרי, היינו באודישנים, אבל זה לא תמיד התאים כי קווי הדמות לא התאימו. ניסינו ליצור אנטי גיבור, בחור עממי מהשכונה, לוזר. עד 'עספור' הגיבור היה או חרדי או ביטחוניסט או תל אביב, ו'עספור' ברמה התרבותית הצליחה להגדיר שוליים כמרכז. זה די דומה למה שקרה כמה שנים קודם עם המוזיקה המזרחית, שפתאום הפכה משוליים למיינסטרים. כש'קצר' אומר לבחורה שהוא מחזר אחריה 'את ריאל מדריד ואני צפרירים חולון' באחד הפרקים, אתה מבין שיש שפה מסוימת לכל אחד מאיתנו להביע את עצמו עם המטען שממנו הוא בא ועיצב אותו, וזו רק דוגמה אחת שאתה הזכרת לי".
8 צפייה בגלריה
הלוגו של 'עספור'. "הגדירה שוליים כמרכז"
הלוגו של 'עספור'. "הגדירה שוליים כמרכז"
הלוגו של 'עספור'. "הגדירה שוליים כמרכז"
( צילום: יח"צ)

מה קורה עם גיבורי 'עספור' ב־2022?
"גם אם אני יודע, לא אגיד לך כי אולי יום אחד נעשה עם זה משהו. תראה, בהקבלה לעולם הכדורגל, שם שחקן מסיים בגיל 35 את הקריירה במקרה הטוב כי הגוף עושה את שלו. ביצירה ככל שאתה מתבגר אתה יותר חכם ויותר חד ויותר מנוסה. אני יודע שכל הזמן שואלים וישאלו 'מה עם עספור' ולמה לא ממשיכים עם זה? אבל אנחנו כל הזמן חושבים קדימה. קיבלתם 70 פרקים של 'עספור', עכשיו בואו תראו מה עוד יש לנו להציע לכם. האוכל שהגשנו לכם היה טעים ועשה לכם את זה, אבל אנחנו רוצים להגיש לכם עוד מנות, אחרות, ויש לנו כל כך הרבה דברים לתת, אז תנו לנו הזדמנות. אם היינו מתעקשים להמשיך עם 'עספור' יכול להיות ש'פצועים בראש', 'מכתוב' 'ומחילה' ויצירות אחרות לא היו באות לאוויר העולם. לא חבל?"
8 צפייה בגלריה
הקאסט של 'פצועים בראש' . "תבלין שמשדרג את האוכל"
הקאסט של 'פצועים בראש' . "תבלין שמשדרג את האוכל"
הקאסט של 'פצועים בראש' . "תבלין שמשדרג את האוכל"
( צילום: יח"צ)
8 צפייה בגלריה
הקאסט של 'עספור'. "חושבים קדימה"
הקאסט של 'עספור'. "חושבים קדימה"
הקאסט של 'עספור'. "חושבים קדימה"
( צילום: יח"צ)