עבור רובנו חג השבועות הוא גם חג הגבינות, הפשטידות והמאפים. מי שלא צולח בימים כתיקונם ארוחה ללא בשר, נלהב מהשינוי שמביאות הפסטות המוקרמות והסלטים המרעננים.
3 צפייה בגלריה
לשמור על המשקל בשבועות
לשמור על המשקל בשבועות
לשמור על המשקל בשבועות
(צילום: shutterstock)
לארוחות החלביות יש "סטיגמה" של ארוחות קלילות, לכן יש החושבים שאלו ארוחות המכילות כמות קלורית קטנה יותר מארוחה בשרית "כבדה" יותר.
ההנחה הזאת משחררת את הרסן ונותנת תחושה שאפשר לחגוג ולאכול יותר. המציאות, כמובן, קצת יותר מורכבת: כמות הקלורית נקבעת מהכמות הנאכלת, מאחוזי השומן של המוצרים (זהירות, יש גבינות עם למעלה מ-30 אחוז שומן), הרכב הארוחה ועוד.
קראו גם:
אז קבלו כמה טיפים להתנהלות טעימה ולא משמינה בחג:
3 צפייה בגלריה
בחרו בגבינות עם אחוזי שומן נמוכים ושלבו ירקות בתפריט
בחרו בגבינות עם אחוזי שומן נמוכים ושלבו ירקות בתפריט
בחרו בגבינות עם אחוזי שומן נמוכים ושלבו ירקות בתפריט
(צילום: shutterstock)
להתיידד עם הגבינות הרזות
בחרו בגבינות דלות שומן להכנת מנות החג בבישול ואפייה. במקום שמנת לבישול של 30 אחוז ניתן להשתמש בשמנת של 9-10 אחוזי שומן. גם הגבינות – עד 5 אחוזי שומן. כך תוכלו להפחית את אחוזי השומן והערך הקלורי ולהפוך את הארוחה לבריאה יותר.
רטבים ותיבולים
השתדלו לבחור בתיבול טרי ומרענן של רוזמרין, בזיליקום, שום, פטרוזיליה ושמיר ופחות להתבסס על רטבים מוכנים המכילים סוכר ומלח בכמויות גדולות.
נסו להשתמש ברטבים חלביים על בסיס גבינות ופחות על בסיס שמנת והשתדלו לתבל אותם בעצמכם. כך תוכלו לשלוט בכמות המלח, השמן והסוכר שיש בהם.
טיפ נוסף: ניתן לדלל את רוטב השמנת עם חלב וכך להפחית את הערך הקלורי של הרוטב.
3 צפייה בגלריה
הקפידו שבצלחת יהיו גם ירקות טריים
הקפידו שבצלחת יהיו גם ירקות טריים
הקפידו שבצלחת יהיו גם ירקות טריים
(צילום: shutterstock)
השולחן הירוק
הקפידו שבערב החג יהיה מגוון גדול של סלטים טריים, ירקות חתוכים מכל המינים והגוונים כמו קישואים, פלפלים, חצילים, עגבניות, גזרים, ברוקולי, כרובית ועוד. הירקות דלים בשומן ובקלוריות ועוזרים לתחושת שובע גדולה יותר.
העדיפו להתחיל את הארוחה עם סלט.
צלחת מנצחת
הקפידו שבצלחת יהיו גם ירקות טריים, מלאו את הצלחת לאחר חשיבה כך שתוכלו לטעום מכל המטעמים שאתם תכננתם.
תביאו מהבית
אם אתם מוזמנים לארוחה ויודעים מראש שזה הולך להיות מאתגר, הביאו אתכם סלט גדול בשביל כולם. אין לכם שליטה על מה שיכינו המארחים, אבל יש לכם שליטה על מה שתם מביאים. כך מובטח לכם שיש לכם מנה בול בשבילכם (וגם בשביל האחרים).
אל תגיעו רעבים
אין צורך "לצום" לפני ארוחת החג. הגיעו לערב החג כאשר אכלתם באופן מסודר ומאוזן במהלך היום ולא פספסתם ארוחה כי "יש ארוחה גדולה". המטרה היא לא להגיע מורעבים לארוחה ולאכול בכמות גדולה מכפי שתכננתם. כשאנו מגיעים בתחושת רעב מתון אנחנו שולטים בכמויות.
קינוח מפה, ביס משם
בדרך כלל אנחנו רוצים לטעום מכל קינוח בחג ולוקחים פה ושם ביס. כך האכילה הופכת לבלתי מבוקרת ומצטברת לכמות קלוריות שקשה למדוד. שימו לכם בצלחת קטנה פרוסה מהקינוח שהכי אהוב עליכם ותהנו ממנה. ובלי נשנושים ו"יישורים" בין לבין.
מה תשתו?
האלכוהול הוא חלק בלתי נפרד משמחת החג, וגם כאן מה שקובע הוא המינון. זכרו שבכל כוס אלכוהול יש כ-150 עד 200 קלוריות, שמקפיצות את סך הקלוריות בארוחה.
חוזרים לשגרה ומתחילים לזוז
גם אם הכל השתבש לכם, לא קרה שום אסון. זאת רק ארוחה אחת וזה רק חג אחד. למחרת בבוקר נסו לקום לשגרה חדשה, לחזור לתפריט המוכר, לצאת לטייל (במקום לעוד ארוחה) ולא לכעוס על עצמכם יותר מדי.
אם תשלבו במהלך ימי החג גם פעילות גופנית, תצליחו לעבור אותו ללא עלייה במשקל – ועם הנאה מארוחות חגיגיות. חג שמח.
אלכס שצ'וקין, דיאטנית קלינית, BSc. R.D בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא