ניידת הממוגרפיה, שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן, נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן השד. הניידת מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא, המורכב מנשים בלבד, אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. בניידת יש חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה מתקדם וביצועיה נמצאים תחת תוכנית בקרת האיכות של משרד הבריאות, הפועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן.
הבדיקה מתבצעת ללא תשלום כחלק מסל הבריאות, לנשים בגיל המתאים כחלק מהתכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד שהוקמה ביוזמת האגודה למלחמה לסרטן ומופעלת בשיתוף משרד הבריאות וכל קופות החולים, כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית. הבדיקה נערכת לנשים מגיל 50 ומעלה, פעם בשנתיים ולנשים באוכלוסיית סיכון, נשאיות גנטיות ונשים להן אם או אחות שחלו בסרטן השד, מגיל 40 ומעלה, פעם בשנה. לנשים להן נמצאה מוטציה גנטית, ניתנת הבדיקה מגיל מוקדם יותר, על פי המלצת הרופא, כחלק מסל הבריאות. הבדיקה מתבצעת על ידי יצירת קשר של צוות המרפאה של קופת החולים, אליה אמורה להגיע הניידת, כך שנשים בגיל המתאים, תקבלנה הזמנה הכוללת כבר תאריך ושעת בדיקה, זאת בהתאם למועד בו תפעל הניידת ביישובן.
רותי בן גיאת, רכזת האגודה למלחמה בסרטן בירושלים והסביבה הסבירה כי: "המאבק במחלת הסרטן מתנהל בכל החזיתות, בדרכים להפחתת הסיכון לחלות, בהעלאת המודעות לאבחון מוקדם, בשיפור דרכי הטיפול ובתמיכה במחקר. הפעילות החיונית של האגודה למלחמה בסרטן, באמצעות ניידת הממוגרפיה, מצילה חיים ומובילה להפחתת התמותה כתוצאה מסרטן השד. הנגישות הנוחה של הנשים לניידת לצד פעילויות ההסברה שלנו, תוך שימת דגש על כל המגזרים באוכלוסייה מגבירה משמעותית, את ההיענות לבדיקה, וגורמת להן לקחת אחריות על הבריאות שלהן. בהזדמנות זו אני קוראת לתושבי ירושלים והסביבה שרוצים להתנדב למען האגודה למלחמה בסרטן קרוב לביתם, לפנות אלינו ונשמח לאפשר להם להתנדב מתי שנוח להם במשימות מגוונות כחלק מהקהילה המקומית של המתנדבים הפרוסים בסניפים של האגודה ברחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם. בקרוב גם יערך מבצע הקש בדלת ואנחנו נמצאים בעיצומו של גיוס מתנדבים חדשים, אז נשמח שתצטרפו אלינו".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
איבחון מוקדם מציל חיים
סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים. אבחון מוקדם של סרטן השד משפר את סיכויי ההחלמה ומעלה את שיעור הריפוי לכ- 90% ויותר ובכוחו להציל חיים. גילוי מוקדם גם מקטין לעיתים את משך ועוצמת הטיפולים. על אישה שאובחנה עם סרטן השד, לזכור, כי הודות לשיפור דרכי הטיפול במרבית המקרים המחלה ניתנת לריפוי. בזכות הקמת מרכזי שד כוללניים, ניתן היום טיפול של צוות רב תחומי תחת קורת גג אחת, כשהמטופלת במרכז.
תמיכה
לצד הנשים שחלו עומדת רשת אחיות ועובדות סוציאליות המתאמות את הטיפול בסרטן השד. זהו שירות שהוקם ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומופעל בתמיכתה במרבית בתי החולים, במסגרתו הן מלוות את האישה שחלתה מרגע האבחון, ומעניקות ייעוץ והכוונה בתהליך הטיפול והשיקום. הצטרפות ללא תשלום לאחת מקבוצות התמיכה המונחות על ידי אנשי מקצוע מסייעת אף היא בתהליך ההתמודדות וההחלמה, כמו אלו הפועלות בירושלים ובמרכזי תמיכה נוספים של האגודה למלחמה בסרטן ברחבי ארץ.
חזרה חזקה לשגרה
בזכות כל אלו ועוד, חולות רבות חוזרות לשגרת חיים פעילה ובריאה, חלקן אף מצטרפות כמתנדבות לפרויקט יד להחלמה ועומדות לצד מתמודדות חדשות.לקראת תחילת פעילותן, המתנדבות עוברות הכשרה מקצועית, ובמהלך כל תקופת התנדבותן הן מתעדכנות באופן שוטף באמצעות סדנאות וליווי אנשי מקצוע באגודה למלחמה בסרטן.במסגרת פעילותן, המתנדבות עומדות לצד נשים חדשות שזה עתה חלו בכל שלבי הגילוי, ושגרת החיים ומסייעות להן בשיחות חיזוק ותמיכה ובמתן מידע מקצועי, אחראי מתוך הניסיון האישי ומהידע המקצועי המעודכן של האגודה.
פנינה בק מירושלים, שהתמודדה עם סרטן השד לפני כ - 40 שנה והתנדבה בפרויקט יד להחלמה של האגודה למלחמה בסרטן מספרת כי: "מניסיוני כאשר מתגלה האבחנה, כל אישה מגיבה בהתחלה בעוצמה שונה אבל לכולן דרוש זמן כדי להסתגל למציאות החדשה. אני מזמינה נשים חדשות המתמודדות עם המחלה מכל רחבי הארץ לפנות בשיחת חינם למוקד הארצי של יד להחלמה באגודה למלחמה בסרטן לטלפון 1800-36-07-07 ולקבל תמיכה ומידע מאחת מבין כ-250 מתנדבות מכל רחבי הארץ, מבוגרות וצעירות, יהודיות וערביות, הדוברות מגוון שפות ועומדות לצד מתמודדות חדשות בכל שלבי הגילוי, ההתמודדות ושגרת החיים"
ללא תשלום
האגודה למלחמה בסרטן הקימה בירושלים את מרכז התמיכה "חזקים ביחד" ע"ש ישראל יעקב ולילה אלתר. המרכז נמצא במבנה חדש ומרשים בשכונת תלפיות בירושלים ומציע שפע תוכניות ופעילויות ללא תשלום לחולי סרטן, למחלימים ולבני משפחתם. הפעילויות מסייעות בהתמודדות הנפשית עם המחלה וכוללות בין היתר קבוצות תמיכה מגוונות לחולים, למחלימים ולבני משפחה, פעילויות לרווחת הגוף והנפש, סדנאות, ימי עיון, אירועים והרצאות.הפעילויות מתקיימות בשעות הבוקר ואחה"צ במהלך כל השבוע ללא תשלום. המתחם כולל גם את משרדי האגודה למלחמה בסרטן ע"ש יצחק קוקיא וממוקם ברחוב יד חרוצים 3 בשכונת תלפיות. טלפון: 02-6233599, 02-6256721.
על בסיס שיקולים מקצועיים
האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים.האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, האבחון המוקדם, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית.
מענק כספי לילדים ומבוגרים
האגודה למלחמה בסרטן השקיעה בין שאר פעילויותיה במהלך העשור האחרון כ-40 מיליון שקלים במימון סיוע חומרי ראשוני לילדים ומבוגרים חולי סרטן, הנמצאים במצוקה כלכלית מיוחדת בזמן היותם בטיפול אקטיבי במכונים האונקולוגיים. הסיוע הכספי ניתן על פי קריטריונים מוגדרים, רפואיים וכלכליים, עד ששירותי הקהילה והביטוח הלאומי מתחילים לסייע. המענק הכספי אותו מקבלים ילדים ומבוגרים מהאגודה מעניק להם "אוויר לנשימה" עד שגלגלי הבירוקרטיה מתחילים לפעול ומתאפשר בזכות תרומות הציבור.
2 צפייה בגלריה
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
מחקר הסרטן
מתוך ראיה כי המחקר של היום הוא התרופה של מחר האגודה למלחמה בסרטן, השקיעה במהלך העשור האחרון כ – 50 מיליון שקלים במימון עשרות מחקרים של רופאים וחוקרים ישראלים.המחקרים שנמצאו ראויים לתמיכה על ידי חברי ועדת המחקר של האגודה בראשות פרופ' אלי פיקרסקי, מהאוניברסיטה העבריתבירושלים והמרכז הרפואי הדסה, עוסקים במגוון תחומי הסרטן השונים. גם פרופ' אהרון צ'חנובר, אשר זכה בשנת 2004 בפרס נובל לכימיה, קיבל כחוקר צעיר, מענקי מחקר מהאגודה למלחמה בסרטן בראשית צעדיו, כיהן אף הוא במשך עשור כחבר בוועדת המחקר של האגודה וכיום מכהן בהתנדבות כנשיא כבוד של האגודה.
ניידת הממוגרפיה תגיע לעיר ירושלים במחצית השנייה של חודש אוגוסט 2019. לקביעת תור ולקבלת פרטים נוספים על ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן, המופעלת על אסותא, על כל אישה לפנות לסניף קופת החולים שלה.