2 צפייה בגלריה
 פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
 פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
נחקר באזהרה: מנכ"ל בית החולים הדסה עין כרם, פרופ' זאב רוטשטיין, זומן בימים האחרונים לחקירה באזהרה במשרד האוצר, שם עומת מול טענות על חוזי שכר מנופחים לכאורה ששולמו לרופאים שהובאו למחלקה ההמטו־אונקולוגית. "במקום שנקבל מדליה, מישהו במשרד האוצר החליק על השכל", טוען השבוע פרופ' רוטשטיין.
האיחוד שהצית הכל
קצת יותר משנתיים חלפו מאז הקרב הגדול סביב המחלקה ההמטו־אונקולוגית בהדסה, ונראה כי סוגיית 'מחלקת המריבה' מסרבת לדעוך. הסיבה: החלטה לחקור באזהרה את מנכ"ל בית החולים ביחידת השכר במשרד האוצר.
כדי להבין לעומק את הסיבה לחקירה כדאי לחזור אחורה בזמן, אל תחילת שנת 2017, אז החליט פרופ' רוטשטיין שמחלקת מח עצם תאוחד עם מחלקת המטו־אונקולוגיה ילדים. המחלקה ששמה המלא הוא 'המחלקה להמטולוגיה־אונקולוגיה', מתרכזת בכמה תחומים של רפואת ילדים, ובהם מחלות גידוליות, מחלות דם, מחלות של מערכת החיסון והשתלות מח עצם.
2 צפייה בגלריה
אחת ההפגנות של הורי הילדים שטופלו במחלקה | צילום: אלכס קולומויסקי
אחת ההפגנות של הורי הילדים שטופלו במחלקה | צילום: אלכס קולומויסקי
אחת ההפגנות של הורי הילדים שטופלו במחלקה | צילום: אלכס קולומויסקי
לטענת ועדי הרופאים ההחלטה על האיחוד הגיעה בפתאומיות, בלי לערב את הוועדים, וכללה גם את מינוייה של ד"ר פולינה סטפנסקי למנהלת המחלקה. כל זה נעשה לטענת הוועד בניגוד לנוהל המינויים. ההחלטה הובילה את ראש המחלקה דאז, פרופ' מיכאל וינטראוב, להודיע כי בכוונתו לעזוב את בית החולים. זמן קצר לאחר מכן החליטו רופאים בכירים נוספים וכן אחיות ועובדים אחרים במחלקה לעזוב גם הם.
"לא מפרקים"
ההחלטה על ההתפטרות גררה אחריה גל אדיר של מחאה. הרופאים ביקשו לשמור על המחלקה ולפתוח אותה בבית חולים אחר, הורי הילדים המטופלים הצטרפו גם הם למאבק בדרישה לשמור על שלמות המחלקה, וגל המחאה הפך במהירות לסיפור תקשורתי רחב היקף.
בין היתר היו שם דיונים ארוכים ולא פשוטים בבתי משפט, האשמות הדדיות, הפגנות והקמת בית חולים אלטרנטיבי בגן סאקר - ובעיקר תמונות קורעות לב של ילדים חולי סרטן שמבקשים להמשיך לקבל טיפול מהרופאים שאותם הכירו ושאליהם התחברו. לצורך המאבק הוקמה קבוצת הפייסבוק 'הילדים של מיקי וינטראוב', ובתוך שעות בודדות הצטרפו אליה מאות גולשים. רבים מהם העלו לעמוד את סיפוריהם על אנשי צוות מהמחלקה. אחרים פנו לשר הבריאות ולהנהלת בית החולים.
"כשהשמיים נופלים עלייך יש מי שיאיר קצת את החושך", כתבה שם אחת האמהות לשני ילדים שחלו בסרטן והיו בטיפולו של פרופ' וינטראוב. "אני מבקשת שלא תערים עלינו עוד קשיים מלבד אלו שאנו חווים. כי משפחה לא מפרקים".
בסופו של דבר המחלקה התפזרה והנהלת הדסה החלה להביא רופאים חדשים מכל רחבי הארץ והעולם כדי לאייש את העמדות החסרות. הרופאים המתפטרים עברו כולם למקומות אחרים ונראה היה כי רוחות המחאה דעכו. חלק מההורים המשיכו מדי פעם לנסות לעורר את קול המאבק שלהם, אך בהנהלת הדסה התהדרו בנתונים שהצביעו על עסקים כרגיל והתעקשו כי המחלקה המדוברת חזרה לעבוד בצורה מלאה ומוצלחת. אלא שהשבוע שבה ועלתה אותה פרשת 'מחלקת המריבה', כשבאוצר החליטו לזמן את פרופ' רוטשטיין לחקירה תחת אזהרה. חשוב לציין בהקשר זה שהדסה נמצאת תחת תוכנית הבראה בפיקוח של משרד האוצר.
במוקד החקירה, כך נודע למיינט ו"ידיעות ירושלים", עמדו תלונות על שכר מופקע לכאורה ששולם לרופאים שהובאו לבית החולים בעקבות נטישת רופאי המחלקה ההמטו־אונקולוגית בשנת 2017. "זו פרשה שהולכת אחורה למשבר שהיה במחלקה ההמטו־אונקולוגית", מסביר השבוע פרופ' רוטשטיין. "היו האשמות שהבאנו רופאים בשכר מופקע להחליף את הרופאים שנטשו את המחלקה. זה התחיל בטענות שחלקן הועלו במכתב לפני קצת יותר משנתיים, על כך שאנחנו משלמים לאחיות כך וכך ולרופאים מאות אלפי דולרים בחודש. זה מידע שקרי ומגמתי, פייק ניוז".
"זו חקירה קנטרנית"
החקירה ארכה כשעה וחצי. למנכ"ל הדסה הוסבר שהוא נחקר באזהרה ומולו ניצבו חוקרי יחידת השכר באוצר. פרופ' רוטשטיין טוען כי בית החולים לא חרג מהכללים וכי לא בוצעו כל עבירות. "זו חקירה קנטרנית", הוא יורה. "צריך להבין מה קרה ביוני 2017. אנחנו נשארנו במחלקה ההמטו־אונקולוגית עם ילדים מחוברים לאינפוזיות שהרופאים נטשו אותם והשאירו אותם ללא טיפול, ובצר לי נאלצתי לעשות שמיניות באוויר כדי למצוא רופאים בן לילה, כולל גיוס רופאים מארה"ב כדי שיתייצבו במחלקה ויטפלו בחולים. אז במקום להתמקד בהישג הגדול של הצלת חיי אדם של אותם ילדים ובנייה מחדש של המחלקה, מצאו לנכון לעשות בירורים על שכר חריג לכאורה לרופאים שבאו אלינו".
פרופ' רוטשטיין ממשיך להתעקש כי מדובר ב'פייק ניוז' וכי התיק ייסגר בקרוב. "זה בוודאי לא נכון. לא חרגנו משום דבר ולא משום הוראה", הוא אומר. "בחרו באופציה המתסכלת לחקור אותנו, שזו שערורייה בפני עצמה".
למרות פנייתנו, במשרד האוצר בחרו שלא להתייחס לנושא.