2 צפייה בגלריה
'מאוחדת'. צילום: צביקה טישלר
'מאוחדת'. צילום: צביקה טישלר
'מאוחדת'. צילום: צביקה טישלר
הבעיה הגנטית שהפכה לתביעת מיליונים: זוג מירושלים תובעים את קופת החולים 'מאוחדת' ב־15 מיליון שקל. הסיבה: טענה לרשלנות שבגללה נולד להם ילד שסובל ממחלה קשה, נשא של מוטציה גנטית שאותה נושא האב. עו"ד יוסי טולדנו, שמייצג את השניים: "הם לא היו באים בברית הנישואים לו נמסר להם המידע כי מחלת האב מקורה בבעיה גנטית".
תחילת הפרשה עוד לפני נישואי השניים, כשבני זוג חששו כי התסמונת שממנה סובל הגבר היא גנטית ולכן ביקשו לברר "האם קיים סיכוי כי האב יוריש אותה לילדיהם בעתיד". לפי כתב התביעה, שהוגש נגד קופת החולים 'מאוחדת' בשבוע שעבר, פנה הגבר לרופא ילדים שטיפל בו כל שנות ילדותו וביקש לקבל את המידע הרפואי הנדרש. כתב התביעה מצטט את תשובת הרופא וממנו עולה כי מחלתו של הגבר איננה גנטית. "הריני לאשר כי הבעיה בכפות הידיים והרגליים נבעה בעת היותו ברחם אמו על רקע של מיעוט של מי שפיר. זהו מצב ידוע. הבעיה היא בעיקר קוסמטית. אין בעיה גנטית או תורשתית וזאת לאחר שהנושא נבדק ונשלל", נכתב.
בהמשך, על פי התביעה, עברו בני הזוג בדיקות אחרות ובהן נשללו בעיות גנטיות חמורות אחרות שמקורן באב או באם והשניים נישאו. לאחר הנישואין נכנסה האם להריון וילדה בן שזמן מה לאחר לידתו אובחן כסובל מסדרה של מומים קשים בעצמות הידיים, הפרעה קשה בנשימה וכן מומי פנים שונים. בעקבות זאת הופנו הילד ושני הוריו לבדיקה גנטית שבסיומה התברר כי הן הבן החולה והן האב נושאים מוטציה של גן המייצר חלבון שמתבטא בשרירי השלד, מוטציה הקשורה להופעת התסמונת המדוברת. "פירוש הדבר הוא שבכל לידה עתידית יש סיכוי של 50 אחוז להולדת ילד נוסף שיישא את התסמונת הקשה", לשון התביעה.
2 צפייה בגלריה
תינוק. צילום: shutterstock
תינוק. צילום: shutterstock
תינוק. צילום: shutterstock
בני הזוג גילו את הבעיה הגנטית לאחר שהאישה היתה בהיריון נוסף, וכשהתברר להם כי גם העובר לוקה במחלה הגנטית - האם ביצעה הפלה. בכתב התביעה, שהוגש באמצעות משרד 'שטובר טולדנו' שמתמחה בתביעות רשלנות, נטען כי "קופת החולים 'מאוחדת' באמצעות רופא הילדים מטעמה התרשלה קשות ומסרה מידע חלקי, מוטעה ולא עדכני ביחס לאפשרות שהמחלה שממנה סובל האב היא גנטית".
הטענה גובתה בחוות דעת של מומחה בתחום הנוירולוגיה והתפתחות הילד שקבע כי "לו היה הרופא מציין כי ייתכן שמדובר בבעיה גנטית יש להניח שהאישה היתה מבקשת לבצע ייעוץ גנטי שלאחריו היתה שוקלת אם ברצונה להינשא לבן זוגה המיועד".
עו"ד טולדנו: "ההשלכה של הייעוץ הרפואי הכושל במקרה זה היא הרת אסון, הן עבור בני הזוג שנישאו על בסיס הייעוץ והן לגבי בנם החולה. אנו תקווה שתביעה זו תנוהל במהרה והתובעים יקבלו לידיהם את הפיצויים עבור ההוצאות העצומות הצפויות".
תגובת 'מאוחדת': "כתב התביעה טרם יתקבל. אם וכאשר יוגש, נלמד אותו חונגיב בבית המשפט".