ההצעה לדיון שעוררה מחדש את הקרב בין שערי צדק להדסה. בשבוע שעבר שלח מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק, פרופ' יונתן הלוי, פנייה ליו"ר הכנסת. על הפרק: הצעה דחופה לסדר היום שעליה שמע כמה ימים קודם לכן ואשר עניינה מצבו הכלכלי המדאיג של שערי צדק. בהצעה, תחת הכותרת: 'בית החולים שערי צדק בסכנת קריסה', נכתב בין היתר כי "בשבועות האחרונים פורסמו בתקשורת דיווחים מטרידים באשר למצבו הפיננסי של בית החולים" (כפי שנחשף ב"ידיעות ירושלים"). אלא שקשה להאמין שמגיש ההצעה שיער את מלחמת המילים שתיפתח בין מנהלי המוסדות הרפואיים המובילים של ירושלים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' הלוי. צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' הלוי. צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' הלוי. צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' הלוי: "נסיון פגיעה"
כזכור, מדוחות שהפיק בית החולים עצמו עולה כי הוא נמצא בגירעון אקטוארי שעומד על 1.4 מיליארד שקל, ובעוד בית החולים ממשיך לטעון כי הדבר אינו משפיע על מצבו התפעולי, ל"ידיעות ירושלים" נודע כי חלה הרעה בתנאי האשראי של חלק מספקי בית החולים, כשהזמן לתשלום הוארך ב־30 ימים נוספים, וכי בית החולים התנצל לפניהם והביע תקווה כי בקרוב יוכלו לחזור לתנאי התשלום המקוריים. הבקשה להעלות את מצבו הכלכלי של שערי צדק לסדר היום הוגשה בשיתוף עם כמה חברי כנסת. פרופ' הלוי טען בפנייתו כי היה מדובר במהלך חד־צדדי שבו לא עורב הגורם הרלוונטי ביותר - שערי צדק עצמו.
"מה שנחזה כדאגה כנה לבית החולים שערי צדק ולתושבי העיר ירושלים התברר דווקא כניסיון לפגוע בשערי צדק ולהכפיש את שמו הטוב", כתב הלוי, והציג סברה שלפיה מאחורי קידום ההצעה עמד לא אחר מאשר אחד מיועצי התקשורת של המרכז הרפואי המתחרה, אבי יוספי. לדבריו, אותו יועץ מספק, בין היתר, שירותי ייעוץ גם לחבר כנסת. על רקע מה שפרופ' הלוי קרא "מתח הקיים בין שני בתי החולים", הוא בחר לציין כי אין זה ראוי להפעיל קשרים לקידום הליכים פרלמנטריים של הדסה, ועל כן ביקש מיו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין לבדוק את הנושא.
את מכתבו הפנה פרופ' הלוי גם למנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, שלא נשאר חייב ובתוך כמה שעות שיגר מכתב תשובה חריף לעמיתו בשערי צדק. למעשה, זו התייחסות ראשונה של מנכ"ל הדסה למצבו הכלכלי של שערי צדק.
פרופ' רוטשטיין: "זו הפתעה"
מנכ"ל הדסה ציין כי הופתע לקרוא בתקשורת שלסדר יומה של הכנסת הועלתה בקשה לדיון בטענה ששערי צדק נמצא על סף קריסה. הוא הוסיף כי הופתע יותר לקרוא את מכתבו של הלוי, שבו נטען שההצעה קודמה בידי אחד מיועצי התקשורת של הדסה. לדבריו של מנכ"ל הדסה, פרופ' הלוי מפליג ביחסו לאותו יועץ אינטרס עסקי מובהק בקשר להדסה. לדבריו, הוא אף פנה ישירות ליועץ התקשורת המדובר כדי להבין את טענתו של עמיתו, וקיבל ממנו את התשובה הזאת: "קראתי את דבריו של פרופ' הלוי ונדהמתי. הטענה שהגשתי הצעה דחופה לסדר בנושא בית החולים שערי צדק היא שקרית. מדובר בהכפשה זדונית, ולהערכתי זהו ניסיון ציני להסיט את תשומת הלב להדסה על רקע מה שפרופ' הלוי קורא 'המתח הקיים בין שני בתי החולים'".
2 צפייה בגלריה
פרופ' רוטשטיין. צילום: יואב דודקביץ'
פרופ' רוטשטיין. צילום: יואב דודקביץ'
פרופ' רוטשטיין. צילום: יואב דודקביץ'
פרופ' רוטשטיין התייחס גם הוא לאותו "מתח" שהזכיר הלוי וטען כי הוא מצידו החליט "לסלוח". פרופ' רוטשטיין פירט על משבר המחלקה ההמטו־אונקולוגית לילדים, שבמסגרתו ביקשו הרופאים הבכירים להתפטר ולעבור יחדיו לשערי צדק, שם מצאו, לדבריו, אוזן קשבת. "העננה האתית והמוסרית סביב מעשה הנטישה לא במהרה תימוג", ציין, אבל הוסיף בהמשך: "על מנת שהדברים יהיו ברורים, גם מבחינתי כמנהל הדסה אוסיף ואציין שאצטער מאוד אם מצבו הכלכלי של שערי צדק יידרדר". "שני בתי החולים פועלים בסביבה איומה, שמכתיבה לשניהם תפעול גירעוני", הדגיש פרופ' רוטשטיין. "הדסה כבר היתה במצב של פשיטת רגל, ולא היינו מאחלים לשכנינו, בית החולים שערי צדק, להיות במקום הזה. להפך! אני מאמין ששני בתי החולים זקוקים לשינוי אמיתי ודחוף בסביבת העבודה הנוכחית שבה שניהם לא יכולים אובייקטיבית להתקיים ללא גירעונות. הדסה לא נבנתה ולא תיבנה מחורבן שערי צדק אלא אך ורק מבניינה שלה עצמה, וכך אנחנו נוהגים", כתב.
מיועץ התקשורת שהוזכר במכתבו של פרופ' הלוי נמסר: "אסתפק בדבריו של מנכ"ל הדסה".