רק זה עוד היה חסר עם התפרצות הגל הרביעי של הקורונה: ב'שערי צדק' וב'הדסה' מדווחים כי לאחרונה אירעו קרוב ל־500 מקרים של ילדים שאושפזו, כשחלקם הגיעו למצב קשה - בגלל וירוס שמעולם לא תקף בעונה החמה. גם הצוותים הרפואיים מודים שהם מופתעים, והוותיקים שבהם מצהירים כי לא נתקלו בתופעה כזאת. מדובר בווירוס המכונה RSV, ובצוותים הרפואיים לא ממש יודעים להסביר את העיתוי שבו הוא תקף השנה.
2 צפייה בגלריה
תינוקת מונשמת ב'שערי צדק' (למצולמת אין קשר לכתבה)
תינוקת מונשמת ב'שערי צדק' (למצולמת אין קשר לכתבה)
תינוקת מונשמת ב'שערי צדק' (למצולמת אין קשר לכתבה)
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זה מאוד יוצא דופן"
"השנה לא היה לנו את זה בחורף בכלל. לא ראינו ולו ילד אחד שנדבק ב־RSV בחודשים הגשומים. אבל אנחנו רואים את זה בדיליי אצלנו כעת בקיץ", אומרת השבוע האחות הראשית במחלקת טיפול נמרץ ילדים בשערי צדק, ורד אחרק כהן. "זה מאוד יוצא דופן שלא ראינו את הווירוסים הללו בחורף, וכיוון שזו תופעה כל כך ייחודית אנחנו קושרים את זה לקורונה. אני מתכוונת למסכות, לבידודים ולעובדה שלא שלחו ילדים למסגרות החינוך. עם זאת, אנחנו לא יודעים להסביר למה זה התפרץ דווקא בקיץ. אני 20 שנה במקצוע ובחיים לא ראיתי RSV שהיה בעונה החמה".

"אנחנו מאשימים את הקורונה"

ד"ר ז'אק בראון, מנהל טיפול נמרץ ילדים ב'שערי צדק', מסכים עם האחות הראשית במחלקה: "בחורף האחרון כמעט שלא היו מחלות נשימתיות. ומאז שנפתחו הגדרות והורידו את המסכות התחילו כל הווירוסים של החורף. יש הרבה ילדים כרגע במחלקות שבשבועות האחרונים הופנו לחדר מיון והתאשפזו בגלל מחלות נשימתיות שאופייניות יותר לחורף ולא לקיץ. אנחנו מאשימים בזה את הקורונה כמו כל דבר, אם כי לא לגמרי ברור מה הקשר הישיר בין שני הדברים. לצערי, מלבד ההוראות המסורתיות של לא לקחת ילד חולה למסגרת החינוך ולשטוף ידיים, אין ממש דרך להתגונן מפני הווירוס הזה".
עוד בחדשות
לפני למעלה מחודש דיווחו בבתי החולים במרכז הארץ על הווירוס החורפי שצץ לו בתקופת הקיץ, אלא שכאשר התקשרו אל הקולגות הירושלמים הם לא ידעו במה מדובר. הווירוס כאילו 'פסח' על תושבי ירושלים. לאחרונה מדווחים גם בירושלים על הווירוס הנשימתי שפוגע בילדים ובפעוטות, וביתר שאת: ב'שערי צדק' לבדו אושפזו יותר מ־200 ילדים כתוצאה מ־RSV. שניים מהם שוכבים במצב קריטי בטיפול נמרץ. כמו כן יש 233 מקרים בהדסה, החל מחודש מאי.
2 צפייה בגלריה
שערי צדק
שערי צדק
שערי צדק
(צילום: יואב דודקביץ')
ד"ר בראון: "ראינו אצלנו במחלקות מקרים מאוד קשים, ממש בתקופה האחרונה. עם זאת יש לציין כי היו הרבה יותר מקרים בינוניים־קלים שאושפזו במחלקות הילדים. יש לנו גם תינוק מאוד קטן שחלה בצורה אנושה תקופה מאוד ארוכה ועדיין לא יצא מכלל סכנה. הוא חטף את זה כשהיה בן חמישה שבועות בלבד, והוא מאושפז בטיפול נמרץ כבר יותר מ־20 יום. הוא היה מונשם תקופה מאוד ארוכה, ולכן פעמיים ניסינו להפסיק לו את ההנשמה אבל לא הצלחנו. לשמחתנו כיום הוא כבר לא מונשם ומסוגל לאכול מבקבוק".

הווירוס המתעתע והמפתיע

RSV הוא וירוס שמוגדר 'וירוס חורף' שפוגע בדרכי הנשימה של ילדים ופעוטות. ד"ר בראון: "הספקטרום של המחלה מאוד רחב. רוב הילדים יגלו תסמינים של חום, נזלת ושיעול. חלק מהילדים יגלו מעורבות של הריאות וקוצר נשימה, חלקם הקטן יצטרכו להתאשפז כדי לקבל תמיכה בחמצן ואינהלציות כדי לשפר את המצב, וחלק קטן יגיעו לטיפול נמרץ ויזדקקו לטיפול יותר אינטנסיבי".
ומנהל היחידה מוסיף: "מדובר במחלה שמחמירה דווקא בתחילתה. יש כמה ימים שהיא יציבה במצב חריף ואז היא מתחילה להשתפר. הספקטרום הוא ממחלה קלה ועד מחלה קשה מאוד.
"למה חלק מהילדים מפתחים מחלה קשה? אף אחד לא לגמרי מבין, אבל אנחנו יודעים שילדים שיש להם מחלת רקע של ריאות או מום לב, בשנה-שנתיים הראשונות הם נמצאים בסיכון יותר גבוה לפתח מחלה קשה. ולפיכך הווירוס הזה עלול להיות מסוכן מאוד עבור ילדים עם 'מחלות רקע'. לכן גם נוהגים לחסן ילדים מתחת לגיל שנתיים שנולדו פגים או שסובלים ממומי לב מולדים ולכן נמצאים בסיכון מוגבר להדבקה ולתחלואה קשה בנגיף".
מתברר כי מדובר בחיסון יקר במיוחד. ד"ר בראון: "יש קריטריונים ברורים בנוגע לשאלה מי יקבל אותו בגלל עלותו הגבוהה. החיסון ניתן בחודשי החורף - מנובמבר ועד מרץ, בחמש מנות, אחת בכל חודש. הרופא הבכיר מציין עוד כי אף שהנגיף הגיע עכשיו, בימי הקיץ הלוהטים - אין שינוי בהנחיות, והחיסונים לתינוקות ולילדים בעלי סיכון מוגבר עדיין ניתנים בעונה הקרה.
ב'הדסה' אמרו השבוע כי לדברי מנהלי מחלקות הילדים וכן מנהלי המחלקות לרפואה דחופה ילדים, בשבועיים האחרונים חלה ירידה במספרי הילדים עם הווירוס. עם זאת הם מדגישים כי ילדים עם RSV עדיין מאובחנים ומתאשפזים אצלם.
פורסם לראשונה: 04:39, 30.07.21