המנכ"ל בפועל מול הפרופסור הבכיר מהדרום - שני מתמודדים בלבד על אחד התפקידים הבכירים במערכת הרפואית בישראל - מנכ"לות הדסה. המתמודד ש'העיז' להגיש הצעה מול המנהל הנוכחי פרופ' יורם וייס, שנחשב למוביל במרוץ - הוא פרופ' יניב שרר, סמנכ"ל בית החולים ברזילי באשקלון.
1 צפייה בגלריה
פרופ' וייס ופרופ' שרר
פרופ' וייס ופרופ' שרר
פרופ' וייס ופרופ' שרר
(צילום: אוהד צויגנברג וצפריר אביוב)

הדרישות

אל ועדת האיתור, בראשות יו"ר דירקטוריון הדסה דליה איציק, הגישו קורות חיים גם 40 מועמדים נוספים. אולם מלבד הפרופסורים וייס ושרר, אף אחד מהם לא ענה על דרישות הסף. אנשי סגל מהדסה התאכזבו לגלות שד"ר תמר אלרם, כיום מנהלת 'הדסה הר הצופים', לא הגישה מועמדות לתפקיד.
למעשה, הפרופסורים וייס ושרר חסרים גם הם את היתרון של עבודה עם דירקטוריון, אך נראה שלפחות עבור פרופ' וייס, עשרת החודשים האחרונים שבהם שימש כמנכ"ל בפועל, נחשבים לו כניסיון בעבודה עם דירקטוריון.

המועמדים

פרופ' שרר (48), נשוי ואב לשלושה, הוא בעל ותק של 22 שנים כרופא ומתגורר בראשון לציון. עם תום לימודיו התיכוניים התקבל לעתודה רפואית, ובגיל 18 החל את לימודי הרפואה באוניברסיטת תל אביב, שאותם סיים בהצטיינות. את שנת הסטאז' שלו עשה בבית החולים ברזילי, שבו הוא עובד כיום. פרופ' שרר הוא מומחה ברפואה פנימית. בתפקידי הניהול הקודמים שלו שימש עוזר רפואי למנכ"ל משרד הבריאות, סגן מנהל בית החולים איכילוב, סמנכ"ל איכות רפואית באיכילוב וכן סגן מנהל המרכז הרפואי ברזילי תחת פרופ' חזי לוי. בשנה שבה שימש פרופ' לוי בתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות מילא פרופ' שרר את מקומו כמנהל בפועל של המרכז הרפואי.
פרופ' וייס (54), נשוי ואב לשניים, מונה זמנית ביולי האחרון לתפקיד המנכ"ל בפועל של המרכז הרפואי הדסה בעקבות פרישתו של זאב רוטשטיין מן התפקיד. פרופ' וייס הוא בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון ובעל תואר דוקטור בהתמחות במקצוע ההרדמה ובעל תואר פרופסור בהרדמה וטיפול נמרץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת פנסילבניה. כמו כן הוא בעל תואר מוסמך במינהל עסקים מבית הספר למינהל עסקים שטרן שליד אוניברסיטת ניו יורק. פרופ' וייס משמש בתפקידים שונים בהדסה כ־31 שנה.

הטענות

גורמים בהדסה טענו השבוע כי קיימת תחושה שלפיה היה אפשר להביא מועמדים רבים יותר ואף בכירים יותר מאלה שלבסוף הגישו מועמדות. עניין נוסף שצריך לקחת בחשבון, בייחוד כל עוד פרופ' וייס הוא מועמד מוביל, הוא העובדה שטרם הסתיימה עבודתה של ועדת הקובלנות במשרד הבריאות בעניין הרשלנות הרפואית החמורה בפרשת התינוק אופק טאוב. כזכור, המחדל החמור הזה אירע לפני 11 שנה. התינוק טאוב סבל ממום בליבו ונזקק לניתוח לתיקונו. הוא נותח בהדסה עין כרם, אלא ששורת תקלות, ובראשן הנשמת התינוק בפחמן דו־חמצני במקום בחמצן, גרמו לו לפגיעה מוחית אנושה.
בהדסה מביעים תמיהה על המהלך של הדירקטוריון לקבוע את זהות המנכ"ל כאשר ועדת הקובלנות עדיין לא סיימה את עבודתה וחרף האפשרות שתהיה אחריות שילוחית על פרופ' וייס בעניין חמור כל כך (האירוע התרחש בעת ששימש כמנהל מחלקת ההרדמה; א"פ). בהקשר לכך אומרים אומרים גורמים בדירקטוריון כי ועדת האיתור אכן לא פנתה אל מועמדים רלוונטיים אחרים, אך זאת כדי לאפשר לכולם הזדמנות שווה.
עוד הם מוסיפים כי פרופ' וייס כבר התראיין לתפקיד בפני וועדת האיתור, וכי פרופ' יניב שרר אמור להתראיין בפניה בתחילת השבוע הבא.
ככל הנראה, ועדת האיתור תגבש את החלטתה עד לסוף החודש הנוכחי ותציג את המלצותיה לדירקטוריון בישיבה הבאה שעתידה להתקיים בחודש הבא. "בעניין ועדת הקובלנות במשרד הבריאות, על אף שעננת האחריות השילוחית נישאת מעל פרופ' וייס, הרי שהדירקטוריון החליט החלטה אסטרטגית לקדם את מינוי המנכ"ל בשלב זה, שכן לעובדה שבית החולים נותר ללא מנכ"ל קבוע זמן רב כל כך יש משמעות רבה מבחינת סמכותו של המנכ"ל בפועל כפי שהיא נתפסת בעיני הכפופים לו ויש בזה פגיעה בפעילות בית החולים", טוענים הגורמים.
ממשרד הבריאות נמסר: "כנגד פרופ' יורם וייס לא הוגשה קובלנה בגין אירוע אופק טאוב. אמנם פרופ וייס שימש כמנהל מחלקת הרדמה אך חלקו בהתרחשות לא הגיע לכדי פלילים או רשלנות חמורה – על פי הכרעת הפרקליטות והנציבות".
נציין כי במשרד הבריאות מתכוונים להליך שהיה לפני מספר שנים, אלא שכעת דנים שוב בנושא במסגרת ועדת הקובלנות. הסיכומים והמסקנות של ועדה זו טרם גובשו.