הבעיות העיקריות שמהן סובלים מחלימים מקורונה מירושלים הן קשיי נשימה, כאבי שרירים, עייפות כרונית, כאבי בטן, הפרעות אכילה, ולא פחות מכך - חשש ממטפלות שלבושות באופן 'לא צנוע'.
1 צפייה בגלריה
טיפול פיזיותרפיה כחלק מהשיקום של מחלים מהנגיף
טיפול פיזיותרפיה כחלק מהשיקום של מחלים מהנגיף
טיפול פיזיותרפיה כחלק מהשיקום של מחלים מהנגיף
(צילום: 'יד שרה')
את הנתונים האלה גילו בחודש האחרון אנשי 'יד שרה', במסגרת פתיחת מרפאה שיקומית בבירה שמיועדת לסובלים מ'פוסט קורונה'. מתברר שהמחלימים, שסובלים מקשיים לא מעטים, מוטרדים מכך שפיזיותרפיסטית, לדוגמה, תטפל בהם, והם נמנעים מהשיקום החשוב בגלל הפגיעה האפשרית בצניעות.
יוסף ספינר (74), חרדי תושב העיר, חלה בקורונה בספטמבר, בעיצומו של הגל השני. בהתחלה סבל במשך יומיים מחום וגם מחולשה אולם לא חשד כי נדבק בנגיף. רק לאחר שחוש הטעם והריח שלו נפגעו הוא נבדק ונמצא חיובי, אך לא נזקק לאשפוז רפואי. אחרי כשבועיים הוא הוגדר רשמית מחלים, אולם כעבור שבועיים נוספים החל לסבול מתופעות לוואי קשות. מאדם בריא ופעיל, שהעביר הרצאות לפני קהל, הוא החל להתקשות בביצוע מטלות יומיות פשוטות. בדיקת סטורציה גילתה כי רמת החמצן בדמו ירדה אל מתחת ל־90 אחוז, מה שהקשה עליו אפילו לישון בלילה.
"הקושי הגדול שלי הוא אחרי דיבור", סיפר השבוע. "אם אני מדבר מספר דקות ברצף הסטורציה שלי יורדת ואני נזקק למחולל חמצן. עד לקורונה הייתי מעביר הרצאות מול קהל, ובהמשך באמצעות 'זום', אבל בחצי השנה האחרונה נאלצתי להפסיק הכל".
הוא הופנה לשיקום נשימתי וביקר פעם אחת במכון פיזיותרפיה בבית חולים, אבל 'בעיות צניעות', כלשונו, לא אפשרו לו להמשיך בטיפול. לאחר ש'יד שרה' פתחו את השירות שלהם הוא החל מחדש בטיפול השיקומי, שבמסגרתו מטפלים גברים מסייעים למטופלים ומטפלות מסייעות למחלימות.
חלק ניכר מנפגעי המגפה בירושלים הם חרדים ותושבים ממזרח העיר, ומתברר שגם בקרב מוסלמים דתיים יש רבים שמבקשים כי טיפול רפואי שאינו מציל חיים ואינו נכלל בהגדרה של 'פיקוח נפש' יינתן רק על ידי מטפלים שמינם כמין החולה.

הבריאו אך נותרו נכים

מנהלת המרפאה השיקומית, שרה ולדנברג, מציינת כי גם המומחים מופתעים מהיקף התופעה של 'פוסט קורונה' ומן העובדה שגם אנשים צעירים שלפני המחלה היו בריאים ותפקדו באופן תקין לחלוטין מתקשים לעיתים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות. "על פי המידע שבידנו, שתואם גם את הנתונים מאירופה וארה"ב, בישראל יש יותר מ־70,000 נפגעי פוסט קורונה, ומתוכם לפחות עשרת אלפים הפכו לנכים.
חלק מהמטופלים דיווחו שהם מריחים ריח שרוף, או חשים בריחות קשים שמשפיעים על בלוטות הטעם. הקשיים הללו גורמים פעמים רבות לקשיים נפשיים ולהגעה למצבי דחק".