העומס

"זה בלגן מוחלט. אני מתבייש באיך שנראה חדר המיון של שערי צדק בחודש אוגוסט", אמר השבוע פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית החולים. כל מי שהגיע למקום לאחרונה, כמו גם למיון בהדסה עין כרם, נתקל בזמני המתנה ארוכים, חולים במסדרונות ואנשי צוות שפשוט מתקשים להגיש סיוע מרוב עומס.
2 צפייה בגלריה
חולה במסדרון בהדסה עין כרם. יהיה יותר גרוע
חולה במסדרון בהדסה עין כרם. יהיה יותר גרוע
חולה במסדרון בהדסה עין כרם. יהיה יותר גרוע
( צילום: פרטי)
"חולי הקורונה הם חולים שאי אפשר לשים אותם בפרוזדור או להוסיף למחלקה אחרת", מסביר מרין. "אלה חולים שחייבים לבודד אותם, ולכן צריך 'להמציא' יש מאין אזורים חדשים. אלה גם חולים שדורשים יותר אנשי צוות בגלל צורכי המיגון שלהם.
בנוסף, אלה חולים מורכבים, חולים שמהלך המחלה שלהם פחות צפוי ממה שאנחנו מכירים. לכן מבחינה רפואית תוספת העבודה הרבה יותר גדולה מאשר לכל חולה אחר. אנחנו צריכים להקדיש כמעט כפול צוות פר חולה קורונה. את הצוותים אנחנו אוספים ממחלקות אחרות שצמצמנו".

אחות - מצרך נדיר

לא רק שמחלקות הקורונה מצריכות כמות כפולה של אנשי צוות, בהשוואה למחלקה רגילה, בשני בתי החולים שמטפלים בנפגעי המגפה מתמודדים עם מחסור אדיר בכוח אדם, בגלל רופאים ואחיות שאסור להם להגיע לעבודה. ביום שלישי היו לשערי צדק 55 אנשי צוות בבידוד בגלל חשיפה לחולה מאומת, ולעין כרם יש היום 84 אנשי צוות בבידוד.

תחכו הרבה לרופא

"במקום להפנות את כל המשאבים לטיפול בחולי הקורונה ובמטופלים במחלקות האחרות, בתי החולים עסוקים בלוגיסטיקה של תשלומים למשכורות וספקים", אמר השבוע פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה. למרכז הרפואי אומנם היה גירעון גדול עוד לפני שבסין שמעו על קורונה, אבל בחודשים האחרונים המצב החמיר.
2 צפייה בגלריה
פרופ' רוטשטיין.
פרופ' רוטשטיין.
פרופ' רוטשטיין.
(צילום: אוהד צויגנברג)
פרופ' רוטשטיין מצהיר כי הפסיק לקלוט רופאים ואחיות חדשים ועצר את הכסף לספקים, שמצידם עוצרים אספקה של תרופות. המשמעות עבור החולה היא רופא אחד על יותר חולים. "משרד הבריאות הקצה לנו תקנים שנתנו מענה לפחות ממחלקה אחת", טוען פרופ' רוטשטיין. "כרגע מדובר בהסטה של כוח אדם קיים. זה יוצר עומס על המחלקות הקיימות ופגיעה בבריאות השוטפת".

מתבטלים ניתוחים

כדאי לכם לשמור על הראייה והגפיים. כמו בגל הראשון, הזינוק במספר החולים גרם למרכזים הרפואיים לבטל או לדחות ניתוחי קטרקט וניתוחים אורתופדיים.

מפחדים מהחורף

בתחילת השבוע היו בכל הארץ 97 חולי קורונה מונשמים, מהם 19 בירושלים. העומס על בתי החולים הפך בשבוע שעבר לקריטי, עד שבשני המרכזים הרפואיים הודיעו למד"א להפסיק להביא חולים למיון שלהם. אם זה המצב עכשיו, מה יקרה כשתגיע מגפת השפעת בחורף? על זה לאף אחד אין תשובה.