נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר במוזיאון ישראל והצטלם יחד עם המנכ"ל, פרופ' עידו ברונו, לצד דגם "הגולם", או בשמו העממי "המפלצת", לקראת הצגתו לראשונה במוזיאון.
2 צפייה בגלריה
מוזיאון ישראל
מוזיאון ישראל
מוזיאון ישראל
(צילום: עופרית רוזנברג, מוזיאון ישראל)
"המפלצת הוא דוגמה נפלאה של אמנות מעולה שנגישה לכל אדם, מקרבת לבבות ומציתה את הדמיון", שיבח ברונו את יצירתה של האמנית ניקי דה סן פאל.
הדגם עשוי מעיסת נייר על גבי רשת ברזל, גובהו 64 ס"מ והוא ניתן במתנה למוזיאון ישראל לפני כ-40 שנים מהאמנית עצמה. פסלי החוץ של ניקי דה סן פאל מעטרים אתרים שונים בעולם, ביניהם רחבת הכניסה למרכז פומפידו בפריז וגן הטארות באיטליה. בימים אלו מוצגת תערוכה מקיפה שלה במוזיאון המומה בניו יורק.
קראו גם:
לפנילמעלה מ-40 שנה שנים, כשהאמנית ניקי דה סן פאל הציבה את פסלה בירושלים, היא העניקה לו את השם "הגולם". כינוי החיבה שנתנו לו תושבי העיר, "המפלצת", מלמד יותר מכל עד כמה הוא התנחל בלבבות.
2 צפייה בגלריה
"הגולם" הפך ל"מפלצת"
"הגולם" הפך ל"מפלצת"
"הגולם" הפך ל"מפלצת"
(צילום: יח"צ מוזיאון ישראל )
הפסל גדול הממדים בשכונת קריית היובל הוא יצור אמורפי בשחור-לבן, עיניו הא-סימטריות מוקפות עיגולים שחורים, ומלועו האדום הבוהק משתפלות שלוש לשונות-מגלשות, אף הן אדומות. הן יורקות את הילדים מטה בעודם זועקים בפחד מהול בעונג, שמסבה להם ההתגברות על הפחד.
החלל הפנימי של הפסל, שנתפס גם כרחם מגן, משמש מגרש משחקים. השם "גולם" מרמז לאגדה העממית, שייחסה למהר"ל (רבי יהודה ליווא) בן המאה ה-16 יצירת גולם שבכוחו לזהות את האמת ולמנוע כך האשמות-שווא של היהודים בעלילות דם.
מוטיב הגולם התגלגל גם אל ספרות הילדים, שם קיבל הענק המיטיב חזות מרגיעה.
לרגל יום ירושלים בחרו להציג את דגם הפסל השמור באוסף המוזיאון, אשר להקמתו היו שותפים כמה מהאבות המייסדים של מוזיאון ישראל ; מרטין וייל, שהיה לימים מנהל המוזיאון, הוא שיזם את ההזמנה מהאמנית ליצור פסל חוצות לעיר ; הוא הציע את הרעיון לווילהלם סנדברג, האוצר ששימש יועץ למוזיאון בראשית דרכו, והוא שפנה לאמנית לאחר שטדי קולק, ראש העיר ירושלים ואבי המוזיאון, התלהב ונתן את ברכתו.
ניקי דה סן פאל, שהיה זה לה המיזם הציבורי הראשון, "קפצה משמחה", ומיהרה ליצור דגם ולשלוח אותו לאישור מועצת העיר, אלא שהמבנה המעוות הרתיע אותם והם חששו מתגובת הילדים.
אנשי המוזיאון פנו אל האמנית בבקשה לבוא מפריז כדי להגן על הצעתה. סן פאל, שהאמינה בכל ליבה כי "דברים מפחידים מסייעים לילדים לגבור על פחדיהם" שכנעה אותם בטיעוניה ויחד עם בן זוגה, האמן ז'ן טינגלי, ובסיוע עוזריהם, הוקמה האטרקציה האדריכלית האנושית ומשובבת הלב, שהייתה לאחד מהישגיה הגדולים ביותר של האמנית ולסמל אהוב של ירושלים המודרנית.
הדגם יוצג לאחר שעבר תהליך שימור מורכב במעבדות המוזיאון שכלל ניקוי, קונסולידציה של שכבות הצבע וחיזוק מבני.