מסחר עצמאי בשוק ההון – איך מתחילים? יותר מ-140,000 חשבונות מסחר חדשים נפתחו בבורסה בתל אביב במהלך 2020, שנת הקורונה. ב-2019, לשם השוואה, נפתחו בבורסה פחות מ-100 אלף חשבונות חדשים. בעולם כולו, ההערכות מדברות על לא פחות מ-10 מיליון חשבונות מסחר חדשים של סוחרים פרטיים בסיכום 2020. למה זה קרה פתאום? לא מעט מילים נכתבו ונאמרו כבר על השפעת הקורונה, הסגרים הממושכים והשהייה והעבודה מהבית כגורמים ששינו את הלך המחשבה אצל רבים, בישראל ובעולם כולו - והפנו אותם בין השאר למסחר עצמאי בשוק ההון, תחום שנחשב עד לא מזמן כמעט מחוץ לתחום לאנשים שאין להם ידע מקצועי נרחב. ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, מערכות המסחר ומעטפות התמיכה והידע המקצועי שמספקים בתי ההשקעות למסחר העצמאי הפכו אותו למשהו שנמצא פתאום בהישג ידם של רבים. יש הסבורים גם שהקורונה וחרדת המוות שהביאה איתה שינו הלכי מחשבה: אנשים רבים שנטו עד כה לשמרנות פיננסית, קפצו למסחר העצמאי דווקא כדי לחוות טריטוריה לא מוכרת, מתוך הכרה ששום דבר אינו קבוע ובטוח בחיים. יחד עם זאת, אחת הסיבות העיקריות לפריחת המסחר העצמאי היא ללא ספק סביבת הריבית הנמוכה, כבר יותר מעשור, בארץ ובעולם. כשריבית בנק ישראל "תקועה" כבר זמן רב על רמה של 0.1%, לאלפי ישראלים אין ברירה אלא להרים ראש ולשאול את עצמם מה באמת יוצא להם מהפקדת כסף בפיקדונות ובתוכניות החיסכון של הבנקים, בתנאים שבהם הכסף לא נזיל לתקופה ארוכה ומניב תשואה זניחה לחלוטין.
1 צפייה בגלריה
במיטב דש טרייד
במיטב דש טרייד
במיטב דש טרייד
(צילום: pexels)
מסחר עצמאי: עמלות הבנקים ותשואת התיק באופן טבעי, מרבית הסוחרים החדשים עשו את צעדיהם הראשונים "קרוב לבית", באמצעות יועץ השקעות בסניף הבנק שלהם. אלא שכאן ציפתה להם אכזבה: המסחר דרך הבנקים כרוך בעמלות רבות, ש"מגלחות" ומכווצות את תשואת התיק. על איזה עמלות מדובר? בעיקר על עמלת קנייה של ניירות ערך, עמלת מכירה, עמלת אי ביצוע ועמלת דמי משמרת. בבתי השקעות, על-פי נתונים שהבורסה עצמה פרסמה, המצב שונה לחלוטין. למעשה, לפי נתוני הבורסה בתל אביב, עמלות הבנקים במסחר בשוק ההון גבוהות בממוצע פי 3 מהעמלות הנהוגות בבתי ההשקעות. לשם השוואה, במיטב דש טרייד, זרוע המסחר של מיטב דש, לקוחות המסחר העצמאי נהנים מפטור מדמי משמרת, עמלות עדכון, ביטול הוראה ועמלת אי ביצוע. לקוחות רבים פטורים גם מעמלת ציטוט בניירות ערך זרים. גם העמלות שכן קיימות - עמלת מכירה וקנייה ועמלת מינימום - מוצעות ללקוחות מיטב טרייד במחירים נמוכים משמעותית בהשוואה לבנקים. והתוצאה? פערים בתשואות תיקי ההשקעות שעשויים להסתכם בעשרות אלפי שקלים ואף יותר מכך לטווח הבינוני-ארוך.
מסחר עצמאי: רגע לפני שאתם קופצים למים אם כבר קיבלתם החלטה להיכנס למסחר עצמאי בבורסה, או שאתם עדיין מתלבטים, לפניכם 5 שאלות שאתם חייבים לשאול את עצמכם רגע לפני שתקפצו למים:
  1. איזה סוג משקיע אני? המשקיעים בשוק ההון שונים אלה מאלה במטרותיהם, תאוות הסיכון שלהם, ההון העצמי שלהם וכמובן רמת היידע. מהתשובות לשאלה "איזה סוג משקיע אני" נגזרות כמעט כל ההכנות שלכם למסחר עצמאי בבורסה: רמת הסיכון הרצויה לכם תכתיב את מכשירי ההשקעה שתבחרו - מניות, אגרות חוב, תעודות סל, קרנות נאמנות ועוד. ההון העצמי שלכם חייב להיות כסף פנוי, שתוכלו להמשיך לחיות ולהתנהל גם בלעדיו. והיידע? ראו בסעיף הבא.
  2. מה אני יודע על שוק ההון? שוק ההון אמנם נפתח בהדרגה גם לסוחרים מתחילים, אבל זה עדיין לא אומר שכדאי לכם להתחיל לסחור בלי לרכוש יידע בסיסי על מכשירי השקעה, אסטרטגיות בולטות (ראו הרחבה בהמשך), ניהול סיכונים, פקודות הבורסה ועוד. מומלץ גם להצטייד בשיטת עבודה מוסדרת, עם כללי ברזל להתנהגות במגוון מצבי שוק. ללא רמת יידע מינימלית בכל הנושאים האלה, אתם חושפים את כספכם לסיכונים מיותרים.
  3. מהן מטרות ההשקעה שלי? בררו עם עצמכם מראש למה אתם נכנסים דווקא עכשיו לשוק כסוחרים עצמאיים, מה אתם מנסים להשיג בכניסה זו, כמה זמן אתם מתכוונים להישאר בשוק ומה ייחשב מבחינתכם הצלחה. הבנה של המטרות תאפשר לכם לבנות תיק השקעות המותאם לכם, תוך יצירת מינון מתאים בין מרכיביו.
  4. מהו גוף המסחר שדרכו אשקיע? המסחר העצמאי בבורסה חייב להתבצע באמצעות אחד מחברי הבורסה, כלומר: באמצעות חשבון למסחר בבנק או בבית השקעות. מאחר שכבר דיברנו על היתרונות של בתי ההשקעות במסחר העצמאי, נשאר רק לבחון מהם השיקולים שאמורים לכוון אתכם בבחירת בית ההשקעות המועדף. מאחר שאתם עומדים לעשות את צעדיכם הראשונים בתחום חדש לחלוטין מבחינתכם, רצוי שתחפשו גוף פיננסי גדול, יציב, מקצועי ועתיר ניסיון בתחום המסחר. למיטב דש יש ניסיון של יותר מ-40 שנות מסחר, בכל מצבי הקיצון והשגרה האפשריים בשוק ההון. מיטב דש טרייד, זרוע המסחר של מיטב דש, מקפידה על ממשל תאגידי ברמה הגבוהה ביותר, כולל ביטוחים ורף גבוה של הון עצמי. ואולי הכי חשוב מבחינתכם: חפשו גוף שמנהל הרבה לקוחות במסחר העצמאי, בסכומי כסף גדולים. למה? כי זו העדות הטובה ביותר להצלחה. דרך מיטב דש טרייד פועלים כיום יותר כ – 40,000 אלף לקוחות במסחר העצמאי - והמספרים הולכים וגדלים מדי יום . הסוחרים החדשים באים בזכות כל הסיבות שפירטנו כאן, אבל גם בזכות מעטפת המסחר האיכותית שגופי השקעות כמו מיטב דש טרייד מספקים להם. מעטפת זו כוללת בין השאר מערכות מסחר מתקדמות, בממשק בעברית; תמיכה מבעלי רישיון במשך כל שעות המסחר; ומטריית יידע עצומה בדמות סקירות ומחקרים ממחלקת המחקר של מיטב דש, שנחשבת לאחת הטובות והמקצועיות בשוק.
  5. איזה מסלול השקעה הכי מתאים לי? מסלול ההשקעה שבו תבחרו אמור לשקף את העדפותיכם ויכולותיכם כסוחרים עצמאים בבורסה. במיטב דש טרייד קיימים ארבעה מסלולים לבחירתכם, מהם שלושה שיכולים להתאים לכם כמשקיעים מתחילים ומסלול נוסף המיועד לסוחרי יום ותיקים ומיומנים, ומאפשר מינופים ושורטים בסיכון גבוה בת"א ובוול סטריט. להלן שלושת המסלולים האחרים, שעשויים להתאים לכם:
  • מסלול כללי: המסלול המתאים ביותר למשקיעים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק ולא מעוניינים עדיין להשקיע סכומי כסף גדולים. רף הכניסה למסלול הכללי עומד על 20 אלף ש"ח בלבד. לאחר הצטרפותכם תקבלו גישה לחדר מסחר ולמערכות מסחר בכל שעות המסחר בתל אביב ובוול סטריט. מערכות המסחר מספקות נתונים בזמן אמת וגם מידע תומך החלטות כמו סקירות מסחר, גרפים, חדשות פיננסיות ועוד.
  • מסלול ליווי פיננסי: מסלול מתקדם יותר, ברף כניסה של 200 אלף שקל. במסלול זה תקבלו עזרה מקצועית מסוחרים ומומחי השקעות בבניית תיק ההשקעות, ובהמשך גם בקבלת החלטות השקעה במהלך המסחר השוטף. כל זאת, לצד גישה מלאה למחקרים ולניתוחים הפיננסים של מחלקת המחקר.
  • מסלול עצמאי להשקעה בקרנות נאמנות: מסלול ברמת סיכון מתונה יחסית עקב הפיזור הרב שמציעות קרנות הנאמנות, שכל אחת מהן מהווה למעשה מעין תיק השקעות בפני עצמו הכולל מאות ניירות ערך. רף הכניסה במסלול זה עומד על 100 אלף שקל.
  • הסוחרים במסלול זה עשויים לחסוך לעצמם לא מעט כסף בתשלום עמלות, מאחר שהם פטורים מעמלות קנייה-מכירה של ני"ע וגם מדמי טיפול חודשיים.
אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ/שיווק לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. התנאים המלאים והמחייבים של כל שירות/מוצר,הינם כמפורט במסמכי פתיחת החשבון ביחס לאותו שירות/מוצר וכפופים להסדרים הנהוגים במיטב דש טרייד. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח
לחצו למידע נוסף אודות מונחי יסוד בשוק ההון