עו"ד התחדשות עירונית – ייצוג הדיירים
ראשית, נרצה לפתוח באמירה פשוטה - עו"ד התחדשות עירונית מטעם היזם לא יכול לייצג את הדיירים. עורך דינם של הדיירים אחראי על ייצוגם באופן בלעדי, כלקוחותיו. והוא מייצג אותם על מול היזם וגורמים אחרים בתהליך. ועם זאת, אף על פי שניתן לממן את שכר טרחתו של עורך הדין מכיסם של הדיירים – ניתן לממן אותו גם מכיסו של היזם. והדבר יכול להישמע תמוה ומוזר אך יש להבהיר כמה נקודות בנושא.
1 צפייה בגלריה
עורך דין התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
עורך דין התחדשות עירונית
(צילום: freepik)
ראשית, היזם לא זורק עצם לדיירים בכך שהוא ממן את שכר טרחתו של עו"ד התחדשות עירונית. למעשה, זה מתבקש ממנו במסגרת התמורה הכלכלית שהוא מעניק לדיירים. אם הם רוצים, זוהי זכותם כפי שהיזם אחראי למימון עלויות אחרות שיש להן עד להשלמת הפרויקט על כל רבדיו. בין אם זה עלויות מעבר, הובלה, שכר דירה וכן הלאה. שנית, עורך הדין מחויב מבחינה אתית ומקצועית לדיירים. אלו הם לקוחותיו – גם אם היזם עצמו הוא זה המשלם את שכר טרחתו. מעבר לכך, ניתן לכלול קנסות ותנאי יציאה בחוזה עם עורך הדין, למי שבאמת רוצה להשקיע ולוודא שהוא עובד עם עורך הדין המתאים לו ביותר.
עו"ד התחדשות עירונית – המומחה בתחומו
נוסף על כך, עקב כך שמדובר בעסקת נדל"ן – יהיה נכון לוודא שעורך הדין יהיה זה המתמחה בנדל"ן ובהתחדשות עירונית. מסיבות מאוד ברורות. למעשה, עורכי דין בתחום הנדל"ן לא בהכרח עברו הכשרה "רשמית" ספציפית לתחום זה, ייתכן שהם פשוט צברו ניסיון מעשי והשתלמויות שונות כך שבסיס הידע שלהם גדול ומורכב דיו והם פשוט מבינים מה לעשות כדי לתמוך את הלקוח שלהם באופן המיטיב ביותר. כלומר, ישנם עורכי דין שיעשו דברים מסוימים שעורכי דין אחרים בתחום הנדל"ן לא בהכרח יעשו, כי הם מכירים את הדרך טוב יותר ויודעים איך להתנהל. באופן דומה, ניתן לבדוק אם לעורך הדין המדובר יש ניסיון קודם, התמחות בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית ומה הרקורד שלו עד כה.
ובכך ניתן לבדוק אם עו"ד התחדשות עירונית, אכן יודע להתנהל באופן מיטיב בתחומו, לעמוד על זכויותיהם של הדיירים ולקוחותיו ובאופן כללי ללכת ישר למטרה. נכון הדבר באם עורך הדין מכיר את הרשויות המקומיות בהן מתרחש הפרויקט, כך שיש לו ידע מעשי כיצד לעבוד עם הגורמים הקיימים. מעבר לזה, גם אם עורך דין נחשב מומלץ בתחום אחר – כמו הגירושין או הפלילים, אין זה בהכרח אומר שקיימת המלצה לעבוד איתו בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית. ניתן לדבר עם לקוחות קודמים הממליצים על שירותיו ולזהות איזה שירות נתן להם – באיזה תחום משפטי. באופן כללי, המלצות יכולות ללכת דרך ארוכה בזיהוי עורך דין התחדשות עירונית מומלץ.