כתבה: שולי מילשטיין
רמות גבוהות של לחץ וחרדה שכיחות בדרך כלל בקרב נשים רבות החוות הריון לראשונה, אך גם עבור אלו שכבר עברו שלב זה ונמצאות כרגע בהריון נוסף, תקופה זו אינה קלה במיוחד עקב התפשטותו של נגיף הקורונה בארץ ובעולם. על אף שמדובר במגפה חדשה ובכל יום אנו מוסיפים ללמוד עליה משהו חדש, הצלחנו לסגל הרגלים והנחיות שיסייעו לנו להישמר מפניה. עבור הנשים ההריוניות בפרט, מדובר באתגר של ממש שכן כעת עליהן להישמר כפול.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

כדי לעשות זאת נכון ולצלוח את תקופת ההיריון בצורה המיטבית, ישנם כמה הנחיות ופעולות לפיהם מומלץ לאישה ההריונית לנהוג וכן אמצעים ועזרים נלווים רבים הצפויים לסייע ולהקל עליה במעקב אחר שלבי ההיריון בתקופה לא פשוטה זו. אחד מהאמצעים הפופולריים והמוכרים יותר שמסייע בכך הוא מחשבון הריון, המאפשר מעקב מדויק ועוזר בהורדת רמות החרדה והלחץ.
אז מה עוד עתיד לסייע לאישה ההריונית לצלוח את ההיריון בתקופה זו בצורה יעילה ובטוחה? הנה כמה מהטיפים החשובים והמומלצים.

שמירה על מודעות וכללי ההיגיינה

לאחר קרוב לחצי שנה, רובינו כבר מכיר את התסמינים הפוטנציאליים המהווים נורות אזהרה וכן מבין כיצד צריכה להיראות שגרת ההיגיינה האישית. לכן, במצב בו ההריון מלווה בעליה בטמפרטורת הגוף, בתסמינים נשימתיים, בשיעול יבש, בירידה בחדות חושי הטעם והריח, באובדן תיאבון, בעייפות מוגברת מהרגיל המאפיין תקופה זו או בשלשול, מומלץ ליצור קשר עם הרופא המטפל לשם התייעצות ובדיקה שכן גם אם מדובר באזעקת שווא, היא עדיין עדיפה על פני הספק והחשש.
כדי בכל זאת להימנע עד כמה שניתן מחשיפה אפשרית לנגיף, מומלץ להקפיד על שטיפת ידיים יסודית במים וסבון במשך כ-20 שניות ומספר פעמים ביום, להימנע ממגע באזור הפנים ומנסיעה בתחבורה ציבורית, להקפיד על חבישת מסיכה בכל עת – בעיקר במקומות הומי אדם, ובעת השהות מחוץ לבית לשמור על מרחק של מטר וחצי מהסובבים.
במידה והשהות מחוץ לבית הכרחית וממושכת, מומלץ גם לוודא שבתיק ישנו חומר חיטוי מתאים כדוגמת אלכוג'ל שהשימוש בו יתאפשר בכל עת ולמקרה הצורך. במצב בו יציאה אינה הכרחית במיוחד, כדאי להישאר בבית וכן להגביל את מספר המבקרים בו למינימום האפשרי.

שמירה על שעות שינה מספקות

בעוד שתקופת ההיריון מלווה בציפייה רבה אך גם בתשישות לא קלה, לשמירה על האנרגיות הגופניות והנפשיות וכן גם על שעות שינה מספקות קיימת חשיבות רבה. מחקרים רבים בנושא כבר הוכיחו שחוסן גופנו ובריאותינו שואבים את כוחם גם משינה מספקת, ובהריון בפרט, הדבר חיוני גם עבור העובר.
במצב בו חל קושי להירדם, ניתן להיעזר באפליקציה המלמדת כיצד לתרגל מדיטציה או לחלופין בשיטות פשוטות יותר כמו ספירה מ-1 עד 100.

שמירה על עקרונות התזונה

מאחר ונשים בתקופת ההיריון רגישות יותר לזיהומים שמקורם במזון, גם העובר שהמערכת החיסונית שלו טרם סיימה את התפתחותה, פגיעה לזיהומים הללו. בתקופה זו חשוב להקפיד על כמה ארוחות מזינות וכן על תפריט שעשיר ברכיבים התזונתיים.
מומלץ לאכול מגוון של ירקות טריים ומבושלים ולהוסיף לתפריט גם פירות ומיני אגוזים. חשוב לשטוף היטב את הירקות והפירות במים וסבון לפני האכילה. לצד אלו, מומלץ גם להעשיר את התפריט בקטניות כמו עדשים, אפונה, שעועית ואחרות; כמו גם בדגנים כגון, חיטה מלאה שיבולת שועל, כוסמת, קינואה וגריסים.
לעומתם, מאכלים ומזונות רבים מהם כדאי להימנע הם ביצים לא מבושלות, מוצרי חלב לא מפוסטרים ואחרים.

שמירה על רוגע ושלווה

מאחר וצריכת חדשות מוגברת מעלה את מפלס החרדה, בתקופה זו זה הדבר האחרון לו זקוקה האישה ההריונית. מחקרים כבר הוכיחו שככל שאנו מבלים זמן רב יותר מול המסך – בן אם זה של המחשב או זה של הטלוויזיה, בקריאה ובצפייה בדיווחים חדשותיים, אנו עשויים לסבול מעליה בהיקף המחשבות הטורדניות ובתחושת מתח.
איך ניתן בכל זאת להוריד את מפלס החרדה? אפשר לבטל למשל את עדכוני החשדות שנשלחים והקדשת שעה אחת ביום המיועדת לכך במקום. ביתר הזמן, ניתן לצפות בסרט אהוב, לקרוא את הספר שמחכה ליד המיטה או כל דבר אהוב אחר שיגרום להריונית ולעוברה שבבטן להרגיש טוב על הלב.
לסיכום, תקופת ההיריון אינה פשוטה כשלעצמה ובתקופה זו בה אנו מתמודדים עם מגפה חדשה ולא מוכרת – רמת החרדה עולה ואי הוודאות עולות אף יותר. כדי להישמר היטב מפניה וכן להמשיך ולחוות את ההיריון בצורה הבטוחה והמהנה ביותר, מומלץ להקפיד על ההנחיות, להיעזר באמצעים שונים למעקב יעיל אחר ההיריון ובעיקר, לשמור על חיוביות.