ר.א הוא מנכ"ל של בית דפוס בירושלים כבר 35 שנה. סדר היום העמוס שלו, לא מאפשר לו להעניק תשומת לה מיוחדת לעובדים שלו ואת רוב היום הוא מבלה במשרדו, בשיחות עם לקוחות חשובים. ג. ש לעומת זאת, הוא מנכ"ל של בית דפוס בלטרון. בניגוד לאותו מנכ"ל של בית דפוס בירושלים, ג.ש מאמין שהדבר החשוב ביותר בניהול של עסק, הוא לדאוג לרווחתם של העובדים.
הן בבית הדפוס הירושלמי והן בבית הדפוס שבלטרון, עובדים כ-30 אנשי צוות ובשני הצוותים חברים מספר עובדים המתמודדים עם בעיות התמכרות והפרעות פסיכיאטריות שונות, בדגש על דיכאון. כתוצאה מכך, העובדים המתמודדים עם הבעיות השונות, מרבים להיעדר מהעבודה ופוגעים בתפקוד של העסק. במאמר סקירה חדש שפורסם בכתב העת Lancet Psychiatry, בדקו החוקרים אילו התערבויות במקום העבודה הן הכדאיות ביותר לעסקים מבחינה כלכלית. מדובר מן הסתם במידע יקר ערך עבור כל בעל עסק או מנכ"ל, המתמודד עם עובדים הסובלים מבעיות שכאלה.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

ממצאי המחקר

סך הכול נותחו ממצאים של 56 מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים בתחום, שכללו התערבויות בשימוש בסמים או התערבויות בבריאות הנפש (או שתיהן) במקום העבודה, בנוסף לניתוח כלכלי של ההתערבויות. כותבי מאמר הסקירה הצליחו לזהות את ההתערבויות שהיו בעלות התשואה המשתלמת והגבוהה ביותר.
כך לדוגמה, על בסיס הממצאים של המחקרים, נמצא כי טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) הוא בעל יחס עלות-חיסכון (ובמצבים מסוימים גם יחס עלות-תועלת) גבוה לטיפול בסובלים מדיכאון (חוזק בינוני של ראיות). בנוסף נמצאו עדויות ברורות לכך שעל ידי מעורבות פעילה של אנשי מקצוע המגיעים מתחום הבריאות התעסוקתית, שמתקיימת באופן קבוע, ניתן לחסוך הרבה מאוד כסף ולגרום להפחתה משמעותית בחופשות המחלה הקשורות לבעיות הפסיכיאטריות. אם לא די בכך, נמצא כי התערבות פעילה וקבועה מצד אנשי מקצוע אלה, יעילות מאוד בעידוד חזרה לעבודה.
כמו כן נמצאו עדויות מתונות בנוגע לכך שכיסוי לייעוץ קצר לגבי הפסקת עישון ולטיפול תרופתי להפסקת עישון, הוא גם יעיל וגם חסכוני למקום העבודה.

השורה התחתונה

בין אם מדובר על מנהל של מפעל לעוגות, בעל חנות לציוד כושר או מנכ"ל של בית דפוס בירושלים, חשוב להבין שהטיפול בבעיות של התמכרות לסמים והטיפול בבעיות פסיכיאטריות במקום העבודה, יכולים לשפר את התפוקה של העובדים ואת הרווחה שלהם ומועילים רבות לשורת הרווח של המעסיק. התקווה היא שבעתיד ואפילו בעתיד הקרוב, יבוצעו ניתוחים כלכליים המבוססים על ניתוחים של תת-קבוצות ועל מעקבים ארוכים יותר, על מנת שנוכל ליהנות מידע מעמיק יותר בסוגיה המורכבת ורבת הרבדים הזו.
לאור כל זה, נראה כי גישתו של ג.ש, היא זו שבסופו של דבר תתורגם לשורת רווח גדולה יותר ולכן אם אחד העובדים שלכם סובל מבעיות התמכרות או הפרעות פסיכיאטריות בדגש על דיכאון, טוב תעשו אם לא תתעלמו מהבעיות. תחת זאת תנו עדיפות להתערבות של אנשי מקצוע מתחום הבריאות התעסוקתית במקום העבודה. הרווח, יהיה כולו שלכם.