בזמן שבעבר נהגו לדבר בהספק (W - וואט) כדי לשקף את עוצמת האור, היום בעולם ה-לד, אותו הספק אינו משקף את עוצמת התאורה המופקת מגוף התאורה אלא כמה יעלה לנו להפעילו. לכן כדאי להבין שני מדדים המאפשרים בחירה חכמה:
לומן לוואט - W/Lm - נצילות אורית או כמות האור הנפלטת ממקור הלד והלאה ממנו. לדוגמא 100Lm/W
לוקס - LUX - עוצמת פיזור האור על השטח הנמדד הרחק ממקור הלד. לדוגמא: 500-600Lux יהווה מדד ראוי לעוצמת התאורה על שולחן עבודתו של אדם היושב במשרד.
2 צפייה בגלריה
פנס רגיל
פנס רגיל
פנס רגיל
(צילום: אביטל אנרגיה חיובית)
בין שני המדדים קיים יחס ישיר כאשר ככל שה-לומן לוואט יגבר, כך ה-לוקס הנמדד על השולחן בדוגמא הקודמת יגבר
שבבי לד שונים יכולים להפיק בין 70-160Lm/W ולכן יתכן ששני גופי תאורה שהספקם החשמלי זהה - האחד יפיק כמות אור כפולה ואף מעבר לכך מהאחר ובאותה צריכה אנרגטית והלכה למעשה עם חשבון חשמל זהה.
כאשר מדובר בתאורת הצפה יצרן המצהיר על נצילות אורית של 90Lm/W נחשב לרף מינימלי להצפת אור ראויה באמת ונכון לזמן כתיבת מאמר זה, גוף בעל נצילות אורית של 140-160Lm/W נחשב ליעיל במיוחד.
2 צפייה בגלריה
תאורה
תאורה
תאורה
(צילום: אביטל אנרגיה חיובית)
ישנם מספר דגשים נוספים ולא פחות חשובים לבחירה נכונה:
תקינה - בנוסף ליתרונות תאורת הלד, לאורך השנים התברר כי ללא בקרה וייצור נכון קיימים סיכונים בריאותיים כגון - תפוקת קרינת UV, סכנת אור כחול, ריצודים שיכולים להשפיע על פעילות מוחית ועוד, ולכן בבחירת תאורת לד, מומלץ לוודא תקינה המאשרת כי הגוף בריא לשימוש ונטול התופעות המוזכרות לעיל.
דרגת אטימות - תאורת הצפה תשב בדרך כלל בתנאים קשים יותר מתאורות משרדים ובתים, ולכן לוודא כי דרגת האטימות היא לכל הפחות IP65 ומעבר בכדי להתמודד עם לחות או מזג אוויר חורפי, סופות חול וכד'.
תכנון תאורה מקדים - בשביל למקסם את כמות האור נוכל להיעזר בתוכנה למדידת תאורה ע"י מפעיל תוכנה מקצועי (מתכן תאורה ) ובעזרת קבצים ייחודיים המשקפים את הנצילות האורית בכל גוף ובכך נוכל להימנע מהתקנות מיותרות/עודפים ולשלם את חשבון החשמל הנמוך ביותר.
קיים מגוון רחב של תאורת הצפה - פנסי הצפה (פרוז'קטור לד), פעמוני לד להארת מרכזים לוגיסטיים, גופים צימודי קיר להצפת תאורה היקפית למבנה ועוד.
מותג LUMINUS מבית אביטל ב.ס בע"מ מהווה חותמת איכות לפרמטרים שנסקרו כאן והחברה אף מספקת שירותי תכנון תאורה ומגוון רחב של גופי התאורה להתאמה מלאה לצורכי הפרויקט. ניתן להתרשם מהמגוון באתר https://avitalbs.com/, ליצור קשר ולהנות משרות מקצועי ואישי .