בחודשים האחרונים, החיים של רבים מאיתנו נעצרו או לכל הפחות הורידו הילוך. במסגרת זו רבים נמנעים מקבלת טיפולים אלקטיביים (כלומר, טיפולים שאין דחיפות ממשית לבצע), מתוך הרצון שלהם להקטין את הסיכונים הקיימים בעת ביקור במרפאה או בבית החולים.
אבל מה לגבי טיפולי שיניים? האם מומלץ לעבור אותם בתקופת הקורונה, או שמא רצוי לדחות אותם עד שיעבור (בתקווה) זעם הנגיף? אין לכך תשובה חד משמעית, אבל בהחלט יש שיקולים שכדאי להתייחס אליהם בהחלטה האם לקבל את הטיפול ובבחירת רופא שיניים מומלץ באמת.

הצד החיוני של הטיפולי השיניים

החודשים האחרונים הראו לנו בלבול ממשי בהנחיות של הגורמים הרשמיים לגבי מגבלות הסגר, מה גם שייתכנו הבדלים בין תקופות זמן או ערים שונות. במקרה של רפואת שיניים, נראה שמכירים כיום בחשיבותם של הטיפולים. למרות שבתקופת הסגר הראשון ההנחיה הייתה לבצע בעיקר טיפולי שיניים דחופים (עזרה ראשונה וטיפולי חירום), בהמשך הדרך הוחלט לאפשר גם טיפולי שיניים לכל מטרה אחרת. זאת עקב ההנחה שפה שאינו מטופל כראוי עלול להתפתח מהר מאוד לכדי מצב חירום של ממש, מכיוון שבעיות שיניים אינן נפתרות מעצמן.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

עם זאת, מרפאת שיניים נתונה בהחלט יכולה להפעיל שיקול דעת ולהציע רק שירותים שלדעתה הכרחיים. מנקודת המבט של המטופל, כן ניתן לשקול דחייה של טיפולים שאינם על בסיס בריאותי, דוגמת הטיפולים האסתטיים למיניהם, במיוחד אם הוא משתייך לאחת מאוכלוסיות הסיכון.

שומרים על ההנחיות. גם במרפאת השיניים

ברור מדוע חוקי המשחק לקבלת טיפולי שיניים משתנים ביחס לימים שבשגרה. פתאום, גם על טיפולי חירום יש צורך לבצע תיאום מראש מול המרפאה: ללא התיאום הטלפוני הזה, ייתכן שלא תתקבלו. אם ילדים הם אלו שעוברים את הטיפול, אפשרי בדרך כלל שרק מבוגר אחד ילווה אותם.
זאת כמובן לצד ההנחיות הבסיסיות שעליכם ועל מרפאת השיניים למשל, דוגמת עטיית מסכה (מלבד במהלך הטיפול הדנטלי עצמו, כמובן), שמירת מרחק של שני מטר לפחות ממטופלים אחרים וכן הלאה. אתם עשויים לגלות שזמינות המרפאות ירדה מעט במהלך התקופה הנוכחית, עקב הרצון לצמצם את כמות המטופלים במטרה למנוע התקהלויות וכתוצאה ממאמצי החיטוי הנדרשים במרפאה לאחר כל טיפול רפואי.

לא מתפשרים גם בימי הקורונה

בחירה של רופא שיניים, בתקופת הקורונה כמו בכל תקופה אחרת, רצוי שתתבצע לאחר הפעלת שיקול דעת מושכל. ראשית רצוי למפות את האפשרויות במרחק גיאוגרפי סביר, מכיוון שנגישות המרפאה וזמינותה משפיעים מאוד על חוויית הביקור במרפאה. זה נכון על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה, בה אנחנו מעוניינים לצמצמם את השהות במרחב הציבורי ככל שניתן.
אז מה זה בעצם אומר? פשוט מאוד: עבור אנשים המתגוררים, עובדים או לומדים בבירת ישראל, הבחירה המקובלת והנוחה ביותר תהיה רופא שיניים בירושלים. תוכלו למצוא עשרות רבות של רופאי שיניים בירושלים, אם לא מעט, כך שמציאת המומחה עבורכם היא משימה אפשרית.
כמובן שחשוב להפעיל שיקולים שונים בבחירת הרופא: בחינת הניסיון וההסמכה שלו, פרופיל הטיפולים המוצע במרפאה, אוכלוסיית היעד (טיפולי שיניים לילדים, לאנשים מבוגרים, לבעלי חרדה דנטלית וכדומה), המוניטין שצבר במהלך השנים וגם המחיר שהוא גובה עבור הטיפולים. רבים בוחרים להתחיל את החיפוש דרך סקירת האפשרויות המוצעות במסגרת הביטוח המשלים של קופת החולים, בין אם במרכז דנטלי מטעם קופת חולים ובין אם באחת ממרפאות ההסדר. ניתן לעשות זאת, אם כי חשוב לזכור שאת ההחלטה רצוי שלא לבצע אך ורק על סמך המחיר.