למדנו להכיר סוגים רבים של זוגות. למדנו להכיר את האנשים שמבקשים לסיים את ההליך במהירות, וכן למדנו להכיר בני זוג שעוסקים בזוטות, ובעיקר רוצים "להקשות" על הצד האחר, בין אם מכעס ובין אם מרצון לנקמה. עם זאת, אנו סבורים כי רצוי להתגרש נכון ובצורה יפה והגונה. כיצד נעשה זאת? לשם כך, חיברנו את המאמר שלהלן, שבמסגרתו נציג מספר המלצות, שיכולות לשמש את מי שרוצה להתגרש בצורה נכונה, אדיבה ונעימה. את כל זאת, עשינו כדי להעניק לכן/ם, הקוראות והקוראים, מידע חשוב ושימושי. המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לשני המינים.
1 צפייה בגלריה
המדריך לגירושין
המדריך לגירושין
המדריך לגירושין
(freepik)
הפרוצדורה בגירושין – "על רגל אחת":
בישראל, גירושין נערכים לפי הדין הדתי שחל על בני הזוג. כלומר, כאשר מדובר ביהודים, יהיה עליהם להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. במקביל, בני זוג המבקשים להתגרש, יצטרכו להסדיר נושאים נוספים, כגון: משמורת ילדים, מזונות ילדים וגם חלוקת רכוש. לבית הדין אין סמכות לדון בנושאים האחרונים, אלא אם מוגשת תביעת גירושין שכורכת עמה את כלל הנושאים. במקביל, לבית המשפט לענייני משפחה, להבדיל מבית הדין הרבני, יש סמכות לעסוק בכל עניין משפחתי, למעט נישואין וגירושין. כך שלעיתים נוצר מצב שבו תביעת גירושין מתבררת לגופה בבית דין רבני, וכל שאר הנושאים הנלווים, נדונים בבית המשפט לענייני משפחה, דבר שמכתיב כפל הליכים, עלויות גבוהות וזמן רב. עד כאן הסברנו "על רגל אחת" מהו הליך גירושין במדינת ישראל.
איך נתגרש נכון?
לאחר שהסברנו על הפרוצדורה לגירושין במדינת ישראל, נסביר איך אפשר להתגרש יפה, או יותר נכון – מה אפשר לעשות כדי להגביר את הסיכוי להתגרש בצורה יעילה ותקינה. הבה נמנה את הטיפים שלנו:
להתייעץ עם עורך דין גירושין:
כשאתם צריכים טיפול רפואי, אתם ניגשים לרופא. כאשר רוצים להגיש תביעה מסחרית, פונים לעורך דין. כאשר מתגרשים, פונים רק לעורך דין גירושין בעל ידע וניסיון בתחום. תחום דיני המשפחה הוא תחום מורכב מאוד, שמצריך הבנה, ידע וניסיון. לכן, אם אתם רוצים להתגרש, פנו בהקדם לעורך דין משפחה וקבלו ייעוץ. חשוב לפנות אל עורך דין עוד בשלב מוקדם, כדי לדעת מה הזכויות שלכם, שכן כל מקרה נבחן לגופו ובהתאם לנסיבות הספציפיות.
לנהוג באדיבות עם הצד השני:
הדרך לגירושין יעילים וגם "יפים", היא לא לשכוח שאתם מתגרשים מאהוב/ת ליבכם, שהוא/היא האב/האם של הילדים שלכם, כלומר – אתם לא מתגרשים מאויב שרוצה לפגוע בכם. אתם מתגרשים מאדם אשר נישאתם לו בעבר. לכן, הדבר המשמעותי ביותר לדעתנו, הוא לנהוג בכבוד עם בן או בת הזוג.
אל תערבו ילדים במערבולת הגירושין:
טעות שכיחה שעושים זוגות רבים בהליכי גירושין, היא לערב ילדים ולהכפיש את הצד השני מול הילדים. מדובר בטעות חמורה. קודם כל, כאשר אתם מערבים ילדים, אתם יכולים לגרום לסכסוך בין הילדים להורה השני. מדובר בניכור הורי, שבגינו אתם יכולים להיות חשופים לתביעה נפרדת. שנית, כאשר אתם מערבים ילדים, אתם פוגעים בכבוד ובשם של בן הזוג השני, דבר פסול ורע מאוד. שלישית, כאשר אתם מערבים ילדים, אתם פוגעים בהם, ביכולת שלהם לסמוך על אחרים ובביטחון העצמי שלהם. אל תעשו זאת.
חתירה להסכם גירושין – היא דבר מבורך:
כדי להתגרש בצורה נכונה ומהירה, אפשר לערוך הסכם גירושין. הסכם גירושין בין בני הזוג, יכלול הסדרה כוללת של הגירושין ושל נושאים נלווים, כגון – חלוקת רכוש, משמורת ילדים ומזונות ילדים. בעזרת הסכם, בני הזוג יפתרו את המחלוקות שלהם כבר בשלב מוקדם, ולכן זו אפשרות מומלצת.
כדי להגיע להסכם גירושין, יש שתי אופציות: האחת היא לקיים משא ומתן ישיר לבד או בסיוע של עורכי דין. האפשרות השנייה היא לפנות למגשר גירושין, שהוא לרוב עורך דין בתחום המשפחה. תפקידו יהיה לגשר בין הצדדים, ולהביאם לידי עריכה של הסכם גירושין, שגם יקבל תוקף משפטי מבית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. תפקידו של מגשר אינו להכריע בצדקת טענותיהם של בני הזוג, אלא להביאם לידי הסכמה באמצעות שיח ישיר ולא ישיר. אנו סבורים כי גישור גירושין הוא דבר מבורך וחשוב מאוד.
המאמר נכתב בשיתוף עם האתר המדריך לגירושין