בתקופת הקורונה, רוב הישראלים חושבים כמה וכמה פעמים לפני כל יציאה מהבית. זה נכון אפילו לצרכים שנראים בסיסיים, כמו ביקור אצל רופא השיניים. הדילמה הזו נוכחת במידה משמעותית בקרב תושבי ירושלים, עיר בה אחוזי תחלואה גבוהים באופן יחסי בנגיף הקורונה.
אז האם מומלץ שלא לוותר על רופאי שיניים בירושלים גם בעת הנוכחית, או שמא רצוי להמתין כמה חודשים עד אשר ישכך – בתקווה – זעם הקורונה? כמו היבטים אחרים הקשורים לקורונה, לא תמצאו כאן תשובה חד משמעית. אתם מוזמנים לקרוא ולהחליט בעצמכם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

גישה ראשונה: רצוי לוותר על טיפולי שיניים

ארגון הבריאות העולמי פרסם כמה המלצות לדחות ככל שניתן טיפולי שיניים שאינם הכרחיים. ההנחה העומדת בבסיס ההמלצה הזו די ברורה: במהלך טיפול שיניים בלתי אפשרי לשמור על מרחק של שני מטרים בין המטופל לרופא השיניים, כאשר האחרון בנוסף חשוף באופן ישיר לחלקיקים המזיקים שעלולים להיות ניתזים מהמטופל במהלך הטיפול דרך הרוק, הדם ונוזלי הגוף האחרים. על פי התפיסה הזו מיגון הולם של הרופא עשוי לצמצם מעט את סיכוני ההדבקה, אבל לא למנוע אותם לחלוטין.
גישה זו באה לידי ביטוי מסוים בהנחיות של משרד הבריאות הישראלי בתחילת הדרך. בסדר הראשון, התאפשרו טיפולי שיניים דחופים וטיפולי עזרה ראשונה, אולם לא טיפולים משמרים ואסתטיים. בהמשך הגיעו המלצות ברורות למטופלים הסובלים ממחלות רקע או לאנשים מבוגרים להימנע מגיחה למרפאות. ככל שהתרככו ההנחיות, בהתאם לממדי התחלואה, התאפשר לקבל טיפולי שיניים נוספים.
חשוב לציין בכל מקרה נדרשת פעילות של מרפאות או רופאי שיניים בירושלים או אפילו רופאי שיניים בבית שמש בכל עת, על מנת לספק את המענה הנדרש במקרי חירום. כך שבלי קשר להנחיות בהווה או בעתיד, יינתן מענה במצבים המחייבים זאת.

הגישה הנגדית: ביקור אצל רופא שיניים חשוב מכדי לוותר עליו

בצד השני של המתרס, תמצאו גורמים רשמיים ורופאי שיניים רבים שיטענו בפה מלא שוויתור על טיפולי שיניים עלול להיות בעייתי מכמה בחינות. טיפולי שיניים הם הרי דבר הכרחי, גם בתקופת הקורונה. פה שאינו מטופל בצורה ראויה באופן שוטף, הם יטענו, עלול להגיע מהר מאוד לאותם מצבי חירום. מכיוון שגם כך לא ידוע מה יוליד יום מבחינת הקורונה, ויתור על טיפולי שיניים לתקופה בלתי ברורה עלול לגרום לנזק חמור לבריאות הפה, השיניים והחניכיים.
בישראל, אנחנו עדים להקפדה יתרה של גורמי הבריאות, הרופאים והמטפלים על ההנחיות. רופאי שיניים בירושלים יהיו מטבע הדברים מצוידים היטב באמצעי ההגנה ההכרחיים, מה שעשוי להפחית משמעותית את הסיכויים שלהם להידבק בנגיף. בהקשר הזה יש להצביע על נתונים שהופיעו בחודשים האחרונים ומצביעים על מספר הידבקויות נמוך בכל קנה מידה במסגרת טיפולי שיניים.

אז מה עושים?

כל מקרה הדורש ביקור אצל רופא שיניים בירושלים שונה בתכלית, כשהבדלים עשויים להיות בסוג הבעיה, בדרגת החומרה שלה, ברצונות של המטופלים וכן הלאה. כדאי שהאדם ישקול באופן מחושב האם כדאי לו להגיע לטיפול, בהתאם לסוגו, אולם רצוי מאוד שלא לדחות באופן גורף את הטיפולים עד לתקופה בלתי ידועה.
הכרחי לעקוב אחר ההנחיות המתפרסמות לגבי טיפולי שיניים, הן בירושלים והן ברמה הלאומית. אם אתם מגיעים לטיפול שיניים, בירושלים או בכל עיר אחרת על מפת ישראל, חשוב להקפיד הקפדה יתרה על קיום ההנחיות לגבי ריחוק חברתי: עטיית מסכה באופן תקני לפני הטיפול ואחריו, ריחוק של שני מטרים לפחות ממטופלים אחרים, תיאום טלפוני מראש עם מרפאת השיניים (גם כאשר מדובר בטיפול חירום או עזרה ראשונה) והגעה לטיפול באופן עצמאי או עם מלווה אחד בלבד כאשר מדובר באוכלוסייה הדורשת ליווי.
ועצה חשובה נוספת: רצוי לבצע את כל המאמצים על מנת לשפר את בריאות השן ולהקטין את הסיכויים לטיפולים מורכבים, על הסיכונים שבהם ומחירם הכלכלי. זוהי תקופה אידיאלית להקפיד באופן מלא על בריאות השן, צחצוח נכון, מתן דגשים לילדים וכן הלאה.