אם גם אתם, כמו רבבות בעלי עסקים אחרים בירושלים, מתמודדים בימים אלה עם השלכות המשבר הכלכלי החמור, אנחנו מזמינים אתכם לפנות בדיוק עשר דקות מזמנכם היקר לקריאת המאמר שכתבנו במיוחד עבורכם. תמצאו בו מספר טיפים שיסייעו לכם להחזיק את הראש מעל המים ולמנוע מהעסק שלכם להיסגר בתקופה הלא פשוטה הזו.

בחינת תזרים המזומנים ושמירה על איזון

מטבע הדברים, העסקים הראשונים שספגו פגיעה אנושה בירושלים כמו בכל רחבי העולם, היו עסקים שפועלים בתחום התרבות, הפנאי והתיירות, כמו חברות התיירות והנופש, מדריכי טיולים, מסעדנים ומרכזי תרבות. אך גם עסקים שעדיין לא סובלים במידה רבה כל כך מהמשבר, עשויים למצוא את עצמם במצב שונה מאוד תוך חודשים ספורים. זאת כיוון שפרנסתם תלויה במצבם של אלו המרכיבים את המעגל העסקי שמקיף אותם.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

לאור זאת, בשלב הראשון יש לבחון לא רק את תזרים המזומנים של העסק שלכם אלא גם לנסות להבין מהו המצב הכלכלי של הלקוחות שלכם ומהו המצב הכלכלי של כל אותם ספקים שאמורים לספק לכם סחורה ולקבל מכם כסף. שימו לב – אם תתקשו לגבות כספים מלקוחות שנפגעו בשל המשבר, יהיה לכם קשה לשלם לספקים ולעמוד בהתחייבויות הכספיות השונות שלכם.
במילים פשוטות, זה הזמן להבין האם ישנם לקוחות שיתכן ויתקשו לשלם לכם בזמן ולהתחיל לחשוב על דרכי תשלום נוחות יותר שיאפשרו להם להעביר את הכספים בקלות יחסית. במקביל מומלץ ליצור קשר עם הספקים השונים ולבדוק האם ישנה אפשרות לדחות חלק מהתשלומים או כמובן לפרוס אותם בצורה כזו או אחרת. כל זאת על מנת שהתזרים יהיה כמה שיותר מאוזן ושהסיכוי למחסור בכסף מזומן, יהיה כמה שיותר נמוך.
אם לדוגמה מדובר על מנכ"ל בית דפוס בירושלים שמספק שירות לבית מלון באופן קבוע, טוב יעשה אם יפנה לבעל המלון וישוחח איתו בצורה גלויה על נושא התשלום בשלב כמה שיותר מוקדם.

מתחילים לצמצם הוצאות (ויפה שעה אחת קודם)

כפי שציינו, גם אם העסק שלכם נפגע באופן מינורי ואפילו אם הוא לא נפגע כלל, אין לדעת מה צופן לנו העתיד ועד כמה המצב במשק עשוי להחמיר. לפיכך חשוב מאוד לנסות לבחון דרכים שונות שיאפשרו לכם לחסוך בהוצאות. אותו מנכ"ל של בית דפוס בירושלים או לחילופין מנכ"ל של בית דפוס בחיפה יכול למשל לדחות את רכישת מכונת הדפוס החדישה שתכנן להזמין מחו"ל ואותו בית מלון יוכל להמשיך להסתדר מצוין עם מדי הצוות הנוכחיים במקום לרכוש מדים חדשים. השאיפה בגדול היא פשוט לצמצם הוצאות ככול הניתן, מבלי לפגוע בהתנהלות התקינה של העסק כמובן.

לא מתמהמהים עם הפנייה לבנק

ישנן דרכים רבות שבהן הבנק שלכם יכול לסייע לכם לצלוח את המשבר, כשלמשל אתם יכולים לבקש דחייה של תשלומי המשכנתא, פריסת התשלומים לתקופה ארוכה יותר ועוד. אם אתם מתחילים להבין שבקרוב העסק ייקלע לקשיים, מומלץ ביותר שתפנו לבנק שלכם במהירות האפשרית וללא כל דיחוי. זאת כיוון שהדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה לפנות לבנק ברגע האחרון או חלילה אחריו. שימו לב – אם תגיעו לבנק רק אחרי שהצ'קים יתחילו לחזור, רוב הסיכויים שתקבלו יחס שונה לחלוטין מזה שתקבלו אם תפנו אל הבנק מבעוד מועד, כשמצבכם הכלכלי עוד סביר והאמון של הבנק בעסק שלכם עדיין יציב.

להשתנות תמיד

אין ספק שמשבר הקורונה הוא בין המשברים החמורים ביותר שפקדו את מדינת ישראל. בדומה לכל משבר באשר הוא, גם במקרה הזה ניתן לראות כי לא בהכרח החזק ביותר, אלא דווקא המותאם ביותר שורד. לפיכך זה הזמן לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות להתאים את העסק למציאות המשתנה. בחודשים האחרונים היינו עדים לשלל יוזמות מרגשות של בעלי עסקים שבמובן מסוים המציאו את עצמם מחדש: מדריכי טיולים שהתחילו להעביר סיורים אונליין ללקוחות מכל רחבי העולם, שפים מפורסמים שהציעו לראשונה שירותי משלוחים והרשימה עוד ארוכה. זה הזמן אם כך לנסות להבין מהן היכולות שלכם ושל העסק שלכם, לחשוב על קהלים חדשים שניתן לפנות אליהם ולהפיק מהלימונים החמוצים, לימונצ'לו מרענן. בהצלחה!