ביטוח אחריות מקצועית מציע כיסוי שמגן על איש מקצוע מוסמך מפני תביעות שכוללות טענות על פעולות, טעויות או מחדלים רשלניים בביצוע אספקת שירותים מקצועיים. כל נותני השירותים זקוקים לביטוח אחריות מקצועית!
זה נכון למקרים בהם אנשים מועסקים כעובדים שכירים, או לעצמאים. למה? מכיוון שעלות תביעה בגין אחריות מקצועית יכולה להיות כל כך גבוהה, שהיא עלולה למחוק בקלות חסכונות של חיים שלמים. וזה לא הכול.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

למה חשוב לרכוש ביטוח אחריות מקצועית?

עלות ההגנה מפני תלונות או חקירות, גם אם הטעויות קלות, עשויה להסתכם בעשרות אלפי שקלים. ביטוח אחריות מקצועית הוא קו ההגנה העיקרי, אם לא היחיד, בהגנה על הנכסים האישיים והעסקיים. הנה חמישה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון לפני שרוכשים את הביטוח.
1. מציאת חברת ביטוח עם מוניטין מצוין
חברת הביטוח שאצלה תרכשו ביטוח אחריות מקצועית צריכה להיות:
• מורשית ומוסמכת
• יציבה כלכלית
• מספקת תמיכה בתביעות
• מספקת ייעוץ בניהול סיכונים
• ויש לה שירות לקוחות מיומן ונוח.
בקשו המלצות כשאתם מחפשים אחר חברת ביטוח טובה, כי המלצות מעולות שמציינות חוזקות ויתרונות ספציפיים הם אינדיקטורים איתנים למוניטין המצוין של החברה.
2. אל תניחו שהפוליסה הפחות יקרה היא הטובה ביותר, כי אלוהים נמצא בפרטים הקטנים
כלומר, נוסח החוזה מנסח את היקף הכיסוי, ופוליסה זולה עשויה לייצג הגנה מוגבלת. לדוגמא, הפוליסה עשויה לכלול תחומים בסיכון גבוה יותר כמו עבודה עם נפגעי טראומה. חלק מחברות הביטוח עשויות להציע פרמיות יקרות יותר על ידי הפחתת מגבלות הפוליסה בסכום העלויות המשפטיות שנגרמו לחברה בהגנה.
חלק מהפוליסות עשויות לכסות רק את ההגנה מפני תביעות שהוגשו נגד בית העסק המבוטח. פוליסת ביטוח אחריות מקצועית עשויה לשלול כיסוי לתרחישים מסוימים כמו:
• תביעות בגין אי-רישיון; פעולות שמבוצעות בחוסר כנות;
• פעולות פליליות;
• הונאות או פשעים מכוונים;
3. הגנת ביטוח למקרים של תביעות בטענות התנהגות שאינה הולמת
לרוב הפוליסות של ביטוח אחריות מקצועית יש מגבלות ספציפיות לטענות בנושא התנהגות בלתי הולמת, אבל אופי המגבלות האלו חשוב במיוחד. חלק מחברות הביטוח לא יגנו על טענות כלשהן לגבי התנהגות בלתי הולמת. לרוע המזל, עדיין ניתן להגיש תביעות סרק נגד בעלי מקצוע שמתנהלים בכבוד.
למרבה המזל, הפוליסות הטובות ביותר יגנו מפני האשמות כאלה, אבל שימו לב שרוב הפוליסות לא ישלמו פיצויים, או ישלמו רק נזקים מוגבלים.
4. בחירת סכום כיסוי שתואם את רמת הסיכון
רוב אנשי המקצוע רוכשים היום פוליסות בסכומים גבוהים, כלומר, הפוליסה תשלם סכומים גבוהים עבור תרחיש בודד, וסכומים גבוהים יותר עבור השנה בה התקיימה הפוליסה.
אם אתם עוסקים בתחום מקצועי עם סבירות גבוהה יותר לתביעות או תלונות, כמו למשל עבודה עם חולים בסיכון, מומלץ לשקול לרכוש גבולות ביטוח גבוהים יותר.
5. בחירת סוג הכיסוי המתאים ביותר
פוליסת ביטוח אחריות מקצועית מוצעת בשתי צורות: פוליסת התרחשות ותביעות. פוליסת אירוע נוטה להיות יקרה יותר בשנים הראשונות בהשוואה לפוליסות שמופיעות בתביעות, אבל בדרך כלל קל יותר להבין ולנהל אותה.
פוליסות שהוגשו לתביעות עולות פחות בהתחלה, במיוחד בשנים הראשונות, אבל הכיסוי מחייב להיות שקדנים יותר באשר לחידוש הפוליסה, או לבחון אפשרויות כיסוי חלופיות אם מפסיקים את הפוליסה.