כאשר אדם נתקל בשאלות קיומיות מסוג זה, המערכות האחראיות על ההישרדות בגוף ובמוח עובדת שעות נוספות ורמת הלחץ עולה באופן משמעותי. מנגנונים אלו יכולים לגרום לכל אדם להתנהל בצורה בה לא היה מתנהל בימים כתיקונם. התנהלות זאת עלולה לגרור זוגות למלחמות מיותרות, שיובילו בתורן לפנייה להליכים משפטיים, לבזבוז רב של זמן וכסף ובעיקר – לפגיעה חמורה בילדים, שנמצאים באמצע וחווים את לב הסערה.
זה לא חייב להיות כך. גם בסיטואציה הקשה והמורכבת הזאת ניתן לקדם את התהליך דרך הידברות, שיח הדדי, ובהגעה להסכמות משותפות שמטרתן בניית שותפות חדשה בין ההורים, שתיטיב איתם ועם ילדיהם. את כל זה ניתן להשיג באמצעות תהליך גישור גירושין בירושלים, עליו נרחיב במאמר זה.
אז מה זה בעצם תהליך גישור גירושין בירושלים? זהו תהליך בו שני הצדדים נפגשים עם המגשר, שתפקידו לעזור להם להגיע להסכם כולל והוגן עבור שניהם ותואם את הערכים שבני הזוג מאמינים בהם. המגשר מסייע לצדדים לשוחח על כל הנושאים שצריכים להילקח בחשבון כחלק מתהליך הגירושין ולהגיע להסכמות לגביהם. הוא עושה זאת באמצעות שיחות משותפות עם שני בני הזג ובשיחות פרטיות עם כל אחד בנפרד. בעזרת סט הכלים שיש למגשר הוא מכוון את בני הזוג להגדיר את מטרותיהם האישיות והמשותפות ודרך כך להבין כיצד הם רוצים להבנות את חייהם החדשים, במישור הפרקטי, על מנת שמטרות אלו יושגו. הכלים שבידי המגשר מאפשרים לו נתינת מענה מקיף ואישי לכל הצרכים של בני הזוג במהלך התהליך. שאלות רגשיות, כלכליות, לוגיסטיות ואחרות מקבלות כולן מענה במהלך התהליך.
בסיום התהליך ולאחר שהמגשר עבר עם בני הזוג על כל הסוגיות הרלוונטיות לפרידה ולבניית השותפות החדשה ביניהם, הוא כותב בעבורם הסכם גירושין המשקף את כל ההסכמות שהושגו במהלך התהליך. הסכם הגירושין הזה מקבל תוקף פורמאלי מבית המשפט לענייני משפחה או מבית הדין הרבני (לפי בחירת בני הזוג).
1 צפייה בגלריה
נדב נישרי – מגשר גירושין בחיפה, מומחה בגישור גירושין
נדב נישרי – מגשר גירושין בחיפה, מומחה בגישור גירושין
גישור גירושין בירושלים
(צילום:freepik)
הזוג הירושלמי שהגיע להסכם מתוך הסערה הגדולה בחייו
זהו מקרה של זוג מסורתי מירושלים, יאיר וגלית (שמות בדויים, השמות האמיתיים שמורים במערכת מטעמי חיסיון), שהגיע למשרד הגישור שלנו בעיר. הרוחות סערו. יאיר גילה שגלית ניהלה רומן עם גבר אחר במשך מספר חודשים וביקש להיפרד במהירות האפשרית. "לא רק שאני לא יכול לגור איתה באותו הבית, אני לא מסוגל להסתכל עליה". גלית מצדה טענה שניסתה במשך שנים לעבוד על הקשר אבל יאיר היה מרוחק ולא שיתף פעולה. היא הרגישה שהוא לא אוהב אותה יותר ומתוך ייאוש ומצוקה מצאה את החום שהיתה זקוקה לו אצל גבר אחר.
לזוג הירושלמי היו שלושה ילדים (11, 9, ו-6) שלמדו בבית ספר ממלכתי-דתי. הפגישה הראשונה התחילה והאווירה היתה טעונה. יאיר נראה פגוע מאוד ואמר דברים קשים. גלית ישבה מכונסת, מבטה פנה לריצפה כשהיא דומעת למשמע דבריו של יאיר.
נדלג לרגע שלוש פגישות קדימה – יאיר וגלית הגיעו להסכם גירושין מתוך שיח והסכמות משותפות שעונה על כל הצרכים החשובים שלהם ושל שלושת ילדיהם. הם נראים נינוחים ורגועים לאין שיעור מול הדריכות שהפגינו בפגישה הראשונה. מדיי פעם גם צצו להם חיוכים ואפילו מילה טובה שנאמרה ביניהם.
נחזור שוב לנקודת ההתחלה: מה קרה בין הפגישה הראשונה לסופה של הפגישה השלישית? איך יאיר וגלית הגיעו ממצב שבו הם לא מסוגלים לתקשר ביניהם למצב שבו הם מייצרים יחד הסכם ששניהם שלמים איתו?
זה בדיוק תהליך הגישור ואלה יתרונותיו. זוג כמו יאיר וגלית הגיע לתהליך עם מטען רגשי כבד מאוד שהיה חייב להתאוורר כדי שיוכלו להתחיל איזשהו שיח ביניהם. את המרחב לפרוק ולדבר באופן פתוח על הרגשות, הפחדים, האכזבות, החרדות והציפיות שלהם – הם לא היו מקבלים לעולם בבית המשפט. רק בחדר הגישור יכל דרך התהליך יאיר להבין שהרומן שניהלה גלית הגיעה לאחר כמה שנים בהן הזוגיות שלהם דעכה ולא התרחשה בואקום. רק שם באותו התהליך יכלה גלית להביע הזדהות ואמפתיה עם הפגיעה שחווה יאיר ולתת לו להרגיש שהיא לא אדישה לזה. מגשר מנוסה שמזהה את הצורך של בני הזוג לפרוק את אשר על לבם, לא נבהל ועוזר להם באמצעות שאלות לעשות את זה מתוך הבנה שזהו שלב קריטי שאי אפשר ולא אחראי לפסוח עליו.
לאחר מכן ודווקא מתוך הסערה הזאת שאלנו את שניהם איפה הם רואים את החיים שלהם בעוד 5 שנים. מה יתן להם ביטחון? באיזו עבודה הם רוצים לעבוד? מה יגרום להם להרגיש שהם מספקים לילדים את כל הצרכים שלהם? איזה נוף הם רוצים לראות מהחלון בכל בוקר? אלה שאלות שמוציאות את הזוג מהכאן והעכשיו שמלווה בהמון קושי ומכניס קרן אור מהעתיד. עכשיו אחרי שהם ראו את העתיד הזה בדמיון, ולו לרגע, אפשר להתחיל לדבר על מה צריך לקרות היום בחיים שלהם כדי שהם יגיעו לעתיד הזה שהם רוצים.
מעבר למטרות האישיות של כל אחד אנחנו שואלים אותם מהן מטרותיהם המשותפות. לעתים מתוך הכעס על בן/בת הזוג קשה להפנים שגם לאחר הפרידה ההורים עדיין שותפים לגידול הילדים למשך שנים ארוכות. מתוך השאלה הזאת מגלים בני הזוג שלמרות הכל יש להם המון מטרות משותפות, למשל: בריאותם של הילדים, שני בתים מאוזנים מבחינה כלכלית, ערכים משותפים שהם רוצים להעביר לילדים, נוכחות משמעותית של שניהם בחיי הילדים ועוד. ברגע שהמטרות האלה נאמרות בקול ונכתבות על הלוח כך שבני הזוג יכולים לראות אותן – הם מבינים שרב המשותף על המפריד ביניהם ומתחילים להתכנס לשיח, גם אם לעתים הוא קשה, על הדרך להשיג מטרות אלה.
ואז מדברים פרקטיקה. הזוג פורס את חייו ושם אותם על השולחן בחדר הגישור – הוצאות, הכנסות, הזמן עם הילדים, חינוך, בריאות, פנאי, חופשות בחו"ל, מנגנוני קבלת החלטות – ואז מתחיל לסדר ביחד את החיים בשני בתים נפרדים כשכל הזמן עין אחת מופנית למטרות המשותפות כדי לוודא שהפתרונות אכן משרתים אותן.
נכון, הרגשות הסוערים לא נעלמים כל כך מהר, הכעס לא מתפוגג מיד, אבל מתוך השיח הזה של זוג שמכיר את החיים שלו יותר טוב מכל אדם אחר – מגיעים הפתרונות. כך בדיוק קרא ליאיר וגלית. הם הגיעו להסכם מפורט ומלא בהתחשבות הדדית, בבנייה של תקשורת טובה, באחריות משותפת לרווחתם של ילדיהם. העובדה שהמגשר עזר להם לראות את היתרונות שאפשר להצמיח מתוך המשבר הזה, הוודאות והביטחון שננסכו בהם ברגע שראו את כל הפרטים שמרכיבים את חייהם מסתדרים – הורידה את מפלס החרדות באופן דרמטי ושלחה אותם לחיים החדשים עם כל הכלים שיעזרו להם לבנות שותפות חדשה שתעזור להם ולילדים להגשים את מטרותיהם החשובות.
גישור גירושין בירושלים עוסק בין היתר גם בנושאים הבאים:
גידול הילדים לאחר הגירושין - אמנם בני הזוג נפרדים זה מזו אבל אף אחד מהם לא נפרד מהילדים. ההורות נותרת לנצח ועל כן חשוב לייצר בין בני הזוג הנפרדים מנגנונים להגעה להסכמה ולניהול משברים באופן יעיל ונכון שימנע חיכוכים מיותרים בהמשך. בגישור דנים בשאלות הנוגעות לאופן החינוך, טיפול בנושאים בריאותיים, מנגנונים לקבלת החלטות עתידיות וכמובן בכל הקשור לזמני השהייה של כל אחד מההורים עם הילדים במהלך השבוע, סופי השבוע והחגים.
חלוקת זמני שהייה – איפה יהיו הילדים בכל אחד מימות השבוע, בערבי חג ובחופשים? ומה יקרה כשהילד יהיה חולה?
התנהלות פיננסית לאחר הגירושין - איך תראה מציאות חייהם של ההורים אחרי הגירושין? איך הם יוכלו לממן את עלויות המחייה של כל אחד מהם בנפרד - ושל ילדיהם? במסגרת הליך גישור גירושין בירושלים, בני הזוג מקבלים תשובות ופתרונות ויוצאים ממנו כשהם יודעים מה עליהם לעשות בעצמם ומה על הצד השני לעשות על מנת לאפשר לשותפות החדשה ביניהם להתקיים.
חלוקת הרכוש - במסגרת גישור גירושין בירושלים, יגיעו בני הזוג להסכמות משותפות בכל הקשור לחלוקת הרכוש המשותף. דרך חלוקת הרכוש אליה מגיעים הצדדים תהיה מוסכמת על שניהם והתוצאה תאפשר לשניהם להמשיך בחייהם בצורה בטוחה וברורה.
קבלת החלטות – איך יתקבלו החלטות במקרה של מחלוקת אחרי הגירושין.
משפחה מורחבת – איך יפעלו ההורים והילדים מול המשפחה המורחבת באירועים משפחתיים, בחגים ובשוטף?
מהם היתרונות של תהליך גישור גירושין בירושלים?
גישור גירושין בירושלים בזמנים הנוחים לבני הזוג – ניתן לקיים את המפגשים בבוקר, צוהריים וערב. פגישות הגישור נקבעות בתאום מלא עם בני הזוג ובזמנים שנוחים להם. שיקולי עבודה וילדים נלקחים בחשבון כאשר קובעים את הפגישות. בגישור גירושין בירושלים רק בני הזוג קובעים מתי נפגשים וכמה זמן תימשך כל פגישה.
שקט נפשי – לכל אורך התהליך תדעו שיש מי שמלווה אתכם, מבין את הקשיים שלכם ויודע כיצד להביא אתכם לנקודה הרצויה. הליך גישור גירושין בירושלים מאפשר לבני הזוג לקבוע כיצד תיראה המציאות שלהם ושל ילדיהם בעתיד. זאת, בניגוד להליכים אחרים בהם צד שלישי חיצוני כופה עליהם פתרון מבלי להכיר את צורכיהם ויכולותיהם של הצדדים לעומק.
חיסכון כספי משמעותי – גישור גירושין בירושלים עולה הרבה פחות, הן כספית והן רגשית, מאשר גירושין בעזרת ייצוג עורך דין בבית המשפט. עלותו הכוללת של גישור גירושין בירושלים מגיעה בממוצע לאלפי שקלים בודדים לשני הצדדים ביחד (בדרך כלל בין 5000 ₪ ל- 20,000 ₪), לעומת עשרות אלפי שקלים לכל צד בהליכים אחרים
טיפים לקראת גישור גירושין בירושלים
אל תוותרו! אחד מיתרונותיו הגדולים של תהליך הגישור הוא במרחב הפעולה ובאפשרות למציאת פתרונות יצירתיים ומגוונים, אשר יתנו מענה מירבי לצרכים ולמטרות של כל אחד מבני הזוג. זהו תהליך שבו ניתן לשמור על מה שחשוב לכם ולהתפשר בנושאים שהם פחות מהותיים עבורכם. לשם כך, חשוב מאוד להסתכל כל הזמן על התמונה הרחבה, ולא לוותר על הדברים החשובים לכם ביותר.
חישבו קדימה – על מנת שתוכלו לדעת מהם הנושאים החשובים לכם שעליהם לא תרצו לוותר, חשוב להסתכל קדימה (5 שנים לפחות) ולשאול את עצמכם כיצד אתם רוצים שחייכם ייראו בעתיד. מה ייתן לכם יציבות? מה ייתן לכם ביטחון? מה יסב לכם אושר? ככל שתתעמקו בשאלות הללו תוכלו לייצר לעצמכם תשובות שינחו אתכם בבניית המטרות האישיות שלכם, ומתוכן תוכלו לדעת מהם הקווים המנחים עבורכם בתהליך הגישור.
היו כנים – חשוב מאוד שתהיו כנים לאורך כל התהליך עם עצמכם ועם המגשר. המגשר לא ישפוט אתכם, כל דבר שחשוב לכם הוא לגיטימי. ככל שתהיו יותר כנים עם עצמכם ואיתו, המגשר יוכל לסייע לכם להשיג את המטרות האמיתיות שלכם.
היזהרו מ"יועצים רעים" – תהליך הפרידה הוא אישי ואין פרידה אחת דומה לאחרת. הפעילו שיקול דעת רב כשאתם קוראים מידע ברשת, זכרו כי גוגל מציג מידע שונה לאנשים שונים (נשים וגברים רואים תוצאות שונות בגוגל), כי לסיפורי הזוועה נטייה לקפוץ למעלה וכי לכל משפחה יכולות, צרכים ומטרות שונות. אל תיבהלו מכך שאנשים אחרים עברו תהליכי גירושין קשים. אל תיקחו מהם דוגמא והתייחסו בזהירות רבה לעצות שאתם מקבלים מאלו שעברו תהליכים לוחמניים. רוב תהליכי הגירושין מתנהלים ומסתיימים באופן חיובי ומעצים עבור בני הזוג ואתם יכולים להשתייך לקבוצה הנפלאה הזאת אם רק תבחרו בכך.
בידקו לעומק "הבטחות" משפטיות – חשוב להבין שבתחום הגירושין, יש מעט מאוד חוקים מוחלטים. לרוב מדובר בפסיקות נקודתיות וכל מקרה נבחן לגופו. כאשר אתם נתקלים במישהו שמבטיח לכם שבבית המשפט תגיעו לתוצאות מסוימות – חשוב שתבקשו ממנו לראות את החוק שמבטיח זאת. מהר מאוד תגלו כי לצד הפסיקות אשר תומכות בעמדה שלכם, יש הרבה מאוד פסיקות אשר תומכות בעמדה המנוגדת. אל תהמרו על חייכם ועל חיי ילדכם. רק בתהליך הגישור השליטה היא בידיים שלכם.