איתן פוזנר מוציא לאור את ספרו הראשון, יצר הרע. בעקבות אירוע שחוותה אימו וחלקה איתו - גמלה בליבו החלטה, וידע שזה סיפור שחייב להיכתב. בראיון אישי גיליתי שאכן, השמיים הם לא גבול כשהרצון חזק כל כך. גיליתי מה מסתתר מאחורי הרומן המטלטל והמסעיר הזה, ועל הדרך הכרתי אדם מקסים ומעורר השראה.
2 צפייה בגלריה
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
(צילום: איתן פוזנר)
אשמח שתספר לי על עצמך. שמי איתן פוזנר בן 68, יליד ארד שברומניה. עליתי לישראל עם הורי וארבעת אחיי בשנת 1964. הייתי בן 11. הגענו לירושלים, חייתי שם עד לפני כ 20 שנים, ואז עברתי לגור במבשרת ציון. אני טכנאי שיניים במקצועי, ועובד מהבית.
איך כתיבה נכנסה לחייך? לפני כ- 20 שנים עברתי גירושים קשים, ואז הדחקתי את מצוקתי בכתיבת שירים. במקביל השתתפתי בסדנאות כתיבה שהסבו לי נחת רב – כך גיליתי את נפלאות הכתיבה.
מאין הגיע הרעיון לספר? בערוב ימיה, סתם יום שגרתי, ללא כל שיח מקדים, סיפרה אמי על אירוע חריג שחוותה בשבועותיה האחרונים של מלחמת העולם, בבניין מגוריהם בבודפשט, בירת הונגריה. דבריה ננעצו בתודעתי והדהדו זמן רב בראשי. חשבתי שסיפור כזה חייב מתישהו להיכתב. וזמנו הגיע לפני כ- שש וחצי שנים בזמן שהשתתפתי בסדנת כתיבה, באוניברסיטה העברית. הייתי בין תלמידים צעירים ממני, ונדהמתי מידענותם ויכולותיהם הטכנולוגיות. שיא תדהמתי הייתה כשאחת התלמידות הקריאה את עבודתה מהטלפון הנייד. הסתגרתי בבהלה והודעתי לנוגה טרבס, המנחה שלי, שאין בכוונתי להפריע לצעירים הללו, ולא אקריא או אגיש שום עבודה. אהיה סטודנט חופשי. לבסוף הרגעתי אותה בכך שגיליתי לה כי התחלתי לכתוב סיפור קצר. סיפור אמי החל להתגולל, אך חיש מהר הבנתי שהוא קצר למדי, ואז התחלתי לשוטט באינטרנט, וחיפשתי נושאים רלוונטיים. האירועים התגלגלו ותפחו כמו כדור שלג, עד שנוצר מהם רומן שלם.
2 צפייה בגלריה
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
(צילום: איתן פוזנר)
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה? במהלך הכתיבה הקושי היחידי שנתקלתי בו הוא מהירות ההקלדה באצבע אחת, לעומת מהירות ובהירות הדברים, אותם ראיתי בעיני רוחי. נדמה לי כאילו הנושא ריחף תמיד סביבי בחלל, ועליי היה רק להזדרז, ללכוד אותם ולהספיק להקליד מהר לפני שיחמקו ממני.
מה המסר שלך לקוראים? המסר שלי לקוראים הם בכמה מישורים. הראשון בהם הוא: הפנמה כי "יצר לב האדם רע מנעוריו", על כן משימת חיינו היא "לכבוש אותו" על ידי חינוך ולימוד בלתי פוסק, לטפח ללא הרף את היצר הטוב, לעודד אותו ולתגמל בהתאם. אחת הדרכים העיקריות היא לדעת את עובדות העבר, להפנים, וללמוד מהם לגבי העתיד. לדעת כי האויב אורב תמיד. ישנם עוד מסרים חשובים, אותם אני משאיר להבנת הקוראים.
האם אתה עובד על משהו חדש בימים אלו? בימים אלה אני עוסק במאמצים "להעיף את העפיפון" הנוכחי עד שיתייצב בבטחה על הזרמים הנכונים, וכבר בוער בי הרצון להקליד (באצבע אחת) את הרומן הבא. רעיונות יש ובמקביל להמשיך להמציא ולאייר ספרי ילדים עבור הנכדים, ישנם כבר 11 ספרים מתוקים.
יצר הרע הוא רומן היסטורי, הולם כסערת ברקים ומעורר התפעלות, שלוקח את הקוראים למסע בזמן, דרך עלילה פתלתלה וייחודית. "יצר הרע"- איתן פוזנר הוצאת צמרת, 2021 לרכישה בחנויות הפרים ובאתר NETBOOK