אין מה להגיד: הכורדים יכולים להיות מלאים בגאוות יחידה. פסטיבל האוכל המסורתי דאג להזכיר לאורחיו שמלבד כדורי הבשר העטופים בצק ומרק, לבני העדה יש עושר של מוזיקה מצוינת, ריקודים ושמחת חיים. אלפי המבקרים שהגיעו ביום שלישי למבשרת ציון לפסטיבל הקובה השני, שנערך בחסות המועצה במגרש הכדורגל, הצביעו ברגליים ואמרו כן לקובה. היו שם צברים, אתיופים, רוסים, וגם השכנים מעין נקובא ואבו־גוש, שהגיעו לטעום מהמאכל שמזמן הצליח להפוך לחלק בלתי נפרד מהתפריט הישראלי.
הקובה נערם על הצלחות, אומני העדה הכורדית - אבנר זקן ורונן יונה - הופיעו לפני ההמונים וגם תחרות הקובה המסורתית לא איכזבה.
הקובה הרוסי הראשון
ואכן לשם הקובה התכנסנו. אז מה היה לנו? 19 דוכנים, 16,000 כדורים ושני דוכנים שזכו בתואר הנכסף. בין המתמודדים בתחרות פגשנו את לידור, בן 18 בלבד מקרית יובל שמכין קובה מאז שהוא זוכר את עצמו. לתחרות נרשם עם אימו, ולדבריו הקהל לא הפסיק לפרגן לקובה חמוסטה והסלק אדום שהכין. "אנשים הלכו וחזרו למנה נוספת", סיפר בהתרגשות. הלל בן השלוש נצפה ברגע של נחת כשאמא נעמה דואגת להביא את הכף עד לפיו. "הקובה פה טעים", הוא אומר, "אבל של סבתא יותר", הוא מעיד בכנות חיננית.
"קובה זה הדבר הראשון שאכלתי בארץ", מספרת אירנה, שעלתה לישראל לפני 12 שנים ומאז הספיקה להינשא לבן העדה הכורדית. "היום אני כבר מומחית. אולי בשנה הבאה אהיה הרוסייה הראשונה שזוכה בתחרות הקובה", הוסיפה בבדיחות.
והזוכה הוא, הם
אחת המתמודדות החזקות במיוחד בתחרות, אתי פנחס, הזוכה במקום השני בפסטיבל אשתקד, הגיעה שוב כדי להילחם על התואר שבו כמעט זכתה בשנה שעברה. "אצלי קובה זה סיפור חיים", היא מספרת. "לאבא שלי היתה מסעדה אמיתית בשוק העיראקי של פעם. משם למדתי להכין קובה". בשנה שעברה כמעט ניצחה עם המתכון של אביה, והשנה החליטה לשנות. על המתכון החדש היא שומרת בסוד אך לדבריה הקהל מראה אהבה.
לאחר המתנה ארוכה הגיעו התוצאות: במקום השני זכתה אתי פנחסי, שלמרות השינוי במתכון, פעם נוספת הקובה שלה היה מצוין, אך לא מספיק. פנחסי הכינה קובה דלעת ממולאת בבשר סיסקה חריף וברוטב מתקתק.
חמשת שופטים, ביניהם שף אבירם חיוקה ושף נדב אלבז מקפה רימון, בדקו את מרקם הקובה, העובי והיחס בין הבשר לבצק והצורה. אגב, ועל בשר סיסקה העניקו נקודות נוספות.
1 צפייה בגלריה
הקובה של איתי יששכר. צילום: נופר רומי
הקובה של איתי יששכר. צילום: נופר רומי
הקובה של איתי יששכר. צילום: נופר רומי
תוצאות המקום הראשון הצליחו להפתיע את כולם. ראשית כי היה תיקו ושנית כי כל הזוכים הם גברים: איתי יששכר, הזוכה מהשנה שעברה שהכין קובה סלק אדום מתקתק עם רוטב סמיך, והאחים זיו ומיקי דוד. וכך, למרות התדמית שהנשים הן אלה שמגלגלות קובה, הצליחו הגברים, בפעם השנייה ברציפות, להוכיח שאומנות הגלגול היא נחלת כל המינים.