מאז ימי התנ"ך, היתה ירושלים תמיד במוקד השירה העברית. משוררי תהילים, גולי בבל ומשוררי ימי הביניים נשאו אליה עיניים ושוררו לה שירי תפילה, כמיהה ותהילה. גם בעת החדשה המשיכו משוררים לכתוב על ירושלים שירים ופזמונים. ב'סיורי מסה' של מוזיאון מגדל דוד אתם מוזמנים לצאת בעקבות משוררים שירושלים כבשה את ליבם והפכה לחלק מיצירתם.
הטור הירושלמי - סיור בירושלים בעקבות 'הטור השביעי' של נתן אלתרמן
במשך 24 שנים פרסם נתן אלתרמן את 'הטור השביעי' בעיתון 'דבר'. המדור הביקורתי ליווה במשך השנים את המאורעות הגדולים שהתרחשו בארץ, ושירי הטור קובצו גם בסדרת ספרים בשם זהה. נסייר ברחובות ירושלים בעקבות הטורים הירושלמים של אלתרמן, נתוודע לאירועים ידועים יותר ופחות, נשמע את דעתו של אלתרמן על אודות האירועים השונים, ונגלה כי גם ירושלים – "בכל זאת יש בה משהו" אלתרמני. שישי, 8.3, שעה 10:00. מדריכה: ענת הופמן.
2 צפייה בגלריה
נתן אלתרמן. צילום: משה מילנר, לע"מ
נתן אלתרמן. צילום: משה מילנר, לע"מ
נתן אלתרמן. צילום: משה מילנר, לע"מ
לאהוב בירושלים - סיור בעקבות המשורר הירושלמי יהודה עמיחי
יהודה עמיחי, כדבריו, "השתמש בחלק קטן מן המילים שבמילון", אך היטיב לבטא את החוויות האנושיות של המדינה למודת המלחמות הכמהה לשלום. נסייר בעקבות הסופר והמשורר המופלא שכתב שירים כה רבים על העיר. נבקר בשכונות ירושלמיות ובהן המושבה הגרמנית, אבו תור וימין משה שהיו רקע לסיפור חייו, שירתו וספריו. ננסה לפענח את סוד קסמו שהפך אותו למשורר של כולם ונאזין לשיריו היפים. שישי, 29.3, שעה 10:00. מדריכה: נורית בזל.
חיים שכאלה - סיור בעקבות חיים גורי בירושלים
חיים גורי, ממשוררי דור תש"ח, ליווה את קורות מדינת ישראל במהלך 70 שנותיה הראשונות. זהו סיור בעקבות תחנות בזמן, במרחב ובתודעה הישראליים: ימיו של גורי בפלמ"ח, פועלו בעיתונות, עשייתו הציבורית והפוליטית, יצירתו המשתרעת על פני עשרות שנים, וכמובן כתיבתו שחלקים ממנה הפכו לנכסי צאן ברזל בחברה הישראלית. שישי, 5.4, שעה 10:00. מדריכה: ענת הופמן.
משוררות גדולות ברחביה - סיור בעקבות ארבע משוררות ירושלמיות
סיור בשכונת רחביה בעקבות ארבע משוררות: לאה גולדברג, מרים ילן-שטקליס, זלדה ואלזה לסקר-שילר. לארבעתן הרבה מן המשותף - הן התגוררו בירושלים לאורך השנים, ארבעתן יצרו בעיר וחלקן גם ציירו בה, וכולן השפיעו על התרבות הישראלית. נספר את סיפור חייהן של המשוררות, נכיר את יצירתן דרך השירים שכתבו ובאמצעות קטעי קריאה וקטעי משחק. שישי, 12.4, שעה 10:00. מדריכה: טלי בצלאל-שושני.
2 צפייה בגלריה
לאה גולדברג. צילום: כהן פריץ, לע"מ
לאה גולדברג. צילום: כהן פריץ, לע"מ
לאה גולדברג. צילום: כהן פריץ, לע"מ
משך הסיורים כ-3 שעות. מחיר: 90 שקלים למבוגר, 80 שקלים לאזרח ותיק וסטודנט. לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים לחץ כאן.