"זה קודם כל סיפור אהבה לפני שזה סרט פוליטי", אומרת בחיוך מריאנה בר (68), תושבת העיר, שתיעדה רומן סודי שהחל בירושלים בשנות ה־30 של המאה שעברה בין איש עסקים פלסטיני לצעירה מבית חרדי.
1 צפייה בגלריה
תאופיק וחיה. הוא נקבר בארה"ב והיא בירושלים
תאופיק וחיה. הוא נקבר בארה"ב והיא בירושלים
תאופיק וחיה. הוא נקבר בארה"ב והיא בירושלים
(צילום: פרטי)
באותה תקופה התגורר בעיר תאופיק חנניה, איש עסקים מהאריסטוקרטיה הערבית, שהחזיק בבעלותו חנות צילום ברחוב יפו. כחובב אומנות הוא תמך בפסל והצייר פנחס ליטבינובסקי, שפעל בעיר באותן שנים, ולימים אף זכה בפרס ישראל לציור. האומן הצעיר הכיר לתאופיק את חיה שרייבר, שניהלה גן ילדים בעיר העתיקה. היא אומנם גדלה בבית חרדי, אבל חיי החברה קסמו לה, ובין השניים נרקם סיפור אהבה, שהתנהל בסתר לאורך שנות ה־30. בסופי שבוע היא היתה מתארחת בדירתו, במקום שבו שוכן כיום רחוב טשרניחובסקי, אבל באותם ימים זה היה הבית היחיד באזור.
מדי פעם הוא מסתנן בחשאי לדירתה ברחוב מימון ברחביה. סיפור האהבה נקטע עם פרוץ מלחמת השחרור - תאופיק נמלט לקפריסין, וכאשר חזר גילה שכמו במקרה של שאר הפליטים, כל רכושו עבר לרשות מדינת ישראל הצעירה. הוא שקע בדיכאון, אך בהמשך ניסה לשקם את עצמו ואף החל ללמוד עברית באולפן. אבל היחס המנוכר שזכה לו כערבי גרם לו לעזוב את המדינה בשנות ה־60 ולנסוע לפלורידה שבארה"ב. חיה נסעה בעקבותיו, התקשתה להתאקלם וחזרה לארץ.
אחרי מספר שנים הגעגועים ניצחו והיא שבה לפלורידה. בסופו של דבר, אחרי ארבעה עשורים של אהבה, פרידות וחיבור מחדש, הם החליטו להתחתן. ב־1971, תקופה לא ארוכה לאחר שנישאו, הם חלו בסרטן. כעבור זמן קצר יחסית הוא נפטר ונקבר בארה"ב. חיה, שחזרה לארץ, הלכה לעולמו חודש בלבד לאחר מכן ונקברה בירושלים.

סוד בדייט הראשון

מריאנה בר, תושבת ירושלים, שכל חייה עסקה בתרגום, החליטה בגיל 68 ליצור את הסרט הראשון שלה ולקרוא לו 'מוות פרטי'. "אין לי ניסיון מעשי בקולנוע מלבד העובדה שאני חובבת קולנוע מושבעת ויש לי אחות וחברה שעוסקות בכך", היא מודה בכנות, "אבל הסיפור שהתכוונתי לעשות עליו את הסרט היה חשוב מדי וקרוב אלי מדי מכדי שלא אטפל בו ואביא אותו לידיעת הקהל הרחב".
מי שחשף בפני בר את סיפור האהבה הסודי הזה הוא בן זוגה, גרשון בן שחר, לשעבר נשיא האוניברסיטה הפתוחה ודיקן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית. "הוא אחיינה של חיה שרייבר וסיפר לי את זה בפגישה הראשונה שלנו", נזכרת בר, "וכשהיכרתי אותו ואת המשפחה טוב יותר מאוחר יותר, הבנתי כמה הסיפור הזה משמעותי במשפחה שלהם והגיע זמן שיכירו אותו כולם".

"הכל התהפך אחרי 48"

בסרט שיצרה בר מתארים בני משפחה וחברים את סיפורם של בני הזוג, והוא כולל גם קטעי ארכיון נדירים וגם ניתוח של התקופה על ידי שני היסטוריונים - דני רובינשטיין ופרופ' מוסטפא כבהא, שמציגים את הנרטיב הפלסטיני לימים שבהם הוקמה מדינת ישראל, דרך עיניו של איש עסקים ערבי בירושלים שאיבד את כל עולמו.
"אחד הגיבורים הוא ערבי פלסטיני, אז הבאתי דברים מנקודת מבטו", מסבירה בר. "גיליתי דברים שונים ממה שסיפרו לנו תמיד. שפעם יהודים וערבים חיו יחד ושיתפו פעולה. רציתי להבין כיצד זה התהפך אצל הערבים. גם אצלם היתה תקווה לעתיד טוב יותר, אבל הכל התהפך לאחר 1948".
איך ימנים יגיבו לסרט?
"עשיתי הקרנות לחברים וכמה מהם מאוד ימניים והסרט מאוד ריגש אותם. אחד מהם אפילו אמר לי שלא ידע על חוק נכסי נפקדים מ־1950, שהוא חוק המקנה למדינת ישראל את נכסיהם של מי שעזבו אותה, מה שאיפשר השתלטות של יהודים על בתיהם של הערבים שברחו מכאן, כמו על בתיו של תאופיק".
על העובדה שיצירת הסרט ארכה עשר שנים היא אומרת: "זה לא היה פשוט אבל בהחלט היה שווה את זה. היו המון רגעי משבר, אבל עזרו לי המון אנשים טובים. לא בטוח שהייתי עושה את זה אם הייתי יודעת שזה כזה מסובך ותלוי בכל כך הרבה גורמים".

אירוע בצפייה ישירה

בשל הגבלות הקורונה, בסינמטק ירושלים החליטו לקיים את פסטיבל הקולנוע היהודי ה־22 בצפייה ישירה. באירוע (שייפתח ביום רביעי, 11 בנובמבר, ויסתיים ב־22 בנובמבר) יוקרנו סרטים שדנים בזהות יהודית, שואה, החיים העכשוויים בישראל ובגולה, היחסים בין היהדות לדתות אחרות ועוד.
נוסף על הסרט 'מוות פרטי', שיצרה מריאנה בר, יוקרנו מספר סרטים תיעודיים בינלאומיים, ובהם 'לקדש את השקט' - על תפקיד הוותיקן במהלך מלחמת העולם, 'השיעור' - על מערכת החינוך בגרמניה הנאצית והשפעתה אז והיום. 'המרגלות' מביא את סיפורן האמיתי של גיבורות בריטניה במלחמת העולם השנייה, ו'הצייר' מתעד את מסעו של רומן לפשין ואת החיפוש אחרי אלפי יצירות אומנות של סבו שנעלמו במהלך חייו.
כמו כן יוקרנו גם סרטים על הוגים ואושיות מהעולם היהודי: מ'אלברט אינשטיין : מהפכן' ועד 'רות' - סרט תיעודי חדש שמתמקד בפרשנות המשפטית לחוקה האמריקאית, שנותנת השופטת היהודייה רות גינצבורג שהלכה לעולמה לאחרונה. לרגל 25 שנה לסרט 'שחור', תיערך הקרנת בכורה לרסטורציה ולעותק הדיגיטלי של היצירה, וחנה אזולאי הספרי, שכיכבה בו, תשתתף בפאנל על הנושא.