בימים אלה יוצאת חברת מבט"י, בעלת מכוני טיהור השפכים של העיר ירושלים רבתי, במבצע הסברה רחב היקף בו מבקשים עובדי ומנהלי החברה מהציבור בירושלים והסביבה, לחדול את השלכת מגבוני הניר והבד הלחים אל מערכת הביוב בשל הנזק האקולוגי הקשה שזריקתם מסבה למערכת הביוב העירונית ולמערכות טיהור השפכים.
במרכז קמפיין ההסברה עומד סרטון המגיש סיפור דמיוני אשר ממחיש את הסכנה שמייצרים המגבונים ובסופו מוצג מסר מודגש לכל הציבור - זריקת המגבונים הלחים, הן מגבוני הבד והן מגבוני ניר הטואלט הלח, חייבת להיות לפחים.
חברת מבט"י היא הבעלים והמפעילה של שלושת המכונים לטהור שפכים (מט"ש) המשמשים את ירושלים רבתי : מט"ש שורק ע"ש עוזי וכסלר, מט"ש הר חומה ומט"ש אוג ע"ש נח כנרתי. בנוסף להפקת הסרט מבט"י מקדמת מסע הסברה בו היא מבקשת לרתום את הציבור בירושלים למאמץ של השמירה על איכות הסביבה.
בשנים האחרונות חלה עליה דרמתית בשימוש של הציבור במגבוני בד וניר לחים, זריקתם לאסלה גורמת נזק אקולוגי וכן נזק למערכת הביוב העירונית ולמערכת טיהור השפכים.
אבי בלשניקוב יו"ר מבט"י: "אנו מבקשים לרתום את תושבי ירושלים למאמץ כדי לקדם את איכות הסביבה והקיימות בחיי היום יום של הקהילות השונות בעיר ירושלים".
המגבונים אשר זורמים במערכת הביוב מתאחדים לגושים בתוך הצינורות השונים ובעצם הופכים להיות חסמים ענקיים לזרימת הביוב דבר הגורם לסתימות ולנזקים במערכת הביוב הכללית. בנוסף, אל מכוני הטיהור מגיעים אלפי טונות של מגבונים הסותמים את המערכת וגורמים לעצירת התהליכים של טיהור השפכים. מדובר בתהליכים שפוגעים במערכת כולה ועולים מיליוני שקלים.
כך למשל בשנת 2018 פונו משלושת מכוני הטיהור של ירושלים כ – 2,300 טונות של מגבונים. זה המקום להדגיש כי כמות המגבונים בביוב ובמכוני הטהור נמצאת לאורך השנים בעליה משמעותית ונראה כי הכמות גדלה בעשור האחרון בלמעלה מ 50%. בתקופה זו כמות הפינויים של המגבונים המגיעים למכוני טיהור השפכים הוכפלה.
הנזק למכוני הטהור גדל בעשרות מונים בימי גשם ובימים של שיאי ספיקה, בהם גובר קצב זרימת השפכים בצנורות הביוב. קצב הזרימה האדיר אוסף את גושי המגבונים שנתקעו בצנרת ומוליך אותם בעוצמה אל מכוני טיהור השפכים. בימים אלה עוצמת הנזק גדולה עשרת מונים ועובדי מכוני הטיהור עובדים מסביב לשעון כדי להצליח להתמודד באופן המקצועי ביותר עם המפגעים השונים. בשנת 2018 כ-60% אחוז מאירועי סתימות ופיצוצים בצינורות הביוב של ירושלים נגרמו ממגבונים.
המים המטוהרים (הנקראים קולחין) ממכוני חברת מבט"י מושבים אל הטבע במספר אופנים :
  1. השקיית הגינות העירוניות בירושלים – מזוהים באמצעות הצנרת הסגולה.
  2. השקיית מטעי תמרים בכל אזור הבקעה. בעתיד מתוכננים חלק מהקולחין להשקות מטעי תמרים של חקלאים פלשתינים באזור זה.
  3. השקיה חקלאית באזור המועצה האזורית מטה יהודה.