על פי הערכות הביטוח הלאומי בכל שנה מצטרפים כ-70 אלף איש לאוכלוסיית הפנסיונרים. היציאה לפנסיה מגלמת בתוכה שינויים אדירים בכל הנוגע לאורח החיים. פרט לשינויים אלה אתם צפויים לחוות שינוי משמעותי ברמת ההכנסה שלכם, אם אתם תוהים מה אני אקבל כשאגיע לגיל הפרישה? המשיכו לקרוא.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: 123rf
אילוסטרציה. צילום: 123rf
אילוסטרציה. צילום: 123rf
קצבת הפנסיה
השינוי הגדול ביותר ברמת ההכנסה נובע מגובה קצבת הפנסיה שלכם. ככל שהחיסכון שלכם לאורך השנים היה גדול יותר, כך הקצבה החודשית שלכם ממנה תהיה גבוהה יותר ותשקף ירידה פחותה ברמת ההכנסה החודשית שלכם.
עובדים רבים מגיעים לגיל הפנסיה ומגלים שלמרות שנהגו להפקיד מדי חודש חלק לא קטן מהמשכורת לקרן הפנסיה, הקצבה החודשית שלהם תהא נמוכה משמעותית מהמשכורת החודשית. יש כמה סיבות שמובילות למצב הזה.
הראשונה היא תחילת חיסכון לפנסיה בגיל מאוחר יחסית, עובד שהתחיל לעבוד בעבודה מסודרת בגיל מאוחר הוא עובד שמתחיל את החיסכון הפנסיוני בפיגור. הוא צובר סכום נמוך יותר בקרן ובצל זאת נהנה מקצבה נמוכה יותר.
הסיבה השנייה היא רכיבים לא פנסיונים במשכורת, ישנם רכיבים בשכר שהמעסיקים מעדיפים לכלול תחת סעיף תוספות. הם עושים זאת כדי להימנע מהגדלת ההפרשה לפנסיה. רכיבים אלה יכולים להיות למשל תשלומים כמו שעות נוספות או תשלומים על הישגים.
עובדים אלה אולי מרוויחים משכורת יפה, אולם המשכורת הקובעת לפנסיה שלהם נמוכה משמעותית מהמשכורת החודשית. אם אתם נמצאים באוכלוסייה זאת, כדאי לפנות למעסיק ולבקש ממנו לכלול לפחות חלק מהתוספות כרכיב שכר פנסיוני ובכל מקרה כדאי להגדיל את ההפרשה שלכם לקרן הפנסיה כדי לפצות על ההפרשה הנמוכה מצד המעסיק.
קצבת זקנה
פרט לקצבה החודשית, היוצאים לפנסיה זכאים לקבל מגיל 67 או 62 אצל נשים גם קצבת זקנה. קצבה זאת משולמת על ידי המדינה והיא עומדת כיום על 1,554 שקלים ליחיד ו-2,335 שקלים לזוג. פרט לקצבה הבסיסית, המדינה מעבירה סכום גבוה יותר לעובדים עם ותק בעבודה, כ-2% על כל שנת עבודה בתשע השנים שלפני היציאה לפנסיה.
מקצבת הזקנה יש ניכוי מס בריאות בגובה 199 שקלים, כאשר זכאים שממשיכים לעבוד יכולים לפנות למעסיק כדי למנוע תשלום כפול ובכך להגדיל את המשכורת שלהם.
קבלת הקצבה תלויה במבחן הכנסה עד גיל 70, כך מי שהגיע לגיל פנסיה והמשיך לעבוד ומשכורתו גבוהה מ-9,228 שקלים לא זכאי לקבלת קצבת זקנה. חשוב לציין שהביטוח הלאומי עושה הבחנה בין הכנסה מעבודה לבין הכנסה שאינה מעבודה, כך קצבת הפנסיה נחשבת להכנסה שאינה מעבודה ולכן מבחן ההכנסה שלה הוא אחר.
כדי לקבל קצבת זקנה, ההכנסה שאינה מעבודה צריכה להיות נמוכה מ-20,520 שקלים. בגיל 70 מבחן ההכנסה בטל וכל אזרח ותיק זכאי לקבל את הקצבה ללא תלות ברמת ההכנסה החודשית שלו.
יציאה לפנסיה מהווה שינוי משמעותי בחיים. כדי להצליח לעבור אותו בהצלחה, חשוב להקדים ולטפל בכל נושא החיסכון הפנסיוני, הגעה לגיל הפנסיה עם קצבה מכובדת הופכת את המעבר לקל ומוצלח בהרבה.