תהליך קבלת החלטות שונה מאדם לאדם. יהיו כאלה שיודעים לקבל החלטה מהירה וכאלה שייקח להם זמן רב עד שזה יקרה. גם בביצוע ההחלטה - יהיו מאוד ישומיים ויהיו את הדחיינים.
בגיל המבוגר אופן קבלת ההחלטות שונה ביחס לגילאים צעירים. יש פחות ספונטניות, יותר התעמקות וצורך להבין את התהליך והמשמעויות וגם פחד מהתוצאות.הרבה פעמים החלטות של אנשים מבוגרים “תלויות” בעזרה או הסכמה של הדור הצעיר יותר- מה שיכול למנוע עיכוב ויישום של קבלת החלטה.
יחד עם כל זה, לאדם, יהיה גילו אשר יהיה, יש צרכים ורצונות, יש אמונות ומחשבות וקבלת החלטות היא חלק ממארג החיים שלנו. הגיל איננו מדרגה ממנה נגמרת אפשרות זו. אז, עם המורכבויות, איך בכל זאת נקבל החלטה שבסוף הדרך גם נפעל ונפעיל אותה?
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
הגדרת ההחלטה
תשאלו את עצמכם שאלות בנושא ותעלו כמה שיותר אופציות חשיבה. למשל: ללכת לפעילות של בני הגיל המבוגר באיזור מגורי. אם כן - לאיזו פעילות ולאיזו לא. שעות בהן הייתי רוצה לצאת מהבית לפעילות.פעילות דינמית או פסיבית, נשים או גברים או מעורב? קרוב לבית או שאפשר גם לנסוע? ו
הגדרת המטרה
היציאה לפעילות עם בני גילי יכולה להעשיר אותי מבחינה חברתית, לתת לי מקום לביטוי, להפחית את תחושת השייכות שלי בשעות מסויימות, חברים שלי שם וזו הזדמנות טובה להפגש ועוד ועוד.
ההשלכות
מה ידרש ממני על מנת להגיע למפגש? האם אצטרך להעזר בהסעה? ילדיי? נכדיי? חברה או שכנה? האם אצטרך לוותר על תוכנית טלויזיה שאני מאוד אוהבת בשעה הזו או אולי על ביקור המשפחה?
השלב הזה חשוב מאוד בשביל שלב היישום. אם נצליח לבנות הסתכלות שמעודדת את הרווח בהחלטה והמחיר יהיה מאוזן- הדרך שלנו להצליח תהיה גבוהה יותר. אם נראה שהמחיר שאנחנו משלמים על ההחלטה לצאת למפגשים איננה בהלימה עם שאר סדר יומי - ההחלטה וביצועה לא ישרדו הרבה זמן.
אורך רוח
היום אנחנו מצפים לתוצאות מידיות. יש בנו תקווה שהמשוב יהיה כאן ועכשיו ונוכל לצאת בתחושת מלאות של השלבים הראשונים לקבלת ההחלטה.
למשל, אחת מההנחות שלי היא לצאת למפגשים כאלו על מנת להכיר אנשים חדשים ולא להרגיש לבד. היכרות לוקחת זמן, יכול להיות שדווקא בפעמים הראשונות התחושה תהיה שלבדידות כי כולם מכירים ורק אני חדש, אולי לכולם יש איזשהו מכנה משותף שטרם התחברתי אליו- פה נכנס אורך הרוח. סבלנות. דברים קורים בקצב שלהם, אנחנו רק צריכים להיות שם לאורך הדרך.
השלכות
אם היום אני מקבל החלטה לצאת למפגשים כאלו יכולה להיות לכך השפעה על סדר היום שלי, השפעה על מעגלי החברויות שלי, אולי גם השפעה על החלטות נוספות שיתקבלו במהלך הדרך בעקבות אותה החלטה ראשונה. החלטה אחת תמיד תביא להחלטות חדשות ונוספות. חשוב להשאר פתוח וקשוב הן למה שקורה מסביב ובעיקר למה שקורה בתוכינו.
תמיד לבדוק את השלבים ומה שלא מתאים - פשוט לא לעשות! גם החלטה של לא לקבל כרגע החלטה זה בסדר גמור, אם מבינים את כל שלבי אופן קבלת ההחלטה. יש המון החלטות שטבועות בנו באופן שאינו מצריך חשיבה כלל ויש החלטות שעל מנת לבחור אנחנו צריכים לפנות זמן ושקט על מנת להגיע למחוז חפצינו. בהתחלה זה ייראה מאולץ אך לאט לאט זה יהיה מודל מובנה בתוך תהליך קבלת ההחלטות שלנו. בהצלחה.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313