"אין רע בלי טוב ואין טוב בלי רע".
הכלל החשוב הזה חל גם על משבר הקורונה, שמלווה אותנו כבר כמעט שנה. אחד הדברים הטובים שיצאו ממנו הוא ההכרה בחשיבותם של שטחי טבע פתוחים ליד הבית.
במסגרת רדיוס היציאה מהבית - של עד 100 מטר בסגר הראשון, ועד קילומטר בסגר השני - למדנו להכיר עד כמה גדולה חשיבותם של מרחבים פתוחים ליד הבית.
3 צפייה בגלריה
להציל את הטבע העירוני
להציל את הטבע העירוני
להציל את הטבע העירוני
(צילום: shutterstock)
פתאום נעשינו מודעים לצמחייה שברחוב, לציוץ הציפורים ולמעוף הדבורים. התפנינו לשים לב למופעי הטבע שסביבנו. לטבע העירוני, כך גילינו, יש תרומה רבה לאיכות החיים, לנשימה ולנשמה.
לטבע העירוני יש גם חשיבות עצומה בשמירת המגוון הביולוגי: אותם מיליוני צורות חיים שמתגוררות כאן לצידנו – בעלי חיים ביבשה, בים ובאוויר וצמחים ועצים למיניהם.
בלי המגוון הביולוגי הזה אנו נדונים להכחדה. אנחנו תלויים בו לגמרי כדי לספק לעצמנו חמצן לנשימה, מים נקיים לשתייה ומזון לאכילה. בלי חרקים ודבורים אין כמעט האבקה של פירות וירקות. בלי אלמוגים בים אין כמעט דגים. בלי היערות נפסקים הגשמים.
3 צפייה בגלריה
מיליוני צורות חיים שמתגוררות כאן לצידנו
מיליוני צורות חיים שמתגוררות כאן לצידנו
מיליוני צורות חיים שמתגוררות כאן לצידנו
(צילום: shutterstock)
המגוון הביולוגי נמצא בסכנה קיומית קשה בגלל בני האדם: הם בונים ערים על שטחים פתוחים, כורתים יערות, מגדלים בקר למטרות מסחר וצדים את אחרוני בעלי החיים והדגים. למעשה, מתוך כשמונה מילוני צורות חיים שמעריכים שקיימות על פני כדור הארץ, כמיליון (!) נמצאות בסכנת הכחדה על ידי האדם.
דו"חות המומחים של האו"ם מזהירים שהרס הטבע שאנו גורמים מציב אותנו "בצומת דרכים" ביחסינו לסביבה הטבעית. אם נמשיך בקצב ובכיוון הזה, אנו מסכנים הלכה למעשה את המשך קיומנו.
לכל מה שמתרחש בעיר שלכם יש השלכה כבירה על הגנת הצומח והחי – ומכאן גם על חייכם.
יש דברים שצריכים להיפסק מיד – ודברים שחייבים לבצע למען השמירה על הטבע העירוני וחיזוקו:
לעצור את הבטון
הדבר הראשון: להימנע מבניית בתים, כבישים ותשתיות בשטחי טבע. למרות שמדובר בצעד מובן אליו, במרבית המקרים הוא אינו מכובד ואלפי מטרים רבועים של טבע ירוק מתכסים בבטון ובזפת.
לחדול מההרעלה
רשויות רבות עושות שימוש נרחב בקוטלי עשבים. מדובר בחומרים רעילים ביותר שקוטלים כל צמח בר העומד בדרכם, מחלחלים למי התהום ונסחפים לנחלים ולים, רק כדי להמשיך ולהזיק. חשוב להבין: צמחיית בר בעיר איננה בעיה, להפך, היא נכס! היא זו שמאפשרת לעולם שלם של חרקים, פרפרים, דבורים, לטאות, זיקיות, קיפודים, צבים ושאר בעלי חיים להתקיים בעיר. כשמשמידים אותה – מעלימים עולמות שלמים!
3 צפייה בגלריה
פתאום נעשינו מודעים לצמחייה שברחוב, לציוץ הציפורים ולמעוף הדבורים
פתאום נעשינו מודעים לצמחייה שברחוב, לציוץ הציפורים ולמעוף הדבורים
פתאום נעשינו מודעים לצמחייה שברחוב, לציוץ הציפורים ולמעוף הדבורים
(צילום: shutterstock)
להפסיק לכרות עצים
לא רק שמוכרחים להפסיק לכרות את העצים שמספקים לנו צל, יופי ואיזון של טמפרטורה, אלא צריך לנטוע נוספים, בשילוב צמחיה. כל אלה מביאים לסביבת החיים המיידית שלנו פרחי צוף, דבורים וחרקים, פירות, נוי, צל ברחובות ושילוב מושלם של תועלות בין האדם והטבע.
לעבור לגינון אקולוגי
גינון אקולוגי יכול לחסוך לעיריות סכומי עתק. תקציבים מופנים היום ללא כל צורך לגיזום אינטנסיבי של הצומח העירוני ולהחלפה תכופה של צמחים חד עונתיים. גיזום עדין של הצמחייה מאפשר צימוח משמעותי והתפתחות פרחים ופירות לטובת האדם ובעלי החיים.
לעזור לטבע
צעדים נוספים שמשדרגים את איכות החיים בעיר היא יצירת בריכות חורף ומקווי מים שמושכים דו-חיים וציפורים ומוסיפים עניין רב בערים, וגם עידוד קינון של עופות על ידי הצבת תיבות קינון.
דמיינו שאתם חיים בעיר בה ניתן לשמוע ציפורים ולראות פרפרים צבעוניים בין פרחי הבר.
דמיינו שאתם יושבים על שפת בריכת טבע עירונית עם הילדים והנכדים ומשתאים מהראשנים שכבר מפתחים רגליים.
ולא, זה לא צריך להישאר בדמיון: זו מציאות שניתן לבצע בקלות יחסית ואף תחסוך לעיריות תקציבי עתק. תחשבו על זה.
גדעון בכר, שגריר, שליח מיוחד לשינויי אקלים וקיימות, משרד החוץ. פעיל איכות סביבה ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה