באמצע חודש פברואר החלו להשתנות החיים במדינת ישראל, עם הדיווחים מספינת הקורונה ביפן. בתחילת חודש מרץ 2020 זה כבר היה נראה אחרת — מסיבות פורים בוטלו, הלימודים בוטלו ולאחר מכן נסגרו חדרי הכושר, המסעדות ובתי קפה. החיים בירושלים השתנו, וכך זה נראה, שלב אחר שלב.

20.02: תושב מבשרת ציון ששהה בספינת הקורונה ביפן נדבק בנגיף
אחד מקבוצת הנוסעים הישראליים, שמעון דהן ממבשרת ציון, נדבק בנגיף למרות תנאי הבידוד שנכפו עליהם באונייה "דיימונד פרינסס" שעגנה לחופי יפן. "מתסכל אותי להיות בבידוד כשאין לי שום סימנים חיצוניים לקורונה"., אמר בראיון למיינט. שמעון העיד כי הוא מרגיש טוב וכי אין לו חום.
10 צפייה בגלריה
ספינת הקורונה
ספינת הקורונה
ספינת הקורונה
(צילום: Getty Images)
22.02: קבוצת תיירים שנדבקו בקורונה ביקרה בירושלים
בפעם הראשונה, תיירים דרום קוריאניים שביקרו בירושלים בין היתר בהר הזיתים ובשכונת עין כרם, התגלו חיוביים לנגיף הקורונה. משרד הבריאות הנחה את התושבים כי מי ששהה בקרבתם במרחק של פחות משני מטרים ולמשך 15 דקות צריך להיכנס בידוד למשך 14 יום.
04.03: תושב אזור ירושלים שנדבק בספינת הקורונה החלים מהנגיף
שמעון דהן ששהה על ספינת הקורונה ביפן ונכנס לבידוד, השתחרר מבית החולים שיבא. מהמשפחה נמסר כי "שמעון התעדכן ע״י רופאיו בשיבא שהוא לא יכול להידבק ולא יוכל להדביק אף אחד".
05.03: ביטול מרתון ירושלים; תושב מזרח העיר חלה בקורונה
התיירת חזרה לביתה בניו יורק שם אובחנה כחולה בנגיף. משרד הבריאות פרסם את המקומות בהן שהתה - קניון ממילא, קינג ג'ורג' מדרחוב בן יהודה, מתחם התחנה, קניון הדר בתלפיות ועוד. עובדים במקומות בהם שהתה ותושבים נוספים ששהו במקומות ובזמנים שצוינו נכנסו לבידוד ביתי למשך 14 יום.
10 צפייה בגלריה
מרתון ירושלים
מרתון ירושלים
מרתון ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עיריית ירושלים הודיע כי תדחה את מרתון ירושלים ה-10 בעקבות הנחיות משרד הבריאות. "דבר לא יעצור את הריצה קדימה של ירושלים והמרתון יתקיים. כרגע הוא מיועד לאוקטובר הקרוב. אחרי החגים. במקביל אנחנו בוחנים עם גורמי הרפואה והביטחון את אירועי חג הפורים בבירה", אמר ראש העירייה.
החולה ה-16: תושב מזרח ירושלים נדבק בנגיף הקורונה. נהג האוטובוס של קבוצת הצליינים, תושב מזרח העיר (38), התגלה חיובי לנגיף ואושפז בבית החולים פוריה בטבריה. לאחר שלושה ימים חלה התדרדרות במצבו בבית החולים. בהמשך דיווח מבית החולים כי מצבו התייצב ואף שוחח עם משפחתו.
05.03: עיריית ירושלים הודיעה על ביטול מסיבת פורים בנחלאות
אחרי מרתון ירושלים, העירייה הודיעה כי היא מבטלת את המסיבה המסורתית בהתאם להנחית משרד הבריאות לאסור כינוסים בהם משתתפים למעלה מ-5000 בני אדם.
10 צפייה בגלריה
המסיבה בנחלאות
המסיבה בנחלאות
המסיבה בנחלאות
(צילום: רועי אלמן)
06.03: תייר מצרפת ששהה בירושלים התגלה כחולה קורונה
תייר נוסף שהה אצל בני משפחה בירושלים וככל הנראה גם הדביק אותם. במהלך שהותו הסתובב בבית הכרם, ברכבת לנתב"ג והשתתף במסיבה משפחתית.
09.03: תלמידים ואנשי חינוך נכנסו לבידוד; מתחמי בידוד הוקמו בבתי החולים
כ -70 תלמידים וכ-40 עובדי הוראה (ובכלל זה סייעות) בבית הספר הדו לשוני נכנסו לבידוד בעקבות שהותם בנפת בית לחם שם התגלו חולי קורונה.
10 צפייה בגלריה
המתחם למבודדי קורונה בשערי צדק
המתחם למבודדי קורונה בשערי צדק
המתחם למבודדי קורונה בשערי צדק
(צילום: עליה שדהו)
המתחם בשערי צדק ממוקם בסמוך למחלקה האורולוגית שפונה בהמשך גם הוא לטובת אשפוז חולי קורונה. בבית החולים הדסה הקימו מתחם מבודד במחלקה סגורה שאינה פעילה כיום - בניין האשפוז הישן הנמצא בהליכי הריסה ואינו מאויש בחולים. המתחם המבודד יאפשר טיפול בחולים בינוניים וגם קשים.
12.03: הופעות והלימודים בבתי הספר והאוניברסיטאות בוטלו
בעקבות הנחיית משרד הבריאות ההופעות בזאפה, תיאטרון ירושלים והארנה בירושלים בוטלו ויידחו למועד שאינו ידוע. כמו כן, מחשש לקורונה במגרש הרוסים נכנסו להסגר 25 אנשי סגל ו-119 עצורים. הסיבה: קצינה הודיעה כי הייתה במגע עם חולה קורונה. בהמשך נודע כי היא אינה נושאת את הנגיף.
10 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
(צילום: אדווה חולי)
בעקבות התפשטות הקורונה, האוניברסיטה העברית ומכללת עזריאלי דוחות את פתיחת הסמסטר בשבוע. הלימודים בבתי הספר בירושלים בוטלו עד סוף חופשת פסח ויתקיימו במתכונת מקוונת. גם במזרח העיר נכנסו למצב חדש בעקבות התפשטות הנגיף בבית לחם וביטול הלימודים.
כמו כן, בעיריית ירושלים התקיים דיון חירום והוחלט כי כל אירועי התרבות בירושלים יבוטלו עד פסח. הוחלט על שורת הטבות לבעלי עסקים.
14.03: הסתערות על הסופרים בירושלים
בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות וביטול הלימודים, במוצאי שבת נרשמה תנועה חריגה בסופרים. דוברת ראש הממשלה מסרה: "מפעלי המזון בישראל ממשיכים וימשיכו לעבוד כסדרם".
10 צפייה בגלריה
עומסים מחוץ לרמי לוי בשכונת תלפיות
עומסים מחוץ לרמי לוי בשכונת תלפיות
עומסים מחוץ לרמי לוי בשכונת תלפיות
(צילום: לירן תמרי)
15.03: בלי קניונים, בתי קפה וחדרי כושר: המציאות החדשה בירושלים
ההנחיות שפרסם משרד הבריאות נכנסו לתוקפן – הלימודים הועברו למתכונת מקוונת, קניונים למעט מרכולים ובתי מרקחת נסגרו. דיסקוטקים, ברים, פאבים, בתי מלון, אולמות אירועי, חדרי כושר, בריכות שחיה פארקי מים, גן חיות גם נסגרו.
16.03: איסור לנשק את אבני הכותל המערבי
בקרן למורשת הכותל המערבי ביקשו מהציבור להימנע מלנשק את אבני הכותל — מנהג עתיק יומין שכמעט כל אדם שמגיע למקום מבצע.
17.03: התפרצות נגיף הקורונה בבית אבות "מגדל נופים"
עובדת סוציאלית ב'מגדל נופים' בקרית יובל שלא ידעה כי נושאת את הנגיף, הדביקה עוד חמישה אנשי צוות ודייר. מנהל בית האבות ביקש מכל הדיירים להיכנס לבידוד: "אני צופה לצערי שאנחנו לפני קטסטרופה. זה מאוד עצוב לומר, אבל זה המצב".
10 צפייה בגלריה
'מגדל נופים'
'מגדל נופים'
'מגדל נופים'
(צילום: יואב דודקביץ')
18.03: טכנאי רנטגן ואחות במיון נדבקו בקורונה
מבתי החולים שערי צדק נמסר כי טכנאי MRI נדבק בנגיף ומהדסה עין כרם נמסר כי אחות בחדר המיון נדבקה. כלל אנשי הצוות שבאו עמם במגע הונחו להיכנס לבידוד. החקירה האפידמיולוגית הועברה למשרד הבריאות. בנוסף, הורה שתינוקו שוהה ביחידת ביניים בשערי צדק אובחן כנשא הנגיף.
19.03: רופא עיניים נדבק בנגיף; חולת קורונה בת 89 באורח אנוש
מבית החולים הדסה נמסר כי רופא מרפאת עיניים נמצא חיובי בבדיקת קורונה לאחר שבילה במסיבת פורים בה התגלו חולים בנגיף. הרופא הוכנס לבידוד מספר ימים לאחר המסיבה. עוד נמסר כי חלה הידרדרות נשימתית מהירה במצב של בת ה-89. מצבה מוגדר אנוש.
בבית החולים שערי צדק הקימו חדר מיון לאבחון חשודים בקורונה. המיון שהוכשר בתוך אוהל ענק ישמש כשלב ראשוני לבדיקה ובו יהיו מספר עמדות אבחון.
10 צפייה בגלריה
חדר מיון לאבחון חשודים בקורונה
חדר מיון לאבחון חשודים בקורונה
חדר מיון לאבחון חשודים בקורונה
(צילום: שערי צדק)
20.03: חולה קורונה ראשון נפטר בישראל: אריה אבן ז"ל
אריה אבן בן ה-88, שהגיע עם מחלות רקע רבות ומשמעותיות, נפטר ביום שישי בבית החולים שערי צדק. אבן הוא ניצול שואה שהתגורר בבית האבות "מגדל נופים" שם התפרצה המחלה לאחר שעובדת סוציאלית נדבקה מתייר צרפתי. אבן השאיר אחריו ארבעה ילדים, 18 נכדים ונין. ״התסכול הכי גדול הוא שאי אפשר היה להיפרד מאבא, אפילו לא ללטף לו את היד״, אמרה בתו יעל בשיחה עם מיינט ירושלים.
10 צפייה בגלריה
אריה אבן
אריה אבן
אריה אבן
(צילום: באדיבות המשפחה)
21.03: בעלי בית"ר אובחן כחולה קורונה; 35 מוקדני מד"א ירושלים נכנסו לבידוד
משה חוגג הודיע כי נדבק בקורונה וכי משפחתו אובחנה שלילית. "בטוח שאתגבר", מסר. אלי אוחנה נכנס גם הוא לבידוד. גם במד"א ירושלים נדבקו שני בכירים בתחנה ובעקבות זאת 35 מוקדנים נכנסו לבידוד ביתי.
10 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)
22.03: המשטרה קיבלה הנחיות לסגור את שוק מחנה יהודה
אגף המבצעים במטה הארצי הוציא הנחיות לסגירת השוק. סמוך לשעה 12 בצהריים הגיעו שוטרי יס״מ לאזור והחלו להורות לסוחרים לסגור את הדוכנים. יו"ר ועד הסוחרים של שוק מחנה יהודה, טלי פרדימן אמרה ל - mynet: "מדובר בקורונה כלכלית קשה. אלפים היום יישבו בבית. שוק מחנה יהודה שהיה השוק המצוייר ביותר ומפרנס יפה את מדינת ישראל ומשלם מסיים – מבקש שתדאגו לו. בשעה טובה ובשעה רעה. כרגע זה הזמן להציל את סוחרי שוק מחנה יהודה. למעלה מ-140 שנה השוק נסגר בפעם הראשונה".
פורסם לראשונה: 01:13, 24.03.20